Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Her er bilene du taper minst på

Yvonne kjøpte en av prisvinnerne.

FORNØYD: -Jeg var ute etter en bil som var god på vinterføre, og hadde plass til snowboard-utstyr, sier Yvonne Groseth. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
FORNØYD: -Jeg var ute etter en bil som var god på vinterføre, og hadde plass til snowboard-utstyr, sier Yvonne Groseth. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Da Yvonne Groseth (24) kjøpte seg en ny Subaru XV, var ikke andrehåndsverdien et kjøpsutløsende bidrag.
-    Jeg var ute etter en bil som var god på vinterføre, og hadde plass til snowboard-utstyr og venner, siden vi er mye på fjellet. Jeg visste at Subaru var gode på firehjulstrekk, og særlig i sort med disse felgene syntes jeg XV så tøff ut.

-  Hvorfor bensinmotor?

HOLDER SEG BRA: Volvo V70
HOLDER SEG BRA: Volvo V70 Vis mer

-   Det var eneste alternativ i kombinasjon med automatgir.

Med hode og hjerte Yvonne har kjøpt sin XV både med hode og hjerte, og hun synes det er strålende å ta med seg at hun i følge Norges største bruktbilselger — biladministrasjonsselskapet LeasePlan — også har kjøpt en bil med forventet lavt verditap.

XV er nemlig en av bilmodellene, og den eneste med bensinmotor, som i følge LeasePlans krystallkule vil ha minst verditap de neste fem år. Og det er en vesentlig økonomisk faktor når bilregnskapet gjøres opp.

HOLDER SEG BRA: Nissan Quashqai.
HOLDER SEG BRA: Nissan Quashqai. Vis mer

Når du kjøper ny bil, er nemlig verditapet den suverent største løpende utgiften. Ofte er bilens verdi godt og vel halvert i løpet av fem år.

3000 per måned Vi har tidligere regnet ut at nordmenn i snitt betaler 365 000 kroner for en ny bil i dag. Med en halvert pris etter fem år vil den ha kostet eieren cirka 3000 kroner måneden, bare i verditap. Eller drøye 35 000 kroner året.

Dermed bør du absolutt ikke stille deg likegyldig til et forventet verditap.

LAVT PRISFALL:  Toyota RAV,
LAVT PRISFALL: Toyota RAV, Vis mer

Ti prosent lavere verditap kan i overnevnte tilfelle bety 15 000-20 000 tjente kroner den dagen bilen selges. For mange er det like mye som det koster med to- tre års kaskoforsikring.

Og i følge LeasePlans egen verdifallsstatistikk, vil bilene med lavest verditap ha nettopp inntil 10 prosent lavere verditap enn snittet.

Nøktern utstyrspakke Så — hvilke biler er det dette gjelder?
Det som har vært regelen de siste år, er fortsatt regelen. I det store og hele er det dieseldrevne SUV-er og høyreiste stasjonsvogner med 4WD som har lavest verdifall.

LAVT PRISFALL: VW Tiguan.
LAVT PRISFALL: VW Tiguan. Vis mer

De bør også ha en nøktern, men ikke gjerrig, utstyrspakke — det preserverer verdien bedre enn overdådig utstyrte versjoner. Og med feil utstyrspakke kan du risikere større verditap, samt at bilen blir vanskeligere å få solgt om noen år, i følge LeasePlan.

Dessuten er det en fordel at bilen er blant de mest solgte bilmodellene, siden nordmenn som bilkunder går i flokk, og de mest solgte nybilene som regel også er mest etterspurt som bruktbiler.

HOLDER SEG GODT: BMW X3.
HOLDER SEG GODT: BMW X3. Vis mer

Det som er nytt i år er altså at en bensinbil har kommet inn på elitelisten hva verditap gjelder. Subaru XV.

- En effekt av endrede avgifter, mer effektive bensinmotorer og miljøfokus, mener markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Diesel holder seg best Men fortsatt er det likevel dieselbiler som oftest gir minst verditap.
-Det er for de minste bilene vi primært ser en utjevning av restverdiene for bensin- og dieselbiler. På større biler er vår oppfatning at dieselbiler fortsatt holder seg best i pris. På de største SUV-ene kan reell forskjell faktisk være så stor som 10-20 prosent i favør av diesel, hevder Paus.

LAVT PRISFALL:Mitsubishi ASX.
LAVT PRISFALL:Mitsubishi ASX. Vis mer

Og fortsetter:

-I dag har dieselmotorer lavere forbruk enn tilsvarende bensinmotorer. I tillegg er literprisen for diesel lavere enn for bensin. Dette gir dieselbilene en vesentlig økonomisk fordel som krever en stor endring i restverdier for at bensinbiler skal komme billigere ut. Og dette gir større effekt jo større og tyngre bilen er.

FALT MEST Av 2007-modellene vi har sett på, har Saab 9-3 falt mest i pris. Kanskje av naturlig årsaker.
FALT MEST Av 2007-modellene vi har sett på, har Saab 9-3 falt mest i pris. Kanskje av naturlig årsaker. Vis mer

Men ett unntak bekrefter altså regelen, og for Yvonne betyr det, gitt at LeasePlans antagelse stemmer, at hun i forhold til mange andre biler i dagens 400 000-kronersklasse kan få rundt 20 000 kroner mer igjen for sin bil, om hun selger den om fem år.
Greit å ta med seg.