REALISERTE DRØMMEN: Etter å ha spart og drømt i årevis, fikk Kyrre Lindquist endelig muligheten til å kjøpe seg en Porsche 911. - Jeg hadde bilde av en 911 på veggen da jeg var liten, så jeg var aldri i tvil, sier Porsche-entusiasten. Lindquists bil er en 1999-modell Porsche 911 Carrera 4 med 300 hester og firehjulsdrift. Foto: PÅL ANDRÉ SKOGEN
REALISERTE DRØMMEN: Etter å ha spart og drømt i årevis, fikk Kyrre Lindquist endelig muligheten til å kjøpe seg en Porsche 911. - Jeg hadde bilde av en 911 på veggen da jeg var liten, så jeg var aldri i tvil, sier Porsche-entusiasten. Lindquists bil er en 1999-modell Porsche 911 Carrera 4 med 300 hester og firehjulsdrift. Foto: PÅL ANDRÉ SKOGENVis mer

Har du planer om å kjøpe sportsbil, bør du handle nå

Sjekk ekspertenes tips i flere forskjellige prisklasser.

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Andreas Handeland, bilansvarlig i Dagbladet. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
Andreas Handeland, bilansvarlig i Dagbladet. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Høsten er en god tid for å kjøpe sportsbil. Sportsbiler og kabrioleter omsettes nesten utelukkende i sommerhalvåret. Bilforhandlerne skrur prisen ned når vinteren nærmer seg.

HALVMILLIONEN: For under 500 000 kroner kan du sikre deg en BMW M3 med 343 hester. En bil forut for sin tid, som holder seg godt i verdi. Foto: BMW
HALVMILLIONEN: For under 500 000 kroner kan du sikre deg en BMW M3 med 343 hester. En bil forut for sin tid, som holder seg godt i verdi. Foto: BMW Vis mer

- Bilforhandlerne er nok mer villige til å diskutere prisen på en sporty kabriolet nå enn om våren. De vil ha bilene raskest mulig ut av butikken, sier Anders Hovde, bilekspert i TNS Gallup.

Anders Hovde, bilekspert i TNS Gallup
Anders Hovde, bilekspert i TNS Gallup Vis mer

Det kan Kjetil Andre Grydeland i Sportwagen bekrefte. Han har for eksempel satt ned prisen med 50000 kroner på en Mercedes-Benz SLK 280.

Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil
Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Vis mer

- Jeg ønsker ikke å sitte med den bilen til våren. Rentene jeg må betale på bilen, kan jeg like gjerne gi i prisavslag, sier Grydeland.

