FUNGERER DET? Kan du bruke et par verktøybatterier som reservebatteri til elsykkelen? Foto: BRYNJULF BLIX
FUNGERER DET? Kan du bruke et par verktøybatterier som reservebatteri til elsykkelen? Foto: BRYNJULF BLIXVis mer

Har du rekkeviddeangst? Slik lager du batteri til elsykkelen selv

Løsningen når elsykkelbatteriet ikke holder helt fram.

(Dinside.no): De som har elbil kjenner godt til begrepet rekkeviddeangst: Om du rekker fram, om det er ledig lademulighet underveis - det er en utfordring.

Har du elsykkel må du også ta hensyn til batterikapasiteten, selv om du har en stor fordel framfor elbilistene. Du kan jo alltids klare å tråkke deg videre for egen maskin.

Et annet alternativ er å anskaffe et ekstra batteri. Ulempen er at det fort koster mange tusen kroner.

Et kvalitetsbatteri koster fort mellom fire og seks tusen kroner, det er mer enn de fleste vil bruke på noe de bare trenger en gang imellom.

Men finnes det andre løsninger for oss som sykler elektrisk? For dem som har batteriverktøy er løsningen kanskje allerede i hus.

Les også: Lag din egen elsykkel

Hvordan gjør du det? For mange av oss har allerede batteriverktøy, og mange av disse drives av 18 volts batterier basert på samme type battericeller som sitter i elsykkelbatteriene. Kravene til batteriene som brukes i verktøy er ikke så ulikt kravene til elsykkelbatterier:

De skal kunne levere mye strøm i korte perioder, og opprettholde en ganske stabil spenning under bruk. Når spenningen faller under en viss verdi kutter de ut, det gjelder for alle løsninger som bruker lithiumbatterier. Ellers blir de ødelagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kobler du i tillegg to 18 volts verktøybatterier i serie, så har du 36 volt som er standard på elsykler!

Hvor enkelt det er i praksis kommer an på utformingen av batteripakken.

Mange produsenter har imidlertid en løsning hvor det sitter klemmer på batteriet, og på verktøyet sitter det skinner som skyves inn i klemmene. Da er det ikke vanskelig å lage en løsning som både kobler to batterier sammen og koble videre til en kontakt mellom elsykkelens standardbatteri og motor.

Du trenger en liten metallskinne som er passe tykk slik at den passer inn i polklemmen på batteriet. Hvilket metall det er spiller liten rolle, du kan bruke stål, aluminium, kobber eller messing.

Du kan til og med bruke kobberledning av den typen som brukes til fast isolasjon, men den sitter ikke like godt som en metallskinne.

Vi hadde noen messingskinner liggende og laget kjapt en bøyle til seriekobling og to vinkler for tilkobling til motor/kontroller. Vi loddet på kabelsko til å feste kabelen mellom batteri og kontroller/motor.

To nybadete batterier i serie ga 41,7 volt, noe som er helt normalt. De faller ganske raskt ned til rundt 36 volt når de blir belastet i normal bruk.

Les også: Hvorfor er det forskjell på 250 watts elsykler?

Uten estetiske ambisjoner Vi var først og fremst nysgjerrig på om og hvordan det virket, så vi la ikke mye energi i å lage en elegant mekanisk løsning.

For testingen spente vi rett og slett fast to batterier på en liten treplate, mens bøyler og vinkler ble sikret ved hjelp av en liten trelist og litt gaffateip.

NB: Se bildespesialen øverst til høyre for eksempler!

Koblingen mellom kontroller og batteri ble byttet ut med et sett heftige kontakter som vi kjøpte i en hobbyforretning. De tåler 200 ampére og brukes til radiostyrte farkoster med langt kraftigere motorer og batteriløsninger enn både elsykler og batteriverktøy.

Så spente vi fast hele sulamitten på bagasjebrettet og koblet til kontrolleren. Så kom det store øyeblikket - virket det?

Fungerte normalt Vi trykket inn på-knappen og displayet våknet til liv som normalt og viste fullt batteri. Vi satte oss på sykkelen valgte full innsats fra motoren og trykket inn kom-i-gang-spaken som brukes til å sette i gang sykkelen uten pedaltråkk - til bruk i lyskryss og bakkestart.

Og det fungerte helt som normalt, akkurat slik som det gjør med det ordinære batteriet.

Vi har nå kjørt flere kilometer både på flat vei og i bakker og batteriene leverer helt utmerket. Hvor langt de rekker kommer an på belastning og syklistens vekt.

Selv fikk vi imidlertid ut 11 kilometer på disse batteriene, som var to stk. 4 Ah fra Bosch. Det var med høyeste innstilling for mest motorhjelp, og med en god del ekstra vekt på i sideveskene på sykkelen.

Med mindre assistanse, flatere terreng, en lettere person og uten bagasje kan disse batteriene sikkert klare det dobbelte av denne rekkevidda.

Les også: Elsykkel: Fordeler og ulemper

Lurt å kjøpe? Utgangspunktet for ideen var å bruke verktøybatterier man allerede har i huset. Om man bare har ett batteri kan det uansett være praktisk og rimelig å kjøpe ett til.

Men vi anbefaler uansett ikke innkjøp av verktøybatterier og lader, om du bare skal bruke det til ekstrabatteri for elsykkel.

Et interessant alternativ for dem som liker å eksperimentere er å bruke en batteripakke basert på LiPo-batterier beregnet på radiostyrte modeller. Her finnes det stort utvalg og mange muligheter. Du kan få ganske lette løsninger med slike batterier, fordi de ikke er montert i metallkabinett.

Men skal du ha samme kapasitet og ytelse som ditt vanlige elsykkelbatteri, så er det like greit å kjøpe enda et eksemplar av dette.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

BATTERITYPER: Noen produsenter har andre kontaktløsninger. Ryobi helt til venstre har en annen kontaktvariant enn batteriene fra Clas Ohlson, DeWalt og Bosch. Foto: BRYNJULF BLIX
KONTAKTER: Batteriverktøy har som regel kontaktskinner. Foto: BRYNJULF BLIX
KLEMMER: Batteriene har kontaktklemmer til koblingssskinnene i verktøyet. Vi hadde passende messingskinner liggende. Foto: BRYNJULF BLIX
LEDNING: Det går også an å bruke kobberledninger fra installasjonskabel. Foto: BRYNJULF BLIX
TILKOBLING: Koblingsskinnene er på plass. Foto: BRYNJULF BLIX
NYLADET: To nyladetede 18 volts batterier i serie målte 41,7 volt. Det er normalt. Foto: BRYNJULF BLIX
PÅ PLATE: Kontaktskinner og kabel er på plass og batteriene er spent fast på en treplate. Foto: BRYNJULF BLIX
GAFFA: Når det bar skal testes og ikke se pent ut bruker vi gaffa. Foto: BRYNJULF BLIX
SKIKKELIGE KONTAKTER: Disse er beregnet på langt kraftigere strømstyrke enn vi kommer til å bruke. Foto: BRYNJULF BLIX
KLART TIL TEST: Testriggen er stroppet fast og klar til test. Foto: BRYNJULF BLIX
ALT VIRKER! Etter påslag pustet vi lettet ut - alt virket som normalt. Foto: BRYNJULF BLIX
SÅ LANGT KOM VI: Vi kom så vidt å over 11 kilometer på verktøybatteriene. Foto: BRYNJULF BLIX
KRAFTPAKKE: LiPo-batterier for radiostyrte modeller er kraftige og ganske lette. Foto: HOBBYKING