INGEN STORSELGER: Nye BMW M5 er luksusfartsbil for ekstra store lommebøker. FOTO: BMW
INGEN STORSELGER: Nye BMW M5 er luksusfartsbil for ekstra store lommebøker. FOTO: BMWVis mer

Her er bilen vi har ventet på

BMWs nye M5 frister med 560 ville hestekrefter og plass til familien!

I 1985 lanserte BMW det som var datidens raskeste sedan. Med en 3,5-liters rekkesekser på 286 hester under panseret, gjorde BMW M5 unna sprinten til 100 km/t på 6,2 sekunder. Etter dette har det bare gått én vei, og kraftøkningene stopper definitivt ikke med den femte generasjonen.

Den voldsomme V10-motoren fra forrige generasjon har blitt byttet ut med en turboladet 4,4-liters åtter. Motoren er den samme som blir brukt i monster-SUV-ene X5 M og X6 M.

Der yter den 555 hester, men M5 måtte selvsagt få litt mer. Antallet hester i stallen har derfor økt med fem til 560. Takket være turboteknologien har du voldsomme 680 Nm tilgjengelig allerede fra 1500 o/min. Det er mer dreiemoment enn superbilen Mercedes-Benz SLS AMG kan skilte med.

0-100 skal gå unna på 4,4 sekunder, og du kan nå 200 på 13 sekunder. Toppfarten er i utgangspunktet begrenset til 250 km/t, men hvis du velger å betale ekstra for det som kalles "M Driver's Package" økes toppfarten til 305 km/t.

Lavere forbruk Til tross for at både effekt og dreiemoment er økt i forhold til den gamle modellen, har forbruket blitt senket med 30 prosent. Nå er M5 oppgitt med et EU-miks-forbruk på 0,99 l/mil. Ting som regenerering av bremseenergi og automatisk stopp/start-system har funnet veien hit også.

Kreftene overføres til bakakselen gjennom en 7-trinns dobbeltclutchkasse. Denne så vi første gang i BMW M3, og der fungerte den glimrende. Alle som har kjørt en bil med ekstreme ytelser vet at ting som lukeparkering og kjøring i lav fart kan være en utfordring. Heldigvis har denne girkassen blant annet en egen parkeringsmodus som blir automatisk aktivert.

Andre ting som er gjort spesielt for M-modellen er blant annet et nytt fjæringssystem. En spesiell diffbrems er også på plass. Denne distribuerer kraften mellom de to bakhjulene kontinuerlig, og kan overføre all kraft til ett hjul om det trengs. Datamaskinene tar ting som grep, rattutslag og gassposisjon med i beregningene.

En bil for kjennere Utvendig er det ikke snakk om de store overraskelsene. Dette er en bil som ikke skal skrike ytelser på samme måte som en superbil.

Noen ekstra luftinntak, litt andre fangere, bredere skjermer og en liten spoiler er det eneste som avslører at dette er noe utenom det vanlige. Det er nok til at kjennere skjønner hva som kommer, men du slipper å få miljøvernere på nakken hver gang du parkerer.

Prisene er ikke klare enda, men ryktene sier at bilen vil koste rundt 700.000 kroner før norske avgifter. En rask runde med kalkulering av engangsavgifter tilsier at prisen her til lands vil lande på i underkant av to millioner kroner.

IKKE RADIKALT FORANDRET: Gjenkjennelig front på den nye BMW M5. FOTO: BMW
OVER 300: Med litt ekstrautstyr skal den nye modellen være god for 305 km/t. FOTO: BMW
SMÅTING: Fangeren er blant tingene som avslører at dette ikke er en ordinær 5-serie. FOTO: BMW
NY MOTOR: V10-motoren fra forrige generasjon har blitt byttet ut med en turboladet 4,4-liters åtter. FOTO: BMW
FIRE HALER: Åtteren yter 560 hester og trenger frie luftveier for å yte maksimalt. FOTO: BMW
DISKRET: Detaljene avslører hva slags råtass bilen er. FOTO: BMW
HJELP TIL SMÅKJØRING: Girkassen har en egen parkeringsmodus som blir automatisk aktivert. FOTO: BMW

Salgssjef hos BMW Norge, Øystein Sponheim, forteller at de har som mål å selge minst ti biler her i landet.

- Vi har allerede fått ordre på tre biler, så det går nok like mye på tilgangen som på kjøperne, sier han.

Det går også rykter om en versjon med xDrive firehjulsdrift. Det må vel kunne kalles den ultimate morobilen for norske veier?

Les også:
Top Gear kjører Audi R8 Spyder mot Porsche 911 GTS
Denne Porschen blir et samlerobjekt
Se The Stig teste Koenigsegg Agera R

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

FIRE HALER: Åtteren yter 560 hester og trenger frie luftveier for å yte maksimalt. FOTO: BMW
FIRE HALER: Åtteren yter 560 hester og trenger frie luftveier for å yte maksimalt. FOTO: BMW Vis mer