Har du gått i oljefella?

Du trenger bare to oljer - slik bruker du dem riktig.

MYE Å VELGE BLANT: Selv i den lokale dagligvarebutikken er hyllene fulle av mange ulike oljer. Men det trenger ikke være så vanskelig å velge rett.  Foto: Gro Strømsheim
MYE Å VELGE BLANT: Selv i den lokale dagligvarebutikken er hyllene fulle av mange ulike oljer. Men det trenger ikke være så vanskelig å velge rett. Foto: Gro StrømsheimVis mer

Enten du skal lage enkle sommerretter eller en avansert asiatisk spesialitet, så trenger du nesten alltid olje.

I butikken kan du velge mellom ulike typer som olivenolje, raps-, solsikke-, soya-, sesam- og jordnøttolje. Og i tillegg finnes det ulike varianter av de forskjellige typene, både raffinerte og uraffinerte.

Det er ikke rart vi blir forvirret - hvilken passer til steking og hvilken er best til dressing? Og hva kan vi bruke i kakerøra uten at den smaker vondt?

Slapp av, det er ikke så komplisert.

Du kan egentlig fint klare deg med to oljer, bare unngå for all del å bruke olivenoljen til steking og søtbakst.

Olje er sunt Rådet fra kostholdseksperter og helsemyndigheter er klare: vi bør bruke mer umettet fett i kostholdet vårt, fordi det forebygger hjerte- og karsykdommer.

De ulike oljene har ulik andel av mettet fett, for en full oversikt kan du studere denne tabellen fra Helsedirektoratets matportal.

På toppen troner rapsoljen. Den har bare 7 prosent av det usunne, mettede fettet. Solsikkeolje har 10 prosent, maisolje har 12 prosent og olivenolje har 14 prosent mettet fett. Til sammenligning har Bremykt 35 prosent og smør 53 prosent mettet fett.

NOEN DRÅPER OLJE: De kaldpressede oljene passer fint til å helle over maten for å forsterke de gode smakene.  Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt, frukt.no.
NOEN DRÅPER OLJE: De kaldpressede oljene passer fint til å helle over maten for å forsterke de gode smakene. Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt, frukt.no. Vis mer

Helsemyndighetene anbefaler bruk av matoljer fordi det gir oss tilførsel av de livsnødvendige fettsyrene omega 3 og omega 6. Disse trenger kroppen fordi den ikke lager dem selv. Spesielt anbefaler myndighetene økt inntak av omega 3, som kan minske risikoen for hjertesykdom.

Plastflasker = stekeolje De ulike oljene passer til ulikt bruk. En tommelfingerregel er at olje som selges i små, mørke glassflasker, er ment brukt til å sette smak på maten, det betyr å helle den over en bruschetta eller lage en dressing eller marinade.

OIjen som selges i store plastflasker, er raffinert olje uten mye smak, som passer til steking og tåler høy varme.

Olivenoljen er nok den oljen som er best kjent for å være helsebringende.

Den vanlige olivenoljen kan godt brukes til steking på lav varme, men først og fremst egner olivenoljen seg til å lage dressinger. Den kan brukes i salt bakst som brød, pizzadeig og lignende. Men ikke bruk den i kakerøra, da blir det fort en bismak som ikke passer i sjokoladekaka.

Olivenoljen inneholder mye omega 9, hele 70-80 prosent er oljesyre, en gunstig omega 9-fettsyre. Denne er egnet til å senke kolesterolnivået i blodet og hindre hjerte- og karsykdom.

Rapsoljen trekkes fram som «den norske olivenoljen». Den er kjent for å være svært sunn og har mer omega 3-fettsyrer enn lignende oljer som mais- og solsikkeoljer. Rapsoljen finnes i ulike varianter, den vanlige egner seg godt til steking også på høy temperatur. Den kaldpressede varianten er til bruk i dressinger, til å dyppe brød i, helle noen dråper over maten og lignende.

- Trenger bare to oljer Ernæringsfysiolog Lise von Krogh i bramat.no anbefaler å kjøpe inn to oljer, en rapsolje til steking og en olivenolje til å bruke i maten.

