Harry Hole ble født i denne gamle stallen

Nå er stallen på Bislett blitt et hjem for en urban familie.

Midt i Oslo, et drøyt spydkast fra Bislett stadion, finnes et hemmelig hus, skjermet for omverdenen. Bygårdene rundt huset beskytter bygningen som et festningsverk.

Det gamle bygningen var opprinnelig en stall. Gamle dagers garasje.

Men det er lenge siden hestene sjekket ut. Stallens siste eier het Jo Nesbø, og dette var hans skrivestue. Harry Holes fødestue.

Huset dugde åpenbart til å skape krim i verdenstoppen. Men for at det også skulle duge som ramme rundt livet til en liten familie, måtte romløsningen endres. Dessuten følte beboerne for å fikse på estetikken.

Det var furu overalt, men her var det ikke snakk om bare å lysne de gulnede furuplankene.

I pakt med strømningene i tiden, ønsket beboerne å eksponere konstruksjonen og fremheve de gamle materialene; bjelkene og teglsteinen. I tillegg ønsket de å tilføre noen nye elementer.

Paret overlot jobben til proffene. Johanne Taugbøl og Christian Fredrik Morgenstierne fra WOOD Arkitektur + Design fikk stort handlingsrom.

Prioriterte volum fremfor areal Arkitektene fikk gjennomslag for flere ideer som ikke lå helt i dagen. Ett av grepene var å ofre flere kvadratmeter å skape et stort, luftig trapperom og således binde etasjene sammen. Løsningen bidrar også til å øke innfallet av dagslys - ikke uvesentlig i et hus der dagslyset hovedsakelig bare kommer fra vinduer plassert på to flater: fasaden og taket.

- Er det ikke sløseri å forsake så mye gulvareal for å skape denne kontakten mellom etasjene?

- Nei. Man kunne godt hatt en sittestue her oppe i stedet, men vi mener at man fikk større og bedre kvaliteter ved å åpne opp og dyrke volumet. Man blir så fort opphengt i antall kvadratmeter, og glemmer verdier som romfølelse og lysinnfall.

Det faktum at det var takvinduer her i utgangspunktet var avgjørende for at stallen kunne fungere godt også for mennesker, mener arkitektene.

- Takvinduene bringer inn masse flott overlys, og er helt uten innsyn. Vi lagde en raus åpning mellom etasjene slik at både allrommet og hallen drar nytte av vinduene langs fasaden.

Trapp og kjøkken i ett En annen snedighet var å legge kjøkkeninnredningen under trappen. Eller skulle man heller si at de la trappen på toppen av kjøkkenet? Grepet er ikke bare plasseffektivt, det er også et visuelt element som tilfører det spesielle huset ytterligere særpreg.

Halvåpent soverom Den dristigste løsningen finner vi nok inne på soverommet. Spilene vi kjenner igjen fra trappeløpet går igjen også her. Men denne gangen oppleves de som et hybridelement, en slags krysning mellom kledning, møbel og gelender.

ARKITEKTPARTNERE: Christian Fredrik Morgenstierne og Johanne Taugbøl er partnere i firmaet Wood A+D. Foto: Espen Grønli
KJØKKENTRAPP: Den ombygde stallen er spekket med originale løsninger. Trappen som leder opp til mesaninen rommer hvitevarer som kjøleskap, stekeovn og dampovn. Foto: Espen Grønli
OPPSIRKULERT SPISEBORD: Bordet er tegnet av interiørdesigner Elisabeth Bjørge, og er laget av teak fra et opphugget cruiseskip. Den plassbygde sittebenken langs kortveggen fungerer også som oppbevaringsplass for tallerkener og annet løsøre. Foto: Espen Grønli
LAVT OPPUNDER HIMLINGEN: Høye mennesker må bevege seg duknakket gjennom mesaninen, som hovedsakelig brukes som lesekrok og hjemmekontor. Døren i enden av rommet leder ut til en liten balkong. NR Foto: Espen Grønli
BAD MED MARMOREFFEKT: Baderomsveggene består av marmorisert betongpuss. Det uregelmessige mønsteret skaper variasjon og spenning i et ellers minimalistisk innredet rom. Det er lagt baderomsplater under betongpussen for at våtromsnormen skulle overholdes. Foto: Espen Grønli
OVERLYS UTEN INNSYN: Allrommet forsynes med dagslys fra vinduer i taket. Kjøkkenet er fra Kvik, pendellampene Square S 2 og vegglampene Birdie er fra SM Lys. Foto: Espen Grønli
OVERLYS UTEN INNSYN: Allrommet forsynes med dagslys fra vinduer i taket. Kjøkkenet er fra Kvik, pendellampene Square S 2 og vegglampene Birdie er fra SM Lys. Foto: Espen Grønli
ÅPNET MELLOM ETASJENE: Trappevekslingen er større enn nødvendig. En del gulvareal ble forsaket for å øke lysinfall og luftighet. Foto: Espen Grønli
INTIM SONE I LUFTIG ROM: Spilene av sedertre opptrer både som sengegavl, veggkledning og gelender. Herfra er det åpen forbindelse til hjemmekontoret i etasjen over. Belysningsplan og lamper er ved SM Lys v/ Kenneth Fossum i samarbeid med arkitektene. Foto: Espen Grønli
AVSLAPPET LUKSUS I FØRSTE: Ett av rommene på bakkeplan er innredet som tv-stue. Sofaen er fra Hjelle, sofabordene fra Tom Dixon. Veggene er påført en type sparkel som gir en marmorisert effekt, akkurat som på badet. Foto: Espen Grønli

Sengen er plassert der hvor det uansett er lavt under taket. Slik utnyttes volumet best.

- Vi ønsket å skape en himmelsengfølelse. Den lave takhøyden over sengen bidrar til denne følelsen, forklarer Johanne.

Selv sier beboerne at de har følelsen av å sove om bord i en luksusyacht - det er intimt, men likevel eksklusivt.

Men også et lystfartøy kan få slagside. Dette soverommet kan nemlig ikke lukkes helt. Døren kan selvsagt stenges, men spileveggen som skiller soverom fra mesaninen er jo nettopp det - en spilevegg: Her trenger både lys, lyd og lukt gjennom.

Og mesaninen har fri forbindelse til allrommet som igjen har direkte kontakt med underetasjen.

Det er bra for ventilasjonen i huset, men ikke full så bra for den som vil legge seg når det er fest på gang.

Les også:
Dette kjøkkenet finner du ikke i katalogene
Her er hver kubikkcentimeter utnyttet
Slik lykkes du med giftfri oppussing til barnerommet

Saken ble opprinnelig skrevet av Bonytt for Klikk.no. Les her.

ENESTÅENDE ENEBOLIG: Den ombygde stallbygningen ligger omkranset av høye bygårder midt i Oslo. I forbindelse med renoveringen ble både vinduskarmene og dørene malt svarte. Foto: Espen Grønli
ENESTÅENDE ENEBOLIG: Den ombygde stallbygningen ligger omkranset av høye bygårder midt i Oslo. I forbindelse med renoveringen ble både vinduskarmene og dørene malt svarte. Foto: Espen Grønli Vis mer
ÅPEN PLANLØSNING I STALLEN: Andre etasje inneholder allrom og soverom. Trappen leder opp til en mesanin. Foto: Espen Grønli
ÅPEN PLANLØSNING I STALLEN: Andre etasje inneholder allrom og soverom. Trappen leder opp til en mesanin. Foto: Espen Grønli Vis mer