Har vokst 12 millimeter

Populær bil har fått mer stæsj.

Bare noen måneder gikk fra Volvo lanserte sin nye kompaktbil V40 til de kom med en høyere utgave kalt V40 Cross Country.

Volvo V40 er en populær bil i Norge. Over 500 biler var solgt i løpet av årets to første måneder. Cross Country er på sett og vis en V40 med SUV-pynt. Den markedsføres også som en barskere bil - i reklamefilmene er det villmark og ville dyr.

Men i utgaven vi her tester, den rimeligste motorversjonen kalt D2 med 1,6-liters dieselmotor, har den ikke firehjulsdrift (det har den kun i den dyre topputgaven med 254 hk og pris fra 600 000 kroner).

Den har heller ikke nevneverdig mer bakkeklaring, for den har kun økt med 12 millimeter. Derimot sitter man 4 cm høyere, og så mye er også selve karosseriet hevet.

Men pyntet som en SUV, det er den, med plater i nedkant, rails på taket og plast og lakk som gir kontraster. Prisen ligger 30.000 kroner over en vanlig Volvo V40 D2.

Prispåslaget indikerer at V40 Cross Country skal legge seg enda mer opp mot premiumkompaktbilene enn en vanlig V40 D2. Vi snakker om biler som Audi A3 Sportback, Mercedes A-klasse og BMW 1-serie.

Kjøreegenskaper: 5 Vi merker ingen negativ effekt av den ekstra høyden på kjøreegenskapene til Volvo V40 Cross Country - heller ikke ved inspirert kjøring er det noen overdreven krenging eller andre høybilfakter (så er den heller ikke mer enn 145 cm høy).

I svingete partier er den presis, reaksjonsvillig og føles veldig håndterbar og forutsigbar. Vi liker balansen mellom det trygge og det småmorsomme.

Motor: 4 Volvo V40 D2 bruker den velkjente 1,6-liters dieselmotoren du blant annet finner i Ford Focus. Den har fått litt mer effekt og dreiemoment de siste årene og yter nå 115 hk og har 270 Nm ved 1750 o/m.

PYNT: I tillegg til økt høyde har Volvo V40 Cross Country fått SUV-aktige designelementer. Testbilen hadde også 18-tommers hjul som neppe hjalp på fjæringskomforten. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LØFT: Volvo V40 Cross Country er 4 cm høyere enn en vanlig V40. Bakkeklaringen er imidlertid bare 12 millimeter høyere, og den har ikke firehjulsdrift (bortsett fra aller dyreste utgave). FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PYNT: I tillegg til økt høyde har Volvo V40 Cross Country fått SUV-aktige designelementer. Testbilen hadde også 18-tommers hjul som neppe hjalp på fjæringskomforten. FOTO: Martin Jansen
FOR FIRE: I kupeen er det plass til fire menn av gjennomsnittshøyde. Beinplassen er litt bedre enn i konkurrentene, takhøyden litt knappere. Skinn er standard i Summum-utstyrte biler og fås mot relativt lavt prispåslag i lavere utstyrsserier. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
EGEN STIL. Volvo fortsetter med det de kaller et skandinavisk designspråk innvendig. Vi liker utseendet, men det tar litt ekstra tid å lære seg å betjene de mange knappene på midtkonsollen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SÆRPREG: På hekken kjenner du en Volvo. Det gjelder også for V40 Cross Country. FOTO: Egil Nordlien, Hm Foto
TRANGT: De sportslige, coupéaktige formene utvendig har gått ut over bagasjeplassen. 335 liter er ikke noe å skryte av i dag. I tillegg er lukeåpningen liten. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Volvo V40 Cross Country Fredric Alm
Volvo V40 Cross Country

Selv om dette fortsatt er en fin liten dieselmotor, har utviklingen gått videre og konkurrentene blitt bedre. Det beste med drivlinjen er et solid skyv i mellomregisteret.

Men motoren er ikke lenger blant de aller beste når det gjelder gange eller kraftutvikling. I denne prisklassen finnes det noen konkurrenter som gjør den biten bedre.

