Fortsatt familiebil: Med fem dører og fem seter kan Focus RS fortsatt anses som en familiebil. En virkelig morsom en.   Foto: FORD
Fortsatt familiebil: Med fem dører og fem seter kan Focus RS fortsatt anses som en familiebil. En virkelig morsom en. Foto: FORDVis mer

Heftig og ny Ford Focus RS

Først Mustang, nå Focus RS. Dette blir et spenstig år for Ford.

Dinside Det har ligget i kortene siden den siste generasjon av Focus kom på markedet. Entusiastene begynner automatisk å tenke på de kommende toppmodellene, noe som for Focus betyr RS.

Nå er den avduket, og det er ikke småtterier vi har i vente.

Slik gikk det da vi testet forrige generasjon

Et heftig år 2015 er tydeligvis året for de spenstige modellene fra Ford. Til nå har de vist frem Ford Focus ST, Ford Mustang, og nå Ford Focus RS.

Alle kommer på markedet i løpet av året.

Tradisjonen tro vil det også være mye kjøreglede pakket inn i en slik samling biler, og vi har allerede hatt gleden av å teste et par av dem.

Ford Mustang overrasket kraftig da vi tok turen til Los Angeles for å teste nykommeren, og Focus ST gjorde heller ingen dårlig figur.

Se mer av nykommeren:

Mustang-gener Nye Ford Focus RS får en firesylindret 2,3-liters Ecoboost motor under panseret. Dette er den samme maskinen som sitter i den langt større utgaven av nye Ford Mustang.

VISUELL:  Selv de som ikke er kjennere vil se at det er noe brutalt som dukker opp i speilet. Foto: FORD
VISUELL: Selv de som ikke er kjennere vil se at det er noe brutalt som dukker opp i speilet. Foto: FORD Vis mer

I motsetning til i Mustang, hvor maskinen yter 314 hk, så er det hentet ut 320 gamper når den havner under panseret på nye Focus RS.

Det gjør den til den sterkeste Focus RS gjennom tidene, så lenge vi holder RS500 utenfor. Den ble som kjent laget i et lite opplag, og hadde 350 hester i stallen.

Maskinen er hektet sammen med en 6-trinns manuell girkasse, som får kortere steg enn de øvrige. Ved behov slippes du helt opp til 6.800 omdreininger, før du stanger i turtallssperra.

LES OGSÅ: Den første, og kanskje den beste

Avansert firehjulsdrift I motsetning til tidligere, så har Ford denne gangen valgt å gi bilen firehjulsdrift. Det høres ut som en god idé.

Den forrige versjonen måtte modifiseres kraftig for ikke å få såkalt torque-steer, hvor kreftene går fra hjulene og opp til rattet og drar i begge retninger.

Når halvparten av kreftene istedet ledes gjennom bakhjulene unngås dette elegant. En annen bieffekt er at du antagelig vil slite mindre dekk på denne måten.

Systemet virker ved at det sitter en kløtsjpakke på hver side av differensialen bak. Disse kan variere krafttilførselen til hvert av bakhjulene separat inntil 100 ganger per sekund. På det meste kan 70 prosent av kreftene ledes til bakhjulene, og av de kreftene som sendes til bakakselen kan alt ledes ut til bare et av bakhjulene, om nødvendig.

Brutalt utseende Du slipper å lure når du møter en Focus RS. Den legges merke til, og du vil antagelig tenke RS med en gang. Større grill, større luftinntak, større spoiler på bakluken, og store felger viser hva den vil, og at den mener alvor.

Så er det opp til den som sitter bak rattet og han er i stand til å håndtere det.

KJENT MILJØ: Ratt, seter, og et stort RS-emblem i instrumentene vitner om at det er noe mer enn en standard Focus. Foto: FORD
KJENT MILJØ: Ratt, seter, og et stort RS-emblem i instrumentene vitner om at det er noe mer enn en standard Focus. Foto: FORD Vis mer

For å optimalisere handlingen av den nye verstingen har Ford alliert seg med en som vet litt om hvordan slike biler bør oppføre seg, Ken Block. I ren Gymkhana-stil gjorde han en inntreden under lanseringen av nye RS, som ga gåsehud på både ham selv og de som så på.

Han har eid noen RS-modeller selv opp gjennom årene, og er sikkert blitt lovet den nye også.

Nummer 30 Det er den tredje generasjonen Focus RS som nå kommer på markedet, og den er modell nummer 30 gjennom tidene fra Ford som blir smykket med RS-emblemet.

Første generasjonen Focus RS kom i 2002, og skapte stor ståhei da den ble vist. Andre generasjonen så dagen lys i 2009.

Den nye generasjonen er ventet på markedet en gang i løpet av sommeren.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

INTELLIGENT: Firehjulsdriften er tilført kunstig intelligens som skal føle hvilket hjul som trenger mest kraft. Foto: FORD
INTELLIGENT: Firehjulsdriften er tilført kunstig intelligens som skal føle hvilket hjul som trenger mest kraft. Foto: FORD Vis mer