Har egenskaper som skapt for tøffe, norske forhold

3000 kjørte km viser hvilken du skal velge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vi har skrevet om XV her i Vi Menn Bil Top Gear tidligere. Ikke bare én gang, men to. Først ved den internasjonale lanseringen i begynnelsen av desember i fjor, og så da vi testet den da den kom til landet i februar. Da, som nå, gikk bilen gjennom vårt faste testoppsett, og resultatet var en femmer på terningen. Da med diesel på 109 hester og manuelt gir.

Ja, nettopp. Manuelt gir. XVs største svakhet er uten tvil mangelen på diesel og automat - nordmenns favoritt hva gjelder motor/gir-kombinasjon.

Dessverre, må vi nesten si, for bokserdieselen til Subaru er etter vår mening en av de aller fineste dieselene på markedet og ville passet ypperlig til en god automatkasse.

Med bensinmotor under panseret åpner mulighetene seg. De to bensinvariantene vi har kjørt på langtest (1,6i og 2,0i) er tilgjengelige med automatgir. Såkalt CVT - trinnløs automat.

Det spesielle med denne kassa er at når du trykker gassen i bunn, legger den turtallet der motoreffekten er høyest, og så holder den turtallet konstant oppover i fart. Effektivt er det, men også en veldig uvant følelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer