SLUTT ETTER 56 ÅR: I sommer cruiser hurtigruten MS «Nordstjernen» i nord for siste gang. Etter sesongen skal den selges. Foto: STIG BRØNDBO
SLUTT ETTER 56 ÅR: I sommer cruiser hurtigruten MS «Nordstjernen» i nord for siste gang. Etter sesongen skal den selges. Foto: STIG BRØNDBOVis mer

Har tilbakelagt en distanse på totalt 150 ganger rundt ekvator

Skjønner raskt det ikke er i lugaren du lever livet om bord.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

SPITSBERGEN (Dagbladet): - Vi kan ikke love isbjørn, men vi får se hva som dukker opp.

Ekspedisjonsleder Ingrid Kårstad er tydelig på informasjonsmøtet om bord i det gamle hurtigruteskipet MS «Nordstjernen». Det er rett etter avgang fra Longyearbyen.

KALD FORNØYELSE: Ved Amsterdamøya på nordvestkysten av Spitsbergen bestemmer flere av passasjerene seg for å bade. Temperaturen i lufta er ti grader, i sjøen så vidt plussgrader. Foto: STIG BRØNDBO
KALD FORNØYELSE: Ved Amsterdamøya på nordvestkysten av Spitsbergen bestemmer flere av passasjerene seg for å bade. Temperaturen i lufta er ti grader, i sjøen så vidt plussgrader. Foto: STIG BRØNDBO Vis mer

Verken Spitsbergen Travel eller Hurtigruten markedsfører isbjørnmøter som en del av sitt tre og en halvdagerscruise langs vestkysten av Spitsbergen.

Likevel er det ingen tvil om at et glimt av polarbamsen står øverst på gjestenes ønskeliste.

Isbjørn forut Om morgenen dagen etter ligger Magdalenefjorden blank og stille og speiler en alpin tannrekke av fjell. Idet MS «Nordstjernen» slår av motoren, legger det seg en øredøvende stillhet over landskapet, bare avbrutt av hissige terneskrik og brumming fra lettbåtene som frakter passasjerene i land til isbading og guidet fottur.

Isflekkene rett forut rører på seg og høyttalerne skurrer.

SLALÅM: Isfjellene som dupper i fjorden utenfor Ny Ålesund, blir vakre rundingsbøyer i en spennende fjordslalåm, med moderskipet som start og mål. Foto: STIG BRØNDBO
SLALÅM: Isfjellene som dupper i fjorden utenfor Ny Ålesund, blir vakre rundingsbøyer i en spennende fjordslalåm, med moderskipet som start og mål. Foto: STIG BRØNDBO Vis mer

- Ladies and Gentlemen, we have a polar bear family in front of us. A mother with two cubs.

Plutselig er både baugpartiet og begge bruvingene fylt av folk.

Bitt av Svalbard-basillen - Bortsett fra at alle møtene med isbjørn er fantastiske, er hvert eneste møte forskjellig fra de andre. Jeg vil ikke gå glipp av noen, sier kaptein Tormod Karlsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både han og MS «Nordstjernen» er egentlig pensjonister, men ingen hurtigrutekapteiner har stått like mange sesonger til rors langs vestkysten av Svalbard.

- Jeg er nok bitt av Svalbard-basillen.

Smittet av reisefeber Passasjer Thomas Hukkelås er smittet av reisefeber. Selv om han bor på Svalbard, har han cruiset Spitsbergen med MS «Nordstjernen» sju ganger. Hver eneste gang har han sett bjørn.

Nå står han like ivrig som alle turistene for å få et best mulig glimt av mor og barn.

- For meg er det kombinasjonen av den intime atmosfæren om bord og naturopplevelsene som er viktigst, sier Hukkelås.

Fordi båten bare har 59 lugarer, er den fullbooket med 100 personer om bord.

- De nye båtene er flytende hoteller. Nordstjernen er en «båt». Hun rister og krenger, er intim og har sjel, mener Hukkelås.

Spøkelset «Ernst» - Hun har også spøkelset «Ernst» om bord, røper førstemaskinist Per Rydheim, som selv har opplevd uforklarlige ting på jobb. Historien skal ha det til at en bygningsarbeider omkom om bord før båten ble sjøsatt - og at han går igjen.

Da MS «Nordstjernen» ble bygd i 1956, var den et praktskip med svært høy standard. I dag er den godt vedlikeholdt, men preget av 56 år i kystens tjeneste.

VETERAN: Thomas Hukkelås har vært med «Nordstjernen» sju ganger og håper på tur nummer åtte i sommer. Han har sett isbjørn hver eneste gang. Foto: STIG BRØNDBO
VETERAN: Thomas Hukkelås har vært med «Nordstjernen» sju ganger og håper på tur nummer åtte i sommer. Han har sett isbjørn hver eneste gang. Foto: STIG BRØNDBO Vis mer

Totalt tilbakelagt distanse er 150 ganger rundt ekvator - og det hender at gjester steiler når båten legger til kai i Longyearbyen.

- Vi har måttet overtale gjester til å gå om bord, erkjenner ekspedisjonsleder Ingrid Kårstad.

Men etter et drøyt døgn skjønner selv de mest skeptiske landkrabbene at livet om bord ikke leves på trange lugarer - men på dekk og i fellesarealene.

- Helt spesiell opplevelse - En av faktorene som gjør hvert enkelt cruise unikt, er at forholdene skifter så fort, sier Thomas Hukkelås.

I dag stenger drivisen for «Moffen», men åpner for både tindebestigning og besøk ved flere hundre år gamle hvalfangergraver på Ytre norskøya.

- En helt spesiell opplevelse, mener fotograf Trym Ivar Bergsmo, som har cruiset arktiske farvann på kryss og tvers i jakten på det spesielle, arktiske lyset.

- Å seile med den historiske kysttraveren skaper en fantastisk ramme for kombinasjonen villmark og kulturhistorie. Det finnes ingen flottere og raskere måte å komme seg ut i Europas mest ekstreme villmark, sier Bergsmo.

ISVEGG: Lilliehöökbreen reiser seg som en gigantisk vegg innerst i Lilliehöökfjorden, og om været tillater småbåtene å cruise langs breen, blir de enorme dimensjonene på breen tydelig. Foto: STIG BRØNDBO
ISVEGG: Lilliehöökbreen reiser seg som en gigantisk vegg innerst i Lilliehöökfjorden, og om været tillater småbåtene å cruise langs breen, blir de enorme dimensjonene på breen tydelig. Foto: STIG BRØNDBO Vis mer