FIKK EN SJANSE: Stian Knutsen Bange (30) ble fast ansatt da praksisperioden var over. Arbeidsgiveren, Vidar Sliper, er imponert over innsatsen Stian legger ned på jobb. Foto: Hans Arne Vedlog
FIKK EN SJANSE: Stian Knutsen Bange (30) ble fast ansatt da praksisperioden var over. Arbeidsgiveren, Vidar Sliper, er imponert over innsatsen Stian legger ned på jobb. Foto: Hans Arne VedlogVis mer

Han stengte seg inne på gutterommet - men etter NAV-kurset fikk Stian (30) fast jobb

Stian Knutsen Bange sto utenfor skole og jobb i ti år. I lange perioder stengte han seg inne.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Ingen arbeidsgivere ville ha meg på grunn av den hullete CV-en. Det så ganske håpløst ut, sier 30-åringen.

Han sleit med angst etter en vanskelig oppvekst, og droppet ut av videregående skole. Deretter fulgte flere år hjemme på gutterommet.- Angsten forverret seg i 17-18-års alderen. Jeg hengte med dårlige kompiser og vekslet mellom å gå på sosialstønad og arbeidsledighetstrygd. I flere år stengte jeg meg mye inne, sier Knutsen Bange.

Unge NAV-ere Ved utgangen av november var totalt 79159 nordmenn under 30 år registrert helt arbeidsledige, viser tall fra Nav. I alderen 25-29 år var over 12000 uten jobb.Samtidig har i overkant av 40000 unge nedsatt arbeidsevne, mens 12581 unge er uføre.Ifølge tall fra OECD sto 6,5 prosent av norske 15-29-åringer helt utenfor arbeidsliv og utdanningssystemet i 2012. De kalles for NEET (not in employment, education or training). Nav opererer med et tall mellom 50000 og 60000.

Da han fikk seg kjæreste, kom også et ønske om endring.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn