Har over 600 sushisteder: Ikke rart Vancouver kalles Nord-Amerikas sushihovedstad

Flere mener den berømte «California-roll» stammer herfra.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Magasinet Reiselyst): - Tunfisken er min favoritt så langt i dag, sier Rose Ong.    

RÅBAR: I «raw-baren» til Blue Water Cafe kan gjestene følge med når sushikokkene gjør sin kunst. Foto: MARI BAREKSTEN
KYSTBY: Vancouvers beliggenhet rett ved Stillehavet er en av grunnene til at den har vokst frem og blitt Nord-Amerikas sushihovedstad. Foto: MARI BAREKSTEN
SJØMAT: I hjertet av Yaletown ligger en av Vancouvers beste sjømatrestauranter: Blue Water Cafe and Raw Bar. Foto: MARI BAREKSTEN
HÅNDARBEID: Blue Water Cafe and Raw Bar er en av Vancouvers beste sjømatrestauranter, og har også en utmerket sushibar. Foto: MARI BAREKSTEN
BURSDAGSPRESANG: Mattur er moro også for lokale: Rose Ong har fått guida mattur av venninnene i bursdagspresang, og det må feires med noe godt i glasset. Foto: MARI BAREKSTEN
LOKALE RÅVARER: Servitør Calen Macdonald serverer oss sashimi med Hamachi-tunfisk og laks på sjømatrestauranten Blue Water Cafe. Foto: MARI BAREKSTEN
SUSHIPIONER: Hidekazu Tojo flyttet til Vancouver på begynnelsen av 1970-tallet, og flere har koblet opprinnelsen til den berømte «California-rullen» til ham. Foto: MARI BAREKSTEN
OMAKASE: De fleste som sitter ved sushibaren på restauranten Tojo, har latt kokkene få frie tøyler og bestilt en Omakase-meny. Løst oversatt betyr Omasake: Kokk, jeg er i dine hender. Foto: MARI BAREKSTEN

I byens høyeste bygning serveres lekre biter av tunfisk og laks på restauranten Market by Jean Georges.

Det er den guidede matturens fjerde stopp, og vi har smakt på alt fra dim sum til franske makroner.

Matby Ong, som har bodd i Vancouver i 25 år, har fått den guidede turen i bursdagsgave av venninnene.

RÅBAR: I «raw-baren» til Blue Water Cafe kan gjestene følge med når sushikokkene gjør sin kunst. Foto: MARI BAREKSTEN
RÅBAR: I «raw-baren» til Blue Water Cafe kan gjestene følge med når sushikokkene gjør sin kunst. Foto: MARI BAREKSTEN Vis mer

- Det er fantastisk å være turist i sin egen by, spesielt i en by som har så mye god mat som Vancouver, mener hun.

Mens venninnene prøver å balansere flere av de ferske sushi-bitene inn i munnen, blir vi fortalt at noen faktisk hevder at Vancouver har bedre sushi enn Japan.

KYSTBY: Vancouvers beliggenhet rett ved Stillehavet er en av grunnene til at den har vokst frem og blitt Nord-Amerikas sushihovedstad. Foto: MARI BAREKSTEN
KYSTBY: Vancouvers beliggenhet rett ved Stillehavet er en av grunnene til at den har vokst frem og blitt Nord-Amerikas sushihovedstad. Foto: MARI BAREKSTEN Vis mer

Årsaken skal være bedre tilgang til råvarer og at sushikokkene i Vancouver er litt mer kreative enn sine kolleger i tradisjonsbundne Japan.

Multikulturell - Hvis jeg skal beskrive Vancouvers restaurantscene med ett ord, vil jeg nok si at den er enorm. Valgmulighetene er uendelige, og folk elsker å spise ute. Det er også en veldig flerkulturell by, og med en stor asiatisk befolkning blir matscenen også preget av dette, forklarer Nadia Cameron, som er matguide i byen.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ong og venninnene nikker bekreftende.

SUSHIPIONER: Hidekazu Tojo flyttet til Vancouver på begynnelsen av 1970-tallet, og flere har koblet opprinnelsen til den berømte «California-rullen» til ham. Foto: MARI BAREKSTEN
SUSHIPIONER: Hidekazu Tojo flyttet til Vancouver på begynnelsen av 1970-tallet, og flere har koblet opprinnelsen til den berømte «California-rullen» til ham. Foto: MARI BAREKSTEN Vis mer

- Det gjør at både etterspørselen etter og tilførselen av autentiske asiatiske restauranter er stor, og kanskje spesielt når det kommer til sushirestauranter, sier Rose Ong og legger til at hun spiser sushi minst to ganger i uka.

Med mer enn 600 sushisteder og Stillehavet som nærmeste nabo, er det ikke rart at  Vancouver blir kalt Nord-Amerikas sushihovedstad.

Den japanske kulturen setter sitt preg på byen på flere måter. Granville Island har egen sake-produsent, og om våren blomstrer over 37 000 japanske kirsebærtrær på strekningen mellom Stanley Park og Kitsilano Beach.

Banebryteren Flere sporer også oppfinnelsen av den berømte makirullen «California-roll» til Vancouver.

Hidekazu Tojo flyttet til Vancouver fra Japan på begynnelsen av 70-tallet, og opplevde en viss skepsis til sushi fra innbyggerne i sin nye hjemby.

- De likte ikke tang, var skeptiske til rå fisk og syntes ingrediensene vi brukte var for spesielle. Jeg begynte derfor med å «gjemme» tangen inne i sushi-rullen, og erstattet mer tradisjonelle ingredienser med avokado og krabbekjøtt, sier den berømte sushikokken.

At retten seinere fikk tilnavnet «California-roll» er ikke Tojo så opptatt av, heller ikke at en sushikokk fra California mener det er han som er oppfinneren.

I starten kalte Tojo retten «inside out», men i dag kaller han den «Tojo-roll».

En rett blir til For å vise forskjellen lager han én rull med tradisjonelle ingredienser, og én med avokado og krabbekjøtt.

- Smak, sier han bestemt.

- I dagens globale samfunn er folk litt mer vågale i matveien, men da jeg startet Tojo's var shitakesopp og fiskekake sært for mange ganer.

På en barkrakk sitter kokken Nick Johnston og lytter interessert etter.

Han har latt Tojo få frie tøyler og bestilt en Omakase-meny, som løst oversatt betyr «Kokk, jeg er i dine hender».

- Jeg ble anbefalt dette stedet av en kokkekollega av meg, og når jeg nå skulle hit på jobbreise booket jeg bord med en gang. Er man i Vancouver må man jo bare spise sushi.