GJENKJENNELIG: Subaru-interiør, som her i nye Outback, er seg selv likt - oversiktlig og ganske enkelt i layouten. Vi antar at kvalitetsfølelsen vil ha fått et løft i forhold til dagens modeller. Foto: SUBARU
GJENKJENNELIG: Subaru-interiør, som her i nye Outback, er seg selv likt - oversiktlig og ganske enkelt i layouten. Vi antar at kvalitetsfølelsen vil ha fått et løft i forhold til dagens modeller. Foto: SUBARUVis mer

Helt ny Subaru Outback på vei

Større, høyere og mer stillegående. Men fortsatt røff.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Crossoveren Subaru Outback har vært blant oss like lenge som denne bilklassen har eksistert, med det sære unntaket AMC Eagle på 80-tallet.

Vi testet den som Legacy Outback tilbake i 2000, og den som synes det er dyrt med en halv million for bilen i dag, kan reflektere over at den kostet 650 000 kroner da - riktignok med en både større og kraftigere motor.

Helt ny modell Uansett tikker og går det mot slutten for dagens generasjon Outback. Vi kunne allerede i fjor høst annonsere neste generasjon Subaru Legacy, og etter sommerferien en gang vil vi få se den europeisk-spesifiserte nye Outback.

Men modellen er i det store og det hele allerede klar, som vi kan se av bildene nedenfor. Bilen ble nylig vist på bilutstillingen i New York og vi vet dermed en del om den.

Nye Outback er blitt en noe større bil enn forgjengeren - den bikker nå 480 centimeter og er nesten to centimeter bredere, og skal by på bedre plassforhold enn dagens. Frontruta har en slakkere helling, og sittestillingen er noe høyere. Dette skal gjøre at oversiktligheten blir ytterligere forbedret.

Subaru understreker også at nykommeren blir mer stillegående enn forgjengeren.

Klar for tøffe tak For øvrig skal den røffe stilen og framkommeligheten fortsatt være definerende karaktertrekk ved Subaru Outback, som altså vil ha nådd sjette generasjon.

Den første ble lansert i 1994 - for 20 år siden.

X-Mode-systemet, som er et kontrollsystem med momentfordeling, som sørger for optimalt samarbeid mellom det såkalte symmetriske 4x4-systemet og CVT-girkassen, er selvsagt på plass.

Anti-kollisjon og autobrems Med denne generasjonen introduserer også Subaru sikkerhetssystemer man i dag forventer å se også i denne kategorien - som adaptiv fartsholder og kamerasystem, pluss anti-kollisjonsradar med autobrems.

RØFF: Røff stil og framkommelighet skal fortsatt definere Subaru Outback. Foto: SUBARU
RØFF: Røff stil og framkommelighet skal fortsatt definere Subaru Outback. Foto: SUBARU Vis mer

Dette er utstyr Euro NCAP anbefaler sterkt, og har begynt å evaluere.

Det er lite sannsynlig at vi får se den 6-sylindrede bensinmotoren på 260 hestekrefter her i landet - men regn med oppgraderte versjoner av dagens drivlinjer. I Outback i dag har vi en bensinbokser på 2,0 liter som yter 150 hestekrefter.

Vi testet den i fjor med en CVT-girkasse, som per definisjon er trinnløs i utgangspunktet, med sju simulerte trinn som gjør at den kan kjøres så å si som en klassisk automat. Subaru hevder for øvrig at det er blitt jobbet for å redusere forbruk og utslipp.

Helt nye Subaru Outback vil introduseres i det norske markedet først til neste år - i 2015.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.