Den manuelle girkassen med seks trinn er smidig i bruk, men vi hadde satt pris på om Volvo også kunne levere denne motorversjonen med et moderne automatgir. Det kan de viktigste konkurrentene.

Ytelser: 3 Som de fleste andre biler i kompaktklassen har Volvo V40 D2 tilstrekkelig kraft med 1,6-liters diesel, men noen følelse av motormessig overflod sitter du ikke igjen med.

Resultatene i akselerasjonstestene (se tabell for testdata) ligger ikke overraskende i samme område en vanlig V40 D2, eller for den del Ford Focus med nær identisk motor.

Snaut 7 sekunder fra 60-100 km/t og like under 10 sekunder fra 80-120 km/t er midt på treet.

På kjøring lande- og motorvei kan du la girspaken stå relativt urørt. Fornuftig girutveksling og solid trekkraft gjør at 5. og 6. gir kan gjøre mye av jobben når det ikke haster så voldsomt.

Eksteriør: 4 Selv om V40 Cross Country er høyere enn en vanlig V40, blir den på ingen måte så høy at størrelsen i seg selv gjør den svær og brautende. Vi snakker fortsatt om typiske kompaktbilmål og en sportslig, coupéaktig design.

Spørsmålet er om Cross Country ser bedre ut enn en vanlig V40, eller om det blir det litt for mye pynt uten funksjon. Vi heller mot det siste, men ikke innstendig nok til at vi hadde orket å krangle med noen om det.

SÆRPREG: På hekken kjenner du en Volvo. Det gjelder også for V40 Cross Country. FOTO: Egil Nordlien, Hm Foto
SÆRPREG: På hekken kjenner du en Volvo. Det gjelder også for V40 Cross Country. FOTO: Egil Nordlien, Hm Foto Vis mer

Utvendig design vektes for øvrig ikke tungt i totalvurderingen.

Interiør: 3 Sportslig eleganse har sin pris. Volvo V40 Cross Country er ingen vinner når vi snakker om bagasjeplass.

Bagasjerommet har et oppgitt volum på 335 liter. Audi A3 har til sammenligning 380 liter. Trang lukeåpning har Volvoen også.

I baksetet er V40 Cross Country derimot gjennomsnittlig stor for bilklassen, totalt sett. Beinplassen er bra, mens takhøyden blir snau for de høyeste.

Testbilen har Volvo fancy, digitale dashbordvisning der en kan forandre utseende og hva som vises med tastetrykk. En artig gimmick som bidrar til moderne utseende, og som er en del av greit prisede utstyrspakker.

Volvo-instrumenteringen har mange knapper i midtkonsollen. Det tar mer tid enn i de fleste andre merker å lære seg funksjonslogikken.

Sikten bakover er slaktet ved den moderne designens alter, men der er ikke V40 Cross Country alene i dag. Tvert imot er det normalen.

Komfort: 3 Normalutgaven av V40 D2 roste vi for god komfort. I Cross Country er komfortopplevelsen langt mer ujevn.

Testbilen har 18-tommers hjul med lave gummisider. Det bidrar helt sikkert ikke positivt når det gjelder understellets evne til å ta slag og kvasse kanter opp i seg. Den oppgaven synes vi bilen løser ganske dårlig.

Motoren støyer noe mer enn i de beste konkurrentene på tomgang og ved hardt gasspådrag. Ved typisk landeveisfart er støybildet derimot behagelig.

Som normalt er seter og sittestilling helt i toppklasse.

Sikkerhet: 6 Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP testet normalutgaven av Volvo V40 i 2012, og bedre skussmål skal man lete lenge etter:

Bilen er nemlig best i kompaktklassen på sikkerhet, og får selvfølgelig fem av fem stjerner i hovedkarakter.

Også i underkategorier er resultatene svært gode: Voksnes sikkerhet får 98 prosent, barns sikkerhet 75 prosent, fotgjengersikkerhet 88 prosent og hjelpesystemer 100 prosent.

Sikkerhetstiltakene er mange: En airbag løfter panseret og beskytter myke trafikanter ved A-stolpene og frontruta.

V40 Cross Country bremser dessuten automatisk ned for biler som stopper foran den i hastigheter opp til 50 km/t. Er farta under 15 km/t, rekker den å stoppe helt.