Dette velger ekspertene:
Andreas Handeland, bilansvarlig i Dagbladet:
50.000: Toyota MR2 Denne bilen er midtmotorisert og kan med det gi selv erfarne førere god matching. Tolitersmotoren på 156 hester gir bilen respektable ytelser og frekk lyd. Toyota-kvaliteten er god.
100 000 kroner: Porsche 944 Av mange ble denne sett på som en uekte Porsche, men faktisk var kjøreegenskapene så gode at den tuktet 911-modellen. Holder seg godt i verdi, og blir sjeldnere og sjeldnere i gatebildet.
250 000 kroner: Skoda Octavia RS
Toliters turbomotor på 200 hester sørger for sportsbilytelser, kjøreegenskapene er knallgode og utseendet er akkurat så tøft det bør være. Kanskje ingen sportsbil, men plassforholdene sørger for at man får en underholdende og praktisk familiebil til en hyggelig pris.
500 000 kroner: BMW M3 I mine øyne er E46-utgaven av BMW M3, som ble lansert i 2001, en utrolig vellykket bil, både å se på og å kjøre. De brede skjermene og den mystiske framtoningen matcher den illsinte rekkesekseren under panseret perfekt, og kjøreegenskapene var forut for sin tid. Styr unna SMG-girkassa, og velg manuelt gir.
Ubegrenset: Ferrari Scuderia 16M Her er det fristende å si en ny Nissan GT-R, siden den på mange måter er en komplett superbil. Men jeg tror likevel jeg må si en bruktbil; Ferrari 430 Scuderia 16M — en vanvittig racinginspirert kjøremaskin som gjør at man skjønner hvorfor de som har råd kjøper Ferrari. For en bil! Den glemmer jeg aldri.
Anders Hovde, TNS Gallups bilekspert:
50 000: Alfa Romeo GTV 6, 2.5 Ingen biler hadde motorlyd som kunne måle seg med vakre GTV! Sammen med A-ha er dette for meg lyden av 80-tallet.
100 000: Chevrolet Corvette Stingray 1973 Den første vakre bilen jeg så. Oppdaget som åtteåring i form av den flotteste modellbilen jeg noen gang har eid.
250 000: Mercedes-Benz SLK Dette må være den perfekte bilen å se Norge fra. Gjerne en sommertur i denne fra Kirkenes til Lindesnes, med god tid og hyggelig medpassasjer!
500 000: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI Quattro Linjelekker coupé som nesten kan kalles fornuftig med sine fire dører. Etter mitt syn en perfekt blanding av sportsbilegenskaper og transportmiddel til fjells.
Ubegrenset: Bugatti Veyron Rask og vakker — hva mer er det å si? Bugatti Veyron har 16 sylindrer, fire turboer og opp mot 1200 hestekrefter. Med norske skilt koster en Super Sport over 20 millioner kroner.

Terje Bjørnsen, Fagredaktør i Vi Menn Bil

50 000 kroner: Audi 80 Cabriolet Her velger jeg meg en pen og solid Audi 80 Cabriolet, der den klassiske femsylindrete motoren på 133 hester sørger for riktig lydkulisse og greie ytelser.
100 000 kroner: BMW Z3 BMW Z3 er liten og lett, morsom å kjøre og rask nok med firesylindret motor. Du får ekte sportsbilopplevelse til en rimelig penge. Japanske Mazda MX-5 er også et godt alternativ.
250 000 kroner: Mazda RX-8 En herlig fireseters sportscoupé med spesiell motor og et tøft utseende. Wankelmotoren byr på godt med krefter, med enten 192 eller 231 hk, og et lydbilde som får Star Wars til å virke gammeldags.
500 000 kroner: Peugeot RCZ Vi har latt oss sjarmere av Peugeot RCZ sitt tøffe utseende og kvasse egenskaper. En lett brukt 2011-modell med 200 hk og 6500 km på telleren går som et olja lyn, og har fortsatt alle garantier i behold.
Ubegrenset: Porsche 911 Turbo Skal det være, så skal det være: En 2007-modell Porsche 911 Turbo. Avansert 4WD sørger for at du får glede av de 480 hestene hele året, og da er vel ikke 1,4 millioner all verden?

LYDEN AV 80-TALLET: For Anders Hovde i TNS Gallup er Alfa Romeo GTV, sammen med A-ha, lyden av 80-tallet. Foto: Produsent
LYDEN AV 80-TALLET: For Anders Hovde i TNS Gallup er Alfa Romeo GTV, sammen med A-ha, lyden av 80-tallet. Foto: Produsent Vis mer

Les også:
Vi har testet 571 biler. Se alle biltestene her
Her smadres verdens dyreste luksusbil
Dette er de beste og verste bilene

Saken ble opprinnelig skrevet for Klikk.no. Les her

GROMBIL: HVis Terje Bjørnsen hadde kunnet velge seg en bil uten å bekymre seg for det økonomiske, ville det stått en Porsche 911 Turbo i oppkjørselen hans. Foto: PORSCHE
GROMBIL: HVis Terje Bjørnsen hadde kunnet velge seg en bil uten å bekymre seg for det økonomiske, ville det stått en Porsche 911 Turbo i oppkjørselen hans. Foto: PORSCHE Vis mer