INN MED MAGEN: Å leve sunt kan lønne seg dersom du skal fly med dette selskapet. De tar betalt per kilo - både for deg og bagasjen din. Foto: SAMOA AIR
INN MED MAGEN: Å leve sunt kan lønne seg dersom du skal fly med dette selskapet. De tar betalt per kilo - både for deg og bagasjen din. Foto: SAMOA AIRVis mer

Her bestemmer badevekten billettprisen

Vi anbefaler en lett frokost før du flyr med dette selskapet.

(Dagbladet): «Vi i Samoa Air holder flyprisene rettferdige ved å ta betalt av våre passasjerer kun etter hva de veier»

Det er beskjeden som møter deg hos flyselskapet som opererer ruter i Stillehavet, blant annet mellom Tonga og Samoa. Det er news.com.au som skriver om flyselskapet med den litt uvanlige kundebehandlingen. Du gir et anslag på total vekt ved bestilling, men må faktisk veie deg på flyplassen.

- Folk har alltid reist på grunnlag av et kjøpt sete, men som mange luftfartsoperatører vet, så er det ikke setene, men vekten flyselskapene bryr seg om. Og jo mindre flyet er, jo mindre variasjon kan man akseptere i vektforskjell mellom passasjerene, sa administrerende direktør Chris Langton til ABC.

- Dette er fremtiden Folk eller fe, vekt er vekt. Og det er summen av din egen vekt og bagasjen du tar med deg som bør bety noe, skal vi følge ressonementet til Langton.

- Jeg er ikke i tvil om at dette er fremtiden (...) Alle som reiser har tidvis følt at de betaler for halvparten av det den ved siden av får.

En australsk dollar, rundt seks norske kroner etter dagens kurs, til i overkant av fire dollar per kilo er prisen for å fly med Samoa air. Skal undertegnende ta utgangspunkt i egen litt kraftige person, så vil det si at en kroppsmassindeks akkurat innenfor normalen ville redusert bilettprisen med inntil 200 kroner.

Dette er nært beslektet med forslaget til førsteamanuensis ved Høgskolen i Sogn og Fjordane, Bharat P. Bhatta. Han anbefaler en «overvekt-skatt» på flybilletten.

Bhatta er for øvrig også sitert i saken til news.com.au, og hos Daily Telegraph.

Må neppe veie deg på Gardermoen Stemningen for forslaget til Bhatta er heller dårlig blant norske selskaper. Norwegian skriver i en epost til Dagbladet at vekten til passasjerene ikke er et problem for dem.

- Derfor er vi godt fornøyd med den løsningen vi har i dag, skriver kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion.

Hun anbefaler i stedet at passasjerer som kan få plassproblemer sørger for å planlegge reisen.

- Passasjerer som er veldig overvektige kan bli flyttet til et sete hvor det er mer plass, for eksempel til en rad hvor det ikke sitter noen på midtsetet. Men det kan også være lurt å reservere et sete med bedre plass på forhånd, for eksempel ved en nødutgang eller på første rad.

SAS beskriver en ordning der passasjerer betaler basert på kroppsvekt som fjern.

- Dette er nok ikke en aktuell problemstilling for oss. Tanken er fjern, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø.

Dersom du ønsker bedre plass på SAS-flyvningene har du tre alternativer på langdistanse-fly, opplyser han.

- På langdistansreiser kan du velge mellom økonomi, økonomi extra og business, der de to sistnevnte gir deg mer plass.

Billigere for familien Lykkelig uvitende, og sikkert likegyldig til, om hva hans norske kolleger mener om saken hevder Langton dette er gunstig for familien.

- Vi har kommet fram til en pris per kilo, og dette er den mest rettferdige måten å reise på. Det er ingenting som heter overvekt på bagasje, du betaler for det du tar med deg - en kilo er en kilo.

Og han legger til at de som har blitt mest positivt overrasket er barnefamiliene.

- En familie med to voksne og et par mellomstore barn kan reise for langt mindre, enn de måtte betale tidligere.