BEST I KLASSEN: Nye Audi A3 er ikke billig, men etter vår mening likevel best i klassen. Alle foto: Petter Handeland
BEST I KLASSEN: Nye Audi A3 er ikke billig, men etter vår mening likevel best i klassen. Alle foto: Petter HandelandVis mer

Helt topp!

Med riktig motor og utstyr er nye Audi A3 best i sin klasse.

Audi A3 den første modellen med MQB (Modulare Querbaukasten) plattformkonsept — grunnstrukturen som over 40 Audi-, VW-, Skoda- og Seat-modeller skal bygges på i årene framover.

Ny fra topp til tå
Audi A3 er flunkende ny. Den er litt bredere og har 2,3 cm mer akselavstand enn forgjengeren, mens overhengene i karosseriet er redusert med 4 cm for bedre vektfordeling. I tillegg er vektbesparelsen kontra forrige modell på inntil 80 kilo. Interiørkonseptet er også helt nytt.

Herlig motor
Testbilen har en 1,4-liters bensinturbomotor på 122 hk og 200 Nm (fra 1400 o/min!) under panseret. En gjerrig liten sak, som er mer enn sterk nok i den 1250 kilo lette bilen.

0—100 km/t går unna på 9,3 sekunder, ikke verst for en bil som har et oppgitt forbruk på kun 0,52 l/mil (0,54 l/mil i vår 20 mil lange forbrukstest).

Sportslig
Den sportslige Ambition-versjonen har 1,5 cm lavere understell og hjul i dimensjon 225/45-17. Den reagerer lynrask på rattets bevegelser og skifter retning med bestemt mine, og har — tross sportsunderstellet — bedre fjæringskomfort enn gårsdagens A3.

Påkostet følelse
Nye A3 er tysk designevolusjon på sitt beste, ikke revolusjon. Bilen har veldig ren design, og i fronten gjør de smale og lange lysene sitt beste for at den skal se bred og lav ut. Ikke minst med LED-lysstripen i overkant av lyktene, lykkes man godt med det.

GJENNOMTENKT: Betjeningskonseptet i nye A3 er særdeles gjennomtenkt.
GJENNOMTENKT: Betjeningskonseptet i nye A3 er særdeles gjennomtenkt. Vis mer

Audi kan dette med interiør. Materialkvaliteten er imponerende og designen er minimalistisk og gir den dempede, påkostede følelsen.
Det nye betjeningskonseptet i A3 framstår også særdeles gjennomtenkt.

Ikke billig, men bra
Audi A3 1,4 TFSI har en startpris på 281.900 kroner og sportspakken Ambition koster 14.500 kroner i tillegg. Testbilen har i tillegg ekstrautstyr for rett i underkant av 50.000 kroner og føles med det veldig komplett.

A3 er med andre ord ingen billig bil, men på en annen side får man også hva man betaler for.

HELT NYTT: Audi kan interiør. Nye A3 er intet unntak.
HELT NYTT: Audi kan interiør. Nye A3 er intet unntak. Vis mer

Man får det som etter vår mening er den beste bilen i klassen på nåværende tidspunkt.

Dommen + Supre kjøreegenskaper, sprek og gjerrig motor, elegant interiør, kvalitetsfølelse.

- Trang innstigning til baksetet, forholdsvis kostbar.