AUDI A4 AVANT: Torger Hansen fra Oslo er fysioterapeut for Norges skiforbund. Audien har tilbakelagt vel 30 000 kilometer uten et feilslag.
AUDI A4 AVANT: Torger Hansen fra Oslo er fysioterapeut for Norges skiforbund. Audien har tilbakelagt vel 30 000 kilometer uten et feilslag.Vis mer

Her er 18 bruktbiler du trygt kan kjøpe

Å kjøpe «nybrukt» har sine fordeler

Torger Hansen (62) fra Oslo er vant til å holde ting i topptrim.

Fysioterapeuten er nemlig ansvarlig for Norges Skiforbunds helseteam, langrenn og dermed for noen av våre største idrettsstjerners velbefinnende.

Bilen er ikke noe unntak. På 12 år har han og kona i samarbeid kjørt seg gjennom ti ulike Audimodeller, og Hansen liker å bytte relativt ofte:

- Jeg reiser mye med skilandslaget, og i Norge blir det ofte med bil. Jeg vil gjerne eie en bil som fungerer problemfritt, og har i snitt byttet bil hvert annet år. Da har jeg minimalt med utgifter til reparasjon og vedlikehold, sier han.

Nå er det en Audi A4 Avant med firehjulsdrift og bensinturbo-motor som tar seg av transporten. På halvannet år har Hansen kjørt snaut 30 000 kilometer. Som forventet uten et feilslag.

- Dessuten er jeg imponert over den nye bensinmotoren, forteller Hansen.

- Jeg har kjørt flere turbodiesel-modeller tidligere, men bensinturboen går mye smidigere og er mer stillegående.

- Forbruket har overrasket positivt. Jeg bruker rundt en desiliter mer per mil. I det store bilregnestykket betyr det minimalt, synes Hansen.

Gode kjøp Tyske Dekra undersøker over 15 millioner bruktbiler i året.

I 2012 vant Audi A4 totalvurderingen med de laveste feilkvotene uavhengig av kjørelengde.

Dessuten kan den nyeste Audi A4-versjonen skilte med betydelig bedre feilstatistikk enn forgjengeren. Det overrasker ikke Jon Meiner, daglig leder hos Møller Bil Ensjø:

- Det er mange fordeler ved å kjøpe en nyere bruktbil, sier han.

- Om du tar eksemplet med Audi A4, har kvaliteten stadig blitt bedre. Det ser vi på lavere garantiutgifter. Da bilen kom som ny modell i 2008 ble den også merkbart større, med bredere utvalg av motorer og girkasser. Dessuten er sikkerhetsnivået høyere på en ny modell.

Også Audi A3 og Audi A6 kommer godt ut blant bruktbiler med kjørelengde 0—50 000 km i Dekras undersøkelse:

- En nyere Audi A3 havner ofte i prisområdet 200—250 000 kroner og er et populært valg for mange, sier Meiner.

Men han tror ikke den nye Audi A3 som lanseres i høst vil føre til et prisras på utgående modell, heller en liten justering.

- Av våre nyere bruktbiler er det nok lettest å gjøre et godt kjøp på forrige versjon av Audi A6, avslutter han.

Hybrid og bensin Blant bilene med minst feil finner vi også hybridmodellen Toyota Prius og Toyota Auris. I Bergen har salgsdirektør Rolf Johannesen hos Jæger Automobil registrert en markert økning i interessen for slike biler:

- Etter at vi fikk kjøreforbud vinteren 2010 har etterspørselen etter hybrid- og bensinversjoner på våre bruktbiler hatt en markert økning, sier Johannesen.

- Utvalget av Prius er bra i Norge, for Auris har vi importert en del biler fra Tyskland for å dekke behovet.

Også på prissettingen har fokuset på lokale utslipp fra dieselbiler hatt effekt:

- Før 2010 var Yaris med dieselmotor priset høyere enn Yaris med bensinmotor. Nå er det omvendt, sier Johannesen.

At kun 1 % av nyere Prius-modeller har større feil i Dekras undersøkelse, kjenner Johannesen igjen fra norske bruktbiler:

- Vi har lite trøbbel med Prius. Vi får inn en del biler fra taxidrift med opp mot 300 000 km på telleren som er i god stand. Med seks års garanti på batteripakken mener vi hybridmodeller er sikre bruktbilkjøp.
Dette er de 18 favorittene Vi har på grunnlag av Dekras feilstatistikk med kjørelengde 0- 50000 km, utvalg og prisingen av biler i Norge med kjørelengde opp til 60000 km, samt resultatet i Vi Menn Bil Top Gears biltester, funnet fram til denne favorittlista.

Alle bilene har kapasitet til å fungere som familiebiler:

(Terningkast i parentes) 
  Kompaktklassen
Opel Astra (6)

Uten feil: 97,9 %

Årsmodell: 2010- 2012

Prisområde:

200- 350 000

Den nye Opel Astra er best i Dekras undersøkelse fra 0- 50 000 km. I Norge er det bra tilgang på bensinmotor, ca. 40 % av bruktutvalget har det.

Toyota Prius (6)

Uten feil: 95,8

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 160- 310 000

Den nyeste Prius-versjonen er et sikkert kjøp. Automatgir er standard og hybridteknikken gir hyggelig forbruk også i bykjøring.

Toyota Auris (5)

Uten feil: 94,2 %

Årsmodell: 2006- 2012

Prisområde: 140- 260 000

Auris er solid og rommelig. Ca. 35 % av utvalget har hybrid eller bensinmotor, resten stort sett 90 hk dieselmotor.

VW Golf (5)

Uten feil: 93,5 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 170- 340 000

VW Golf har fin komfort og brukbar plass. Du finner en del bensinmodeller med 80- 122 hk, men diesel på 105 hk er vanligst.

Audi A3 (4)

Uten feil: 91,4 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 200- 340 000

Den praktiske Sportback-modellen dominerer. Ca. 15 % av utvalget har bensinmotor på 125 hk, diesel på 105 hk er vanligst.

Mellomklassen
Opel Insignia (6)

Uten feil: 97,1 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 230- 500 000

Også med Insignia gjør Opel en svært god figur. Lite bensinbiler, velg diesel med 130 hk framfor 110 hk. Stasjonsvogn dominerer.

Audi A4 (6)

Uten feil: 94,8 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 260- 470 000

Omtrent 25 % av bilene har bensinmotor på 120 eller 160 hk. Stasjonsvogn utgjør ca. 80 % av markedet, quattro (4WD) 25 %.

Mercedes C-klasse

Uten feil: 94,7 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 260- 500 000

Det er få bensinbiler i markedet, 136 hk diesel dominerer. Utvalget er omtrent likt fordelt mellom sedan og stasjonsvogn.

Storbilklassen
Volvo V70 (6)

Uten feil: 94,2 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 270- 460 000

V70 er ikke best på feil, men er takket være dieselmotor på 109 hk meget gunstig priset som brukt. Ingen biler med bensinmotor.

Mercedes E-klasse

Uten feil: 96 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 390- 640 000

Mercedes-kvaliteten er tilbake i nye E-klasse. Sedan er vanligst, og dieselmotor på 136- 170 hk utgjør hoveddelen av bruktmarkedet.

Audi A6 (5)

Uten feil: 92,3 %

Årsmodell: 2008- 2011

Prisområde: 290- 550 000

Forrige generasjon A6 er nå prisgunstig med toliters motor, eller med quattro og 2,7-liters diesel. Noen få toliters bensinversjoner.

BMW 5-serie (4)

Uten feil: 95,9 %

Årsmodell: 2010- 2012

Prisområde: 450- 650 000

Nye BMW 5-serie er nydelig, men svært dyr selv i rimeligste 520d-versjon. Lik fordeling mellom stasjonsvogn og sedan.

Kompakt-SUV
Ford Kuga (6)

Uten feil: 96,3 %

Årsmodell: 2008- 2012

Prisområde:

270- 450 000

På Kuga stemmer tydeligvis Ford- teknikken. Utvalget er enkelt, her er det 136 hk dieselmotor som gjelder.

VW Tiguan (5)

Uten feil: 93,5 %

Årsmodell: 2008- 2012

Prisområde: 290- 460 000

Ca. 60 % av bruktutvalget har automatgir, en attraktiv kombinasjon med den mest populære dieselmotoren på 140 hk.

Honda CR-V (4)

Uten feil: 91,3 %

Årsmodell: 2007- 2012

Prisområde: 270- 460 000

Her er ca. 40 % bensinmodeller med automatgir. 2,2-liters diesel og automat kom i 2010 og utgjør ca. 30 % av utvalget.

  Flerbruksbiler
Ford S-Max (5)

Uten feil: 91,4 %

Årsmodell: 2008- 2012

Prisområde: 280- 440 000

Den mest praktiske og velkjørende syvseteren. Dieselmotor på 115- 140 hk er vanligste alternativ.

Toyota Verso (5)

Uten feil: 91,4 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 250- 350 000

Ikke av de mest solgte, men bra kvalitet og med et bensinutvalg på ca. 25 % i bruktmarkedet. 126 hk er vanligste diesel.

VW Golf Plus (5)

Uten feil: 92,6 %

Årsmodell: 2009- 2012

Prisområde: 190- 340 000

Lite utvalg av den høye Golfversjonen, men få feil og hyggelige priser gjør dette til en fin kombinasjon av kompakt- og flerbruksbil.