FULL AV FEIL: Eldre utgaver av Chryslers retrobil PT Cruiser scorer svært dårlig i TÜVs statistikk over biler med større feil. Foto: HM MEDIA
FULL AV FEIL: Eldre utgaver av Chryslers retrobil PT Cruiser scorer svært dårlig i TÜVs statistikk over biler med større feil. Foto: HM MEDIAVis mer

Her er bilene med flest feil

Åtte millioner biler er kontrollert i Tyskland i år. Her er de med flest feil. Og de med færrest.

Den tyske kontrollorganisasjonen TÜV (Technischer Übervachungsverein) lager hvert år en statistikk på grunnlag av kjøretøykontrollene de har gjennomført.

Årets statistikk omfatter kontroll av over åtte millioner kjøretøy, deriblant 222 bilmodeller, og og viser at det er store kvalitetsforskjeller ute og går.

Billig ikke alltid bra Dacia, som nå er norgesaktuell med SUV-modellen Duster, kommer dårlig ut i undersøkelsen. I TÜV-rangeringen er det derimot snakk om modellen Logan.

- Det er ikke aktuelt å ta inn Logan til Norge, sier Jan Traaseth, administrerende direktør i RBI Norge AS.

Chrysler og Fiat går igjen i listene over biler med flest feil, sammen med forskjellige Renault-modeller.

IKKE FEILFRI: Den rumenske billigbilen Dacia kan nå kjøpes i Norge. Men statistikkene viser at den langt fra er feilfri når den får noen år på baken. På bildet ser du en Dacia Logan.
IKKE FEILFRI: Den rumenske billigbilen Dacia kan nå kjøpes i Norge. Men statistikkene viser at den langt fra er feilfri når den får noen år på baken. På bildet ser du en Dacia Logan. Vis mer

Fiat var merket som gjorde det dårligst i årets bilindeks fra TNS Gallup, der nordmenn ble spurt om sin oppfatning av biler basert på kjennskapsgrad, totalinntrykk, vurdering og profil i markedet.

- Fiat scorer ikke null på alle delindeksene, men er det dårligste merket totalt sett, og får dermed null, sier Anders Hovde i TNS Gallup.

Dårlig retro Bedre står det ikke til med Chrysler PT Cruiser. Retrobilen er åpenbart retro også når det gjelder holdbarhet, for den er dårligst av alle i to årsklasser.

Aller flest feil har TÜV funnet ved ti og elleve år gamle modeller av Fiat Bravo/Brava. 38,9 prosent har betydelige feil, og TÜV melder at rusten eter dem i stykker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også verdt å merke seg at statusmerket Mercedes er representert på verstinglista. 6-7 år gamle utgaver av