IBSEN: Hvit og vakker, med blankpolert tre og nostalgisk dyprød plysj, M/S Henrik Ibsen speiler seg i kanalens stille vann. Alle foto: Ole C. H. Thomassen
IBSEN: Hvit og vakker, med blankpolert tre og nostalgisk dyprød plysj, M/S Henrik Ibsen speiler seg i kanalens stille vann. Alle foto: Ole C. H. ThomassenVis mer

Henrik Ibsen er ikke død

Restaurert og vakker seiler M/S Henrik Ibsen med turister på Telemarkskanalen, mellom Skien og Dalen.

||| TELEMARK (Dagbladet): Sakte siger Ibsen inn mot slusens smale favn.  Vegger av kampestein og sluseporter av solid tømmer, framstår som de alltid har gjort i kanalens øverste sluse, helt siden 1892.

Direktørmatros
Den stolte elvebåten er på vei fra Dalen til Lunde.

I baugen står en smilende matros og håndterer trossa. Slusesluskene drar kjensel på direktøren på Dalen Hotel, Christin Normann. Sykdomsforfall og matros på kurs åpenbarte at hun var den eneste som var sikkerhetsklarert og kunne ta plassen på kort varsel.

For M/S Henrik Ibsen må holde ruta.

Gjestene fra hotellet er på vei nedover kanalen til Lunde, Skien, Porsgrunn eller havet.

MATROSEN: Direktøren på Dalen Hotel som matrosvikar.
MATROSEN: Direktøren på Dalen Hotel som matrosvikar. Vis mer

- En annerledes dag på jobben, gliser hotelldirektøren.

Henrik Ibsen er viktig for Dalen Hotel og gjestene.

Sluseslusker
De åpnes med håndkraft, sluseportene. Øverst port lukkes.

LØFTET: Hogga sluse tar Ibsen og andre båter opp de siste syv meterne til 72 meter over havet.
LØFTET: Hogga sluse tar Ibsen og andre båter opp de siste syv meterne til 72 meter over havet. Vis mer

M/S Henrik Ibsen holdes midt i slusekammeret med trosser.

Neste port åpnes sakte og vannet fosser ut. Trosser gis etter gjennom kryssholtet mens vannet forsvinner under kjølen.

SKILT:  64 kilometer til Dalen og 41 kilometer unna i Skien. Ferden i det gamle sluseanlegget begynner 15 meter over havet i Skien
SKILT: 64 kilometer til Dalen og 41 kilometer unna i Skien. Ferden i det gamle sluseanlegget begynner 15 meter over havet i Skien Vis mer

Matros Normann jobber konsentrert mens spente passasjerer følger med.

Det er trangt og skutesida har skrapemerker etter tidligere møter med sluseveggene. Det går sju meter rett ned før ferden går ut i elveløpet. Leia er merket. Hvite staker mot grønne trær.

LUNDE: M/S Victoria ble bygget som dampskip i 1882. Her korresponderer hun med M/S Ibsen i Lunde.
LUNDE: M/S Victoria ble bygget som dampskip i 1882. Her korresponderer hun med M/S Ibsen i Lunde. Vis mer

Fra brua er elvebunnen synlig på begge sider.

Skipperen
Han må manøvrere forsiktig og lokalkjennskapen er helt nødvendig.

- Det er lavere vannføring i dag, konstaterer skipper Helge Øverbø. Han har ingen hjelp av baugpropell. Akter er det en propell som det alltid har vært.

- Det er så grunt mange steder at to propeller  ville blitt et problem.

Så nøkker det litt til i stålskuta.

FYLLER:: M/S Henrik Ibsen fyller hele slusekammeret.
FYLLER:: M/S Henrik Ibsen fyller hele slusekammeret. Vis mer

Skrubbelyd og et lite nikk fra skipperen.

- Det var lavt i dag ja.

KONVOI: Ventetid ved slusene gjør at flere fritidsbåter kommer seilende sammen.
KONVOI: Ventetid ved slusene gjør at flere fritidsbåter kommer seilende sammen. Vis mer

Fem centimeter lavere vannføring er nok til å skape problemer enkelte steder. Ibsen skal gjennom Kjeldal sluse og snu ved Lunde.

Victoria
I Lunde sluse ligger M/S Viktoria, den eldste av elvebåtene. Hun har kommet fra Skien og korresponderer med Ibsen i Lunde. Passasjerene er i land, skuelystne og lett måpende til kapteinens manøvrering og Ibsens trange snuoperasjon.

Ved hjelp av trosser og bryggekant kommer baugen på plass i retning Dalen.

KAPTEINEN: Skinnende messing, blankpolert treverk omgir skipper Helge Øverbø  i styrehuset til M/S Henrik Ibsen
KAPTEINEN: Skinnende messing, blankpolert treverk omgir skipper Helge Øverbø i styrehuset til M/S Henrik Ibsen Vis mer

Passasjerer og sykler kommer om bord.

Et par med en puddel, som har kommet med M/S Victoria, forhører seg med direktørmatrosen om det er mulig å bli med. Den spontane lysten meldte seg da de så M/S Henrik Ibsen. De ble med til Dalen, og ble en hotellopplevelse og en båttur rikere, uten bagasje og med egen båt vel fortøyd lenger nede i vassdraget.

Vassvegen
Fram til 1952 ble brynesteinene fra Eidsfoss fraktet gjennom slusene. Herfra har det vært eksportert bryner helt siden vikingtida.

PLYSJ: Salongen er av det staselige slaget.
PLYSJ: Salongen er av det staselige slaget. Vis mer

Vannveien fra Nordsjøen til Bandak og Dalen var lenge den viktigste ferdselsåre fra kysten til indre Telemark.

Nå ligger den der som en attraksjon og er et monument over ingeniørkunst og slit.

BAREN: Alle rettigheter på kanalen.
BAREN: Alle rettigheter på kanalen. Vis mer

Telemarkskanalen har blitt populær blant båtfolket, et avbrekk fra skjærgård og kyst eller en hel båtferie på smult ferskvann med spektakulære slusinger.

Til slusene kommer fritidsbåtene oftest i små konvoier.

SLUSESLUSKER: Sluseportene manøvreres med håndkraft. Silje Steinhaug (23) fra Ulefoss og Torodd Rødø(21) fra Skien har en spesiell sommerjobb.
SLUSESLUSKER: Sluseportene manøvreres med håndkraft. Silje Steinhaug (23) fra Ulefoss og Torodd Rødø(21) fra Skien har en spesiell sommerjobb. Vis mer

Her har de rutegående kanalbåtene fortrinnsrett til vannløftet.

De fyller slusekamrene alene, mens småbåtene må vente.

SNUR: M/S Victoria  ovenfor  Lunde sluse, etter pasasjerutveksling med MS Henrik Ibsen. Alle foto: Ole C. H. Thomassen
SNUR: M/S Victoria ovenfor Lunde sluse, etter pasasjerutveksling med MS Henrik Ibsen. Alle foto: Ole C. H. Thomassen Vis mer

Slik har det alltid vært.

Og slik må det være.