- Jeg mener det bare er grunn til å ha to oljer: rapsolje og olivenolje. Kjøp gjerne en rapsolje som tåler steking, de er merket med det. Raps er den oljen som har det beste forholdet mellom vegetabilsk omega 3 og omega 6. Andre matlagingsoljer har mye mindre omega 3, og det er den fettypen som vi behøver mer av, sier von Krogh.

Maisolje og solsikkeolje har samme bruksområde som rapsoljen, men inneholder mye mindre omega 3. Derfor vil von Krogh heller anbefale rapsoljen.

- I tillegg er rapsoljen ofte dyrket og produsert i Norden, og det synes jeg også er fint, sier hun til klikk.no.

Den andre oljen hun ber deg kjøpe inn, er en god olivenolje, gjerne en kaldpresset extra virgin-variant.

- En god olivenolje er utmerket til sauser, dressinger og baking og som smaksforsterker. Olivenoljen inneholder omega-9-fettsyren oljesyre, som er gunstig for hjertet.

Von Krogh minner om at den billige raffinerte olivenoljen også er veldig godt egnet til steking.

- Men en dyr kaldpresset extra virginolje skal ikke brukes til steking, det smaker rett og slett vondt.

- Raps sunnere enn mais og solsikkeolje Ernæringsfysiologen mener man bør bruke olje i matlagingen, spesielt til å woke grønnsaker, når mye olje ender opp i maten.

- Men skal du steke en biff eller en torskefilet, kan du godt steke den i smør for å få en god stekeskorpe, uten at det er så usunt.

Hvis du synes det er vanskelig å vite om oljen er varm nok til å steke i, så er tipset fra von Krogh å ha i en liten smørklatt. Når smøret freser, har oljen rett temperatur.

Ernæringsfysiologen ser ingen spesiell grunn til å bruke mais- eller solsikkeoljer.

- Siden rapsolje har så mye større andel av omega 3, så er den det beste valget.

Den eneste oljen som har en enda høyere andel av omega 3, er linfrøolje.

- Men den er ikke egnet til å steke i eller lage mat med, den passer bedre som smakstilsetning eller kosttilskudd.

Nordmenn kjøper rapsolje Norske forbrukere ser ut til å være enige med ernæringsfysiologen. Tidligere var olivenolje den mest solgte i Norge, men på slutten av 2012 gikk rapsolje forbi og er nå den mest solgte matoljen med en andel på litt over 30 prosent.

Morten Hoff er daglig leder i Norsk Matraps, et andelslag eid av bønder som dyrker raps. De har utviklet salgssuksessen Odelia, som er den mest solgte rapsoljen på det norske markedet.

Hoff forteller at da de startet opp i 2005, hadde rapsoljen en andel på bare fire prosent av det totale salget av matolje. I slutten av 2012 var rapsolje oppe i en andel på litt over 30 prosent, mens olivenolje sto for 26 prosent av salget.

HOLDER MED TO: En raffinert rapsolje som passer til steking og en kaldpresset olivenolje til å bruke i maten er alt du trenger på kjøkkenet.  Foto: Gro Strømsheim
HOLDER MED TO: En raffinert rapsolje som passer til steking og en kaldpresset olivenolje til å bruke i maten er alt du trenger på kjøkkenet. Foto: Gro Strømsheim Vis mer

- Det har vært en eventyrlig utvikling. Vi undersøkte markedet godt før vi startet opp og fant ut at forbrukerne ønsket at oljeflaskene var tydelig merket med hva de passer til. Derfor har vi utviklet ulike typer av rapsolje, én som passer ekstra godt til baking, én til steking og den kaldpressede varianten, sier Hoff til klikk.no.

Nordmenn kjøpte totalt 8,5 millioner liter matolje i 2012, viser oversikten fra Nielsen, selskapet som måler dagligvareomsetningen i Norge.

Les også:
Ingen klarer alle i denne matquizen
Slik gjør du grønnsakene kule
Snadder med rabarbara
Ukemeny med gla´mat

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.