Henrik (28) sa opp jobben for å få bedre tid til å dra på tur med bikkja

- Det alle lurer på er hvorfor jeg gjør dette.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Mens noen stadig drømmer om alt de skulle gjort, setter andre drømmene ut i livet. En av dem er Henrik Vikse (28).

Nordmannen og hans fire år gamle følgesvenn Akiak har blitt en Instagram-sensasjon skriver britiske Daily Mail, som bare er en av en flere utenlandske medier som i disse dager omtaler det norske turfølget.

Det er historien om 28-åringen som sa opp en trygg jobb slik at han kunne realisere drømmen om å dra på lange turer i norsk natur, som fenger.

- Det startet med at jeg la ut noen bilder og litt tekst på nettstedet Boredpanda.com for noen uker siden. Så eksploderte det, sier Vikse til Dagbladet.

Over 15 000 følgere Bare på noen uker fikk han 10 000 nye følgere på Instagram. Nå følger over 15 000 personer turene til Vikse og huskyen Akiak på bildedelingstjenesten.

Foto: HENRIK VIKSE

Det vil si, det er Akiak som har over 15 000 følgere på @akiakthehusky. Vikse selv har «bare» drøye 3000 på sin instagramkonto @vikse.

Etter å ha kommet hjem fra en ukes fottur på Hardangervidda forsøker han nå å svare på alle henvendelser så godt han kan.

- Det alle lurer på er hvorfor jeg gjør dette, sier Vikse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Strakk ikke til 28-åringen er utdannet murer og hadde fast jobb, men fikk ikke fritida til å strekke til til sin store lidenskap for lange turer i fjellet.

Huskyhundene trives bedre om vinteren, og synes det er for varmt med lange turer om sommeren. Men turer om vinteren ble vanskelig å kombinere med fast arbeid, forteller han.

Derfor sa ha opp jobben for ett år siden for å kunne ta lengre perioder med fri. Nå jobber han heller lange, intense arbeidsdager om sommeren.

TURKAMERATER: Mens noen stadig drømmer om alt de skulle gjort, setter andre drømmene ut i livet. En av dem er Henrik Vikse (28) og huskyen Akiak (4). Foto: HENRIK VIKSE
TURKAMERATER: Mens noen stadig drømmer om alt de skulle gjort, setter andre drømmene ut i livet. En av dem er Henrik Vikse (28) og huskyen Akiak (4). Foto: HENRIK VIKSE Vis mer

- Heldigvis har jeg hatt flaks. Jeg har stort nettverk, og kjenner flere som driver for seg selv. Som selvstendig næringsdrivende kan jeg leie meg ut der det trengs, og det er ikke noe problemer med å få seg nok jobb, sier han.

Playboy For Vikse, som bedyrer han egentlig prøver å leve litt anonymt, har oppmerksomheten «tatt helt av». Så mye har det tatt av, at til og med Playboy har tatt kontakt med nordmannen:

- Det kom som en overraskelse. Jeg håper kanskje Akiak blir The Dog Playmate of the Year, ler han.

Magasinet, som for de fleste nok ikke er mest kjent for bilder av norske fjell og daler, ville i første omgang skrive en sak om 28-åringens Instagram-konto.

Det er også snakk om en framtidig sak om Vikse og Akiaks vinterturer i magasinet. Det synes nordmannen bare er gøy:

- Ja, jeg er med på det meste, sier han, og utdyper at det i så fall vil være en ganske påkledd reportasje med turbilder av ham og bikkja i norske vinterfjell.

Konkurrerer med kjæresten Vikse startet egentlig Instagram-kontoen i konkurranse om å få flere følgere enn kjæresten. Det har han klart.

SOLNEDGANG I LOFOTEN: Huskyen Akiak og Henrik Vikse har nå over 15 000 følgere på bildedelingstjenesten Instagram. Foto: HENRIK VIKSE
SOLNEDGANG I LOFOTEN: Huskyen Akiak og Henrik Vikse har nå over 15 000 følgere på bildedelingstjenesten Instagram. Foto: HENRIK VIKSE Vis mer

- Jeg vant ganske fort, men ifølge henne pågår konkurransen ennå, humrer han.

På spørsmål om hva hun synes om at han har sagt opp jobben for å dra på tur store deler av året, svarer han:

- Så lenge vi koser oss synes hun det er fint. Hun er også med på mange av turene. I mai var vi sammen på en måneds tur blant annet i Lofoten, sier han.

Et halvt år på tur Turene legger turkameratene til hele Norge. Kommende vinter er planen å være på tur stort sett hele tida, forteller Vikse.

- Jeg har vært i hele Norge opp til Lofoten. Til vinteren er planen også en lengre tur i Lappland, sier han.

28-åringen går både til fots og på ski. Teltet er med, men han og Akiak ligger under åpen himmel om været tillater det. Noen av turene er med Bergen trekkhundklubb, derfor er det også andre hunder med på flere av bildene på Instagram.

At han og Akiak er så mye sammen, gjør at de knytter tette bånd:

- Vi har alltid vært mye på tur, og vi lærer å kjenne hverandre godt, sier han.

Vikses turtips Turentusiasten forteller at noen av tilbakemeldingene han nå får, er at han inspirerer folk til å komme seg ut. Ikke minst folk i utlandet melder at de har lyst til å komme til Norge for å oppleve norsk natur, ifølge Vikse.

Har du blitt inspirert til å legge ut på tur?

Her er fem fine turtips med hund fra Henrik Vikse til Dagbladets lesere:

• Fjellområdet rundt Nærøyfjorden

HARDANGERVIDDA Foto: HENRIK VIKSE
HARDANGERVIDDA Foto: HENRIK VIKSE Vis mer

• Hardangervidda

• Etnefjellene

• Jotunheimen

• Lofoten

NÆRØYFJORDEN Foto: HENRIK VIKSE
NÆRØYFJORDEN Foto: HENRIK VIKSE Vis mer
TREKKHUNDER: Noen av turene er med Bergen trekkhundklubb, derfor er det også andre hunder med på flere av bildene på den etter hvert så populære Instagram-kontoen. Foto: HENRIK VIKSE
TREKKHUNDER: Noen av turene er med Bergen trekkhundklubb, derfor er det også andre hunder med på flere av bildene på den etter hvert så populære Instagram-kontoen. Foto: HENRIK VIKSE Vis mer