OVERDÅDIG: Lexus GS 450h byr på alt tenkelig utstyr og komfort. Setene tok et team fem år å utvikle, så da er det kanskje ikke så rart man sitter godt? Kvalitetsfølelsen er storartet. Foto: ANDREAS HANDELAND
OVERDÅDIG: Lexus GS 450h byr på alt tenkelig utstyr og komfort. Setene tok et team fem år å utvikle, så da er det kanskje ikke så rart man sitter godt? Kvalitetsfølelsen er storartet. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Har 18-veis setejustering, 17 høyttalere og ratt av klimavennlig bambus

Likevel er denne miljøvennlige luksusbilen nokså anonym.

(Dagbladet): Selv om Lexus med sin forholdsvis ferske minstemann CT 200h også har etablert seg i lavere divisjoner, er det først og fremst svære luksussedaner de fleste forbinder med den japanske produsenten.

Og den nye GS 450h er nettopp en slik bil, som virkelig kjemper mot de beste i eliteserien for komfortable premiumbiler.

Lexus er under Toyotas vinger, men jobber hardt for å distansere seg fra det mer folkelige merket. Det merkes, for med unntak av en kjip, noe gammeldags girvelger og noen knapper nederst i midtkonsollen er det lite som minner om Toyota.

TØFFING: Fronten på GS er kjempetøff og lekker - spesielt med utstyrspakka F-sport som vår testbil har. En ny teknologi gjør glansen i lakken meget spesiell. Foto: ANDREAS HANDELAND
TØFFING: Fronten på GS er kjempetøff og lekker - spesielt med utstyrspakka F-sport som vår testbil har. En ny teknologi gjør glansen i lakken meget spesiell. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

GS 450h er forseggjort, oversiktlig og har definitivt egenart. Og den opplevde kvaliteten innvendig er det topp klasse over!

Massiv Den enda større LS-modellen er fortsatt å foretrekke dersom du er av typen som helst foretrekker å oppleve verden fra baksetet med privatsjåfør foran. Men nye GS har fått vesentlig bedre bakseteplass enn sin forgjenger.

Bagasjeplassen, som tradisjonelt har vært et av ankepunktene for hybridbilene, siden er også bedre enn før. Det er litt grunnere enn i typiske konkurrenter, men likevel av den rommelige sorten.

GS 450h er ikke bilen du kjøper hvis praktiske hensyn veier tyngst. Denne bilen er en nytelse.

DETALJRIKDOM: I GS 450h handler det om detaljer. Detaljer som sammen gjør totalopplevelsen så optimal som mulig. Foto: ANDREAS HANDELAND
DETALJRIKDOM: I GS 450h handler det om detaljer. Detaljer som sammen gjør totalopplevelsen så optimal som mulig. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Skinnsetene, som har alle justeringsmuligheter du kan tenke deg, slynger seg rundt føreren og byr på all tenkelig støtte. De er litt hardere enn hva som er vanlig i luksusbiler, men det er egentlig bare en fordel på lengre turer.

Ifølge Lexus tok det et team av spesialister fem år å utvikle dem, så da er det kanskje på sin plass at de er gode?

Teknisk vidunder Ellers er GS 450h en orgie i tekniske finesser. Det du ikke finner her har du neppe bruk for.

Blant annet er verdens største multimediadisplay på plass i midtkonsollen, og et tresoners anlegg tar seg av inneklimaet. Anlegget fra kjente Mark Levinson med 17 høyttalere sørger for konsertlyd, og fothvileren er verdens første i sitt slag som er kurvet for maks komfort...

ROMSLIG: Bakseteplassen er vesentlig bedre enn på forrige modell. Foto: ANDREAS HANDELAND
ROMSLIG: Bakseteplassen er vesentlig bedre enn på forrige modell. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Overdådig er vel de rette ordet.

Og det står godt i stil til den avanserte drivlinjen vi finner under panseret. En 3,5-liters V6 på 292 hester, samt en elektromotor på 200 hester, samarbeider om å gi kraft til bakhjulene. Legger man de to sammen blir det totalt 345 hester til rådighet, samt et hav av dreiemoment.

Selv om det er forbruket og utslippet av CO2 som kanskje imponerer mest med en stor hybridmotor, kan man ikke unngå å bli sjarmert av heftige ytelser og et tøft «seksersnerr» fra motoren.

ANONYM: Fronten er veldig barsk, men hekken er altfor anonym til kostbar luksusbil å være. Foto: ANDREAS HANDELAND
ANONYM: Fronten er veldig barsk, men hekken er altfor anonym til kostbar luksusbil å være. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

0- 100 km/t sparkes unna på 5,9 sekunder - imponerende med tanke på høy egenvekt.

Og den umiddelbare responsen fra elektromotoren gjør at man har kraftoverskudd i alle hastigheter.

Tilpasser seg dagsformen Sporty kjøreegenskaper har kanskje ikke vært Lexus? sterkeste side sett opp mot konkurrenter fra Audi og BMW. Men med et adaptivt, justerbart understell på plass tar GS 450h steget videre i retning av tyskerne.

Fire modier er tilgjengelig; «Eco», «Normal», «Sport» og «Sport+». I «Sport+» skarpes styring, understell og gassrespons opp, og firehjulsstyring sørger for bedre svingegenskaper.

UFF DA: Men å sette en girvelger - som best ser ut som den hører hjemme i en drosje fra nittitallet - i en kliss ny luksusbil, hører ingen steds hjemme. Foto: ANDREAS HANDELAND
UFF DA: Men å sette en girvelger - som best ser ut som den hører hjemme i en drosje fra nittitallet - i en kliss ny luksusbil, hører ingen steds hjemme. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den høye egenvekten gjør at presisjonen ikke er helt på BMW-nivå, men det er klart gjort forbedringer fra tidligere Lexus-modeller. GS 450h viser fremdeles at den er mer fokusert på komfort og eleganse enn pur sportslighet. Det gjør den til gjengjeld godt.

Er det ikke noe negativt med en bil som bikker millionen? Vel, mye er det ikke å sette fingeren på, men noe småtteri la vi merke til.

GS en tung bil, og det merkes ved nedbremsinger. Dette er nok en vanesak, men greit å legge merke til. Resten blir stort sett subjektive meninger, for det merkes at de fleste Lexus-modeller er godt gjennomarbeidede biler der de har tatt seg god tid til å perfeksjonere kvalitet og detaljer.

Men kunne den elegante sedanen fått en litt sprekere hekkdesign som følger opp den lekre og aggressive fronten?

Er den ikke litt for lik den amerikanske utgaven av Camry?

Det hadde GS 450h fortjent, som den fantastisk teknologiske luksusbilen den er.