Hedda (5) får ikke gå i bursdag eller reise på ferie

Hun og mammaen teller hver krone og skjuler sin nød.

INGENTING EKSTRA: - Datteren min har ikke så mange skift med klær, og det hender jeg vasker om kvelden fordi hun må ha på seg den samme strømpebuksa eller genseren også neste dag. Vi lider ingen direkte nød, vi har alltid noe mat. Men vi har sjelden noe ekstra godt og kan ikke unne oss kafebesøk, kino eller ferie, sier Trine Lise.  Illustrasjonsfoto: MARC OLLIVIER
INGENTING EKSTRA: - Datteren min har ikke så mange skift med klær, og det hender jeg vasker om kvelden fordi hun må ha på seg den samme strømpebuksa eller genseren også neste dag. Vi lider ingen direkte nød, vi har alltid noe mat. Men vi har sjelden noe ekstra godt og kan ikke unne oss kafebesøk, kino eller ferie, sier Trine Lise. Illustrasjonsfoto: MARC OLLIVIER Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Barnetrygd og andre stønader til barn har ikke økt i takt med lønnsutviklingen. Det har bidratt til at andelen fattige barnefamilier i Norge har økt betydelig de siste ti årene, viser ny forskning.

Det har fem år gamle Hedda og mammaen hennes fått merke på kroppen. I går spiste de billige fiskekaker til middag. I dag er det fiskepinner og pasta - igjen. Nudler fra First Price og mais er fast tilbehør. Rundt en gang i måneden får de poser med mat fra Fattighuset i Oslo, og da er det fest hjemme - så lenge innholdet varer, smiler mamma Trine Lise.

Den lille familien er en av stadig flere barnefamilier som sakker akterut i verdens rikeste land. Verdens rikeste land har ikke færrest fattige barn i verden.

Luksus som barnebursdager, Tusenfryd, ny sykkel til Hedda og ferie må mor og datter på Sagene i Oslo se langt etter.

Ingen penger igjen Av hensyn til Hedda, som begynner på skolen i bydel Sagene i Oslo denne høsten, bruker vi ikke etternavn på familien i denne artikkelen. For at datteren ikke skal bli mobbet, vil heller ikke mammaen at vi skal ta bilde av dem. I hverdagen skjuler de sin fattigdom så langt det lar seg gjøre. bare den nærmeste familien og vennene vet at kontoen til alenemammaen Trine Lise (25), som jobber deltid i butikk, nesten alltid er tom når måneden går over i neste. Og sånn har det vært siden datteren ble født og Trine Lise fremdeles var tenåring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer