FORNØYD: -Jeg var ute etter en bil som var god på vinterføre, og hadde plass til snowboard-utstyr, sier Yvonne Groseth. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
FORNØYD: -Jeg var ute etter en bil som var god på vinterføre, og hadde plass til snowboard-utstyr, sier Yvonne Groseth. Foto: Egil Nordlien, HM FotoVis mer

Her er bilene du taper minst på

Yvonne kjøpte en av prisvinnerne.

Da Yvonne Groseth (24) kjøpte seg en ny Subaru XV, var ikke andrehåndsverdien et kjøpsutløsende bidrag.
-    Jeg var ute etter en bil som var god på vinterføre, og hadde plass til snowboard-utstyr og venner, siden vi er mye på fjellet. Jeg visste at Subaru var gode på firehjulstrekk, og særlig i sort med disse felgene syntes jeg XV så tøff ut.

-  Hvorfor bensinmotor?

HOLDER SEG BRA: Volvo V70
HOLDER SEG BRA: Volvo V70 Vis mer

-   Det var eneste alternativ i kombinasjon med automatgir.

Med hode og hjerte Yvonne har kjøpt sin XV både med hode og hjerte, og hun synes det er strålende å ta med seg at hun i følge Norges største bruktbilselger — biladministrasjonsselskapet LeasePlan — også har kjøpt en bil med forventet lavt verditap.

XV er nemlig en av bilmodellene, og den eneste med bensinmotor, som i følge LeasePlans krystallkule vil ha minst verditap de neste fem år. Og det er en vesentlig økonomisk faktor når bilregnskapet gjøres opp.

HOLDER SEG BRA: Nissan Quashqai.
HOLDER SEG BRA: Nissan Quashqai. Vis mer

Når du kjøper ny bil, er nemlig verditapet den suverent største løpende utgiften. Ofte er bilens verdi godt og vel halvert i løpet av fem år.

3000 per måned Vi har tidligere regnet ut at nordmenn i snitt betaler 365 000 kroner for en ny bil i dag. Med en halvert pris etter fem år vil den ha kostet eieren cirka 3000 kroner måneden, bare i verditap. Eller drøye 35 000 kroner året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed bør du absolutt ikke stille deg likegyldig til et forventet verditap.

LAVT PRISFALL:  Toyota RAV,
LAVT PRISFALL: Toyota RAV, Vis mer

Ti prosent lavere verditap kan i overnevnte tilfelle bety 15 000-20 000 tjente kroner den dagen bilen selges. For mange er det like mye som det koster med to- tre års kaskoforsikring.

Og i følge LeasePlans egen verdifallsstatistikk, vil bilene med lavest verditap ha nettopp inntil 10 prosent lavere verditap enn snittet.

Nøktern utstyrspakke Så — hvilke biler er det dette gjelder?
Det som har vært regelen de siste år, er fortsatt regelen. I det store og hele er det dieseldrevne SUV-er og høyreiste stasjonsvogner med 4WD som har lavest verdifall.

LAVT PRISFALL: VW Tiguan.
LAVT PRISFALL: VW Tiguan. Vis mer

De bør også ha en nøktern, men ikke gjerrig, utstyrspakke — det preserverer verdien bedre enn overdådig utstyrte versjoner. Og med feil utstyrspakke kan du risikere større verditap, samt at bilen blir vanskeligere å få solgt om noen år, i følge LeasePlan.

Dessuten er det en fordel at bilen er blant de mest solgte bilmodellene, siden nordmenn som bilkunder går i flokk, og de mest solgte nybilene som regel også er mest etterspurt som bruktbiler.

HOLDER SEG GODT: BMW X3.
HOLDER SEG GODT: BMW X3. Vis mer

Det som er nytt i år er altså at en bensinbil har kommet inn på elitelisten hva verditap gjelder. Subaru XV.

- En effekt av endrede avgifter, mer effektive bensinmotorer og miljøfokus, mener markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Diesel holder seg best Men fortsatt er det likevel dieselbiler som oftest gir minst verditap.
-Det er for de minste bilene vi primært ser en utjevning av restverdiene for bensin- og dieselbiler. På større biler er vår oppfatning at dieselbiler fortsatt holder seg best i pris. På de største SUV-ene kan reell forskjell faktisk være så stor som 10-20 prosent i favør av diesel, hevder Paus.

LAVT PRISFALL:Mitsubishi ASX.
LAVT PRISFALL:Mitsubishi ASX. Vis mer

Og fortsetter:

-I dag har dieselmotorer lavere forbruk enn tilsvarende bensinmotorer. I tillegg er literprisen for diesel lavere enn for bensin. Dette gir dieselbilene en vesentlig økonomisk fordel som krever en stor endring i restverdier for at bensinbiler skal komme billigere ut. Og dette gir større effekt jo større og tyngre bilen er.

FALT MEST Av 2007-modellene vi har sett på, har Saab 9-3 falt mest i pris. Kanskje av naturlig årsaker.
FALT MEST Av 2007-modellene vi har sett på, har Saab 9-3 falt mest i pris. Kanskje av naturlig årsaker. Vis mer

Men ett unntak bekrefter altså regelen, og for Yvonne betyr det, gitt at LeasePlans antagelse stemmer, at hun i forhold til mange andre biler i dagens 400 000-kronersklasse kan få rundt 20 000 kroner mer igjen for sin bil, om hun selger den om fem år.
Greit å ta med seg.