Hanne (10) snakker med øynene

Hanne kommuniserer ved hjelp av øynene, og uten språket hadde hun blitt mentalt tilbakestående.

FÅR HJELP AV EN DATAMASKIN: Hanne kan bare snakke med øynene, men takket være et nytt datamaskinprogram kan hun kommunisere med omverdenen. Bjørg Hexeberg Staveli
FÅR HJELP AV EN DATAMASKIN: Hanne kan bare snakke med øynene, men takket være et nytt datamaskinprogram kan hun kommunisere med omverdenen. Bjørg Hexeberg Staveli Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Hei, lyder en klar stemme gjennom rommet. Ordene er Hannes, men stemmen kommer fra en datamaskin Hanne styrer med øynene.

Hanne smiler med klare øyne og et lurt smil om leppene. Hun vet at jeg er kommet for å snakke med henne, og se på denne maskinen som gir henne en stemme.

- Hanne er klinkende klar i toppen, men kan ikke snakke med munnen, forteller mamma Marianne Semner.

Liker norsk, matte og gym Ti år gamle Hanne har cerebral parese. Hun går i 5. klasse på Rustad skole i Ås kommune, hvor hun trives godt og har mange venner. Men det kunne vært helt annerledes.

- Dersom hun ikke hadde fått muligheten til å utrykke seg, ville Hanne blitt mentalt tilbakestående, sier Marianne.

Nå er hun integrert i klassen, og sier at hun liker norsk, matte og samfunnsfag best. Ja, også gym, da!

Maskin til 100.000 kroner - Hvor lenge har du hatt denne "pratemaskinen"?

- Tobii, retter Hanne. Denne datamaskinen heter Tobii, og koster 100.000 kroner, forteller hun.

- Det var jeg ikke klar over at du visste, smiler mamma Marianne.

Jeg forsøker å ta et bilde av denne vidundermaskinen, og Hanne svarer med å ta bilde av meg. Ved å styre datamaskinen med øynene kan hun ta bilder, vise fram bilder fra albumet sitt, sende sms eller sjekke Facebook. Ja, og så snakke da. Lærebøkene hennes ligger også inne på maskinen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer