Her er bilen alle skal ha neste år

Nye VW Passat er snart på veiene. Vi har allerede kjørt den.

Fortsatt lett å se at dette er en Passat. Designgenene er ivaretatt. Foto: VW
Fortsatt lett å se at dette er en Passat. Designgenene er ivaretatt. Foto: VWVis mer

Kalenderen forteller oss at det er torsdag 21. oktober, klokken er tolv. Det er fire timer siden jeg gikk om bord på flyet fra Gardermoen, nå sitter jeg bak rattet i nye VW Passat et sted på landeveien noen kilometer utenfor Barcelona.

Nye Passat fortsetter i samme gamle, gode spor. Akkurat som forventet byr den fortsatt på massevis av plass og moderne teknologi. Mer om dette finner du ved å klikke her.

Bagasjerommet, som er det viktigste for alle barnefamilier som kjøper denne bilen, måler 603 liter. Det er med andre ord blant de aller største i klassen. Har kan man slenge inn barnevogner og alt annet som hører en familieutflukt til, og luken kan faktisk åpnes med foten om du har ting i hendene.Les om den finurlige bagasjeluken her.

Men også i baksetet, og foran for den saks skyld, er også plassen god. Dessuten er finnes det praktiske løsninger og det er god ergonomi for både fører og passasjerer. Ting er liksom der de skal, uten at det overrasker oss. Det pleier å være slik når Volkswagen lanserer en ny modell.

Kjempefin, som forventet Nye Passat er akkurat like god å kjøre som vi håpet. Som forventet byr den på trygge og solide kjøreegenskaper, og den er samtidig sportslig nok for at den aktive familiefaren kan kose seg bak rattet.

Komforten er også god. Også det som forventet. Det samme gjelder forsåvidt motorene, selv om disse ikke er nye. Innstegsmodellen er en 1,4 liter med turbo på 122 hk, og det toppmodellen er V6-eren på 300 hk har vi kjørt i Volkswagens andre modeller tidligere. Det samme gjelder dieselmotorene fra 105 hk til 170 hk.

Motorene er moderne og sammen med girkassene utgjør de noen av de beste motor/girkombinasjonene på markedet. Dessuten har Volkswagen vist seg å være blant de beste på forbruk og utslipp.

Det er få merker som selger like mange biler usett/uprøvd som Volkswagen, og det kan vi forstå etter litt tid bak rattet. Selv om det virker skummelt å kjøpe en bil uten å prøvekjøre den først, vet man hva man får i en Volkswagen - dessuten blir man neppe skuffet, men heller ikke voldsomt overrasket.

Norgesfavoritt? Det ble mye skryt dette her, men så er det også vanskelig å si noe vondt om en bil som på mange måter har alt. Dessuten er inngangsprisen såpass spiselig. Billigste modell blir 1,6 TDI som vil koste fra rett i underkant av 300 000 kroner, og utstyrslista er mer innholdsrik enn tidligere.

Den nye Passat er med andre ord verdt å vente på. Du trenger ikke vente så lenge heller, for de første bilene kommer til landet allerede i desember. Skulle du imidlertid allerede ha bestemt deg, skal det nevnes at forsalget allerede er i gang. Vi kommer selvfølgelig tilbake med utfyllende test av bilen så snart den kommer til landet. Om den overbeviser like mye der, gjenstår å se. Da venter det målinger av akselerasjon og støy, samt kjøring gjennom vår 20 mil lange testløype .

Mer info om den nye Passaten finner du i disse to artiklene som vi har skrevet om bilen tidligere:

Her er nye VW Passat Mer info om nye VW Passat Les også: Alle våre biltester Vi har testet tidenes raskeste Golf Denne bilen er sykt rask Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.