KREVER MOTIVASJON:  5:2-dietten har blitt kalt en «bootcamp for selvdisiplinen». Du må derfor være ordentlig motivert før du starter på dietten. Foto: COLOURBOX
KREVER MOTIVASJON: 5:2-dietten har blitt kalt en «bootcamp for selvdisiplinen». Du må derfor være ordentlig motivert før du starter på dietten. Foto: COLOURBOXVis mer

Her er 5:2-fellene du må unngå

Åtte feil som kan hindre deg i å oppnå resultatene du ønsker.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): - Det er ikke farlig å faste. Mange tror det er uhyre viktig med hyppige måltider, men det er naturlig for kroppen å faste.

ÅTTE FELLER PÅ 5:2-DIETTEN 1. Du spiser mer de dagene du ikke faster- 5:2-dietten er ikke en gratisbillett til fråtsing, sier ernæringsprofessor Birger Svihus ved NMBU.- Du blir ikke nødvendigvis mer sulten dagen etter at du har fastet, fysiologisk sett. Mange vil likevel kunne få en slags psykisk reaksjon og føle seg mer sulten dagen etter fasting. En typisk felle vil være å tenke at du kan «unne deg noe ekstra» siden du spiste lite dagen før, sier ernæringsfysiolog Tine Sundfør ved Synergi helse.For å unngå å overspise, bør du også passe på hvor mye du får i deg av de skjulte kaloribombene. Dette kan være matvarer som i utganspunktet er sunne, men som har stor energitetthet - typisk nøtter og juice.2. Du spiser usunt de dagene du ikke fasterIkke bare kan usunn mat føre til at du får i deg mer kalorier enn nødvendig, men det gjør også at du ikke får i deg alle stoffene som kroppen trenger.- Det heter seg jo at du skal kunne spise «som før» de dagene du ikke faster. Reduserer du kaloriinntaket, vil du uansett gå ned i vekt, men dersom ditt tidligere kosthold bestod av snacks og ferdigmat, vil du ikke klare å få i deg alle de nødvendige vitaminene og mineralene du trenger, sier Sundfør.Dette påpeker også klinisk ernæringsfysiolog Elin Sørli Glomnes ved Bjørknes høyskole.- Det er lettere å følge dietten om du tar fornuftige valg på fastedagene. Det vil si at du velger mat med stort volum, men få kalorier. Det er typisk magert kjøtt eller fisk og grønnsaker.Svihus anbefaler å unngå for mye karbohydrater på fastedagene, samt å spise mye grønnsaker, magert kjøtt og ellers mat som ikke trigger insulinresponsen.3. Unngå «diett»-tanken- Mange tenker at en diett bare er noe de skal gjøre en periode. Skal du ha varig effekt, må du justere kostholdet når du er ferdig med diettperioden, Samtidig må du sørge for å opprettholde aktivitetsnivået, hvis ikke vil du legge på deg igjen, sier Glomnes.4. Treningseffekten reduseresDe færreste ønsker å legge fastedagene til helgen. Typisk vil derfor fastedagene legges midt i uka, som også er de dagene hvor mange trener.- Legger du fastedagene til treningsdagene, vil du få dårligere utbygge av treninga, sier Sundfør.- Det vil stort sett gå greit å trene lett og å være i vanlig aktivitet de dagene du faster, men det er individuelt hvor godt kroppen takler hard trening på faste dagene, sier Glomnes  5. Unngå å faste på «viktige» dagerDet er veldig individuelt hvordan man reagerer på sult. Noen klarer seg fint uten mat, mens andre får hådepine. Sundfør anbefaler derfor at du unngår å faste de dagene det er vitkig å være «skjerpet», typisk dersom du har eksamen, eller dersom du har en viktig arbeidsoppgave du skal fullføre.- Det handler rett og slett om livskvalitet. Får du negative opplevelser, vil det være vanskelig å holde seg til dietten, sier hun.6. Du lar deg skremme av sultenDet er ikke farlig å være sulten. 7. Ikke utsett deg for fristelserDet vil måtte kjenne på sulten de dagene du faster. For å unngå at du gir etter for fristelser, kan det være lurt at du holder deg unna matbutikken eller kantina på jobben disse dagene. Legg opp planen dine rundt fastedagene. Unngå å faste de dagene hvor det er sosiale tilstelninger. 8. Unngå negativt tankemønster5:2-dietten har blitt kalt en «bootcamp for selvdisiplinen». Du må derfor være ordentlig motivert før du starter på dietten.- Du må ha tro på at du kan mestre en slik diett. Du må også fortelle deg selv at det ikke er farlig å være sulten. Drikk mye vann, slapp av, og tenk at du vil få mat senere. Sulten og suget vil gå over, sier Sundfør som også anbefaler at du gjør dine nærmeste oppmerksomme på at duer på diett - spesielt om du er av den typen som lett blir irritabel når du er sulten.

Det mener ernæringsprofessor Birger Svihus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn