Har vokst 12 millimeter

Populær bil har fått mer stæsj.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Bare noen måneder gikk fra Volvo lanserte sin nye kompaktbil V40 til de kom med en høyere utgave kalt V40 Cross Country.

Volvo V40 er en populær bil i Norge. Over 500 biler var solgt i løpet av årets to første måneder. Cross Country er på sett og vis en V40 med SUV-pynt. Den markedsføres også som en barskere bil - i reklamefilmene er det villmark og ville dyr.

Men i utgaven vi her tester, den rimeligste motorversjonen kalt D2 med 1,6-liters dieselmotor, har den ikke firehjulsdrift (det har den kun i den dyre topputgaven med 254 hk og pris fra 600 000 kroner).

Den har heller ikke nevneverdig mer bakkeklaring, for den har kun økt med 12 millimeter. Derimot sitter man 4 cm høyere, og så mye er også selve karosseriet hevet.

Men pyntet som en SUV, det er den, med plater i nedkant, rails på taket og plast og lakk som gir kontraster. Prisen ligger 30.000 kroner over en vanlig Volvo V40 D2.

Prispåslaget indikerer at V40 Cross Country skal legge seg enda mer opp mot premiumkompaktbilene enn en vanlig V40 D2. Vi snakker om biler som Audi A3 Sportback, Mercedes A-klasse og BMW 1-serie.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer