Heftig strøm av nye elbiler

Så langt i år er det registrert nesten 2000 nye elbiler i Norge.

ELBIL MON TRO: Kårstein Eidem Løvaas har i lesende stund fundert seg ferdig, og bestilt en Tesla Model S. Familiens Skoda vil bli solgt. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO
ELBIL MON TRO: Kårstein Eidem Løvaas har i lesende stund fundert seg ferdig, og bestilt en Tesla Model S. Familiens Skoda vil bli solgt. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTOVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Bare i april ble 348 rene elbiler registrert. Det er 2,9 prosent av alle nyregistreringer, og 44 flere bilen enn på samme tidspunkt i 2012.
Nissan Leaf er storselgeren, og solgte alene 330 biler i april.

Debatten om hvor saliggjørende elbilen er som global miljøfrelser skal vi la ligge her.

KOMMER: VW eGolf.
KOMMER: VW eGolf. Vis mer

Spørsmålet vi stiller er: Hva taler for og imot elbilen som gangbar nyttegjenstand for norske bilkunder?

P4s Kårstein Eidem Løvaas og kona har vært gjennom en tids tankeprosess.

MEST POPULÆR: Nissan Leaf selger klart best av elbilene som er tilgjengelige på det norske markedet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
MEST POPULÆR: Nissan Leaf selger klart best av elbilene som er tilgjengelige på det norske markedet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

I dag har de en dieseldrevet Skoda Octavia Scout - en bil som har tilfredsstilt familiens behov i noen år.

Rekkevidden avgjorde - Hvorfor vurderer dere i det hele tatt en elbil?

- Vi har egentlig hatt lyst på elbil lenge, men har ventet på en som har nok plass og god nok rekkevidde for våre behov, forklarer Løvaas.

REKKEVIDDEN AVGJORDE: Kårstein Eidem Løvaas har bestemt seg, det ble en Tesla Model S på grunn av bilens lange rekkevidde mellom hver lading. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO
REKKEVIDDEN AVGJORDE: Kårstein Eidem Løvaas har bestemt seg, det ble en Tesla Model S på grunn av bilens lange rekkevidde mellom hver lading. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO Vis mer

Som mener å ha funnet bilen. Da vi møter ham, prøvekjører nemlig han og kona en Tesla Model S.

Et par uker seinere er kontrakten signert, får vi vite.

Økonomi og miljø viktig - For oss er økonomi og miljø viktige årsaker til at vi går for en elbil. For meg teller det også at teknologien er spennende.

- Men ville dere ha vurdert en elbil hvis vi ikke hadde så sterke kjøps- og bruksinsentiver?

- Insentivene har vært en medvirkende årsak. For meg teller særlig avgiftsfritak, gratis bompassering og gratis parkering mye. Det er altfor dyrt med bil i Norge som det er.

- Men insentivene blir mindre viktige når vi får elbiler som kan konkurrere på kvalitet, mener Løvaas.

Lang rekkevidde og god plass Dårlig rekkevidde har vært og er elbilens største ulempe, mener Kårstein Eidem Løvaas.

Men nå når han har bestilt en Model S med en rekkevidde på rundt 480 km, er ikke dette noe tema for han og kona lenger.

BILLIGST: Mia Electric.
BILLIGST: Mia Electric. Vis mer

Den lange rekkevidden og den gode plassen gjør at de kommer til å ha elbilen som sin eneste bil.

- Så for min del vil elbilens største ulempe nå være lang ladetid og mangel på ladepunkter, fastslår Løvaas.

Passer ikke for alle Ole Henrik Hanisdahl er prosjektleder for Grønn Bil (gronnbil.no), og selvsagt proppfull av pro-argumenter for elbilen. Men han er også realistisk. Elbilen passer ikke for alle.

- Om du kjøper en pickup, en SUV eller en elbil, kommer jo helt an på hva du skal bruke bilen til.

Hanisdahl presiserer at det også er stor forskjell på elbiler.

- Det finnes elbiler som klarer førti mil med skiboks og full oppakning, og det finnes toseters elbiler som primært egner seg for bybruk.

- Det finnes nok også en del som kunne tenkt seg en elbil, men ikke har mulighet til å lade den. De færreste borettslag og sameier har for eksempel tilrettelagt for lading av biler.

Foregangsland I Norge er elbilen et hyppig tema, og utgjør i dag 3-4 prosent av salget av nye personbiler.

I Europa ellers snakker vi om promille hva elbil-salg gjelder. ACEA (European Automobile Manufacturers Association) skriver at en realistisk markedsandel for elbiler i Europa i 2025 vil ligge mellom 2 og 8 prosent.

Et vagt tips, og ACEA hevder at hvor vi ender blant annet avhenger av i hvilken grad myndigheter tilrettelegger for elbil-salg.

Men vi kan fastslå at elbil-landet Norge allerede er der, og det er vel ingen tvil om at den viktigste årsaken til det nettopp er sterke kjøps- og bruksinsentiver.

Likevel er elbilen fortsatt lite utbredt i de forskjellige bilsegmentene, og i realiteten et alternativ bare for et fåtall.