På ekstrautstyrslista finnes et vell av sikkerhetselektronikk. I skrivende stund koster full pakke 23.400 kroner, mot 45.950 til veiledende pris. Til tilbudspris anbefales dette varmt.

EGEN STIL: Volvo fortsetter med det de kaller et skandinavisk designspråk innvendig. Vi liker utseendet, men det tar litt ekstra tid å lære seg å betjene de mange knappene på midtkonsollen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
EGEN STIL: Volvo fortsetter med det de kaller et skandinavisk designspråk innvendig. Vi liker utseendet, men det tar litt ekstra tid å lære seg å betjene de mange knappene på midtkonsollen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Da får du ryggesensor, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, kollisjons/fotgjengervarsler (fra mai også syklistvarsling) med autobrems, varsling for uoppmerksom fører, filvarsler, trafikkskiltinfo, fjernlysassistent, filskiftvarsel, BLIS blindsoneovervåkning og varsel for kryssende trafikk ved rygging.

Pris/utstyr: 3 Volvo V40 Cross Country D2 har frapris på 281.900 kroner, som er 30.000 kroner mer enn en vanlig V40.

Ser vi bort fra den ekstra høyden, er det aller meste av det som skiller dem for pynt uten vesentlige praktiske effekter å regne.

Prisforskjellen betyr at du kunne fått en vanlig V40 med utstyrsnivået Momentum for samme pris som en basisutstyrt V40 Cross Country. Momentum gir en fornuftig og for mange fullt ut tilstrekkelig utstyrspakke.

Satt på spissen står valget mellom pynt eller godt utstyr. Vi vet hva vi ville valgt.

Testbilen er av toppversjonen Summum og er i tillegg søkklastet med ekstrautstyr. Den koster 405.900 kroner og innfrir alle ønsker og vel så det, med unntak for automatgir.

Forbruk: 4 Ifølge EU-miksen skal Volvo V40 D2 klare seg med 0,38 liter per mil og et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

Det er en stor gjeng av kompaktklassebiler med 1,6-liters dieselmotor som lover omtrent det samme, men felles for dem er at de i praktisk bruk bommer på målet med ganske god margin.

De aller fleste tøffer rundt vår 20 mils forbruksrunde med et resultat på rundt 0,5 liter per mil. Volvo V40 Cross Country D2 er ikke noe unntak, og havner på 0,49 liter per mil (i praksis ingen forbruksforskjell sammenlignet med en vanlig V40 D2).

Resultatet er pent, men ikke lenger oppsiktsvekkende.

I praksis kan du regne med at forbrukstallene vil pendle fra ned mot 0,4 ved pen langkjøring og til rundt 0,7 liter per mil ved by- og nærkjøring.

Konklusjon: 4 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Volvo V40 Cross Country D2 har, akkurat som normalutgaven av V40, massevis av gode sider. Gode kjøreegenskaper, høyt sikkerhetsnivå og herlig sittestilling og -komfort er det vi liker aller best.

Cross Country-staffasjen med litt høyere sitteposisjon er dessuten tidsriktig - noen ønsker seg både litt mer høyde og en smule SUV-framtoning.

Men fjæringskomforten imponerer ikke i en testbil med 18-tommershjul, og prispåslaget på 30.000 kroner (12 prosent av basispris) sammenlignet med en vanlig V40 oppleves som ganske mye for reelt sett lite ekstra.

Les flere tester:
Volvo V40 T3: Utfordrer eliten
Volvo V40 D2: Scorer høyt på sikkerhet og komfort
Volvo V40 T3 mot Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk: Stebrødre i duell
Alle våre Volvo-tester

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

LØFT: Volvo V40 Cross Country er 4 cm høyere enn en vanlig V40. Bakkeklaringen er imidlertid bare 12 millimeter høyere, og den har ikke firehjulsdrift (bortsett fra aller dyreste utgave). FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LØFT: Volvo V40 Cross Country er 4 cm høyere enn en vanlig V40. Bakkeklaringen er imidlertid bare 12 millimeter høyere, og den har ikke firehjulsdrift (bortsett fra aller dyreste utgave). FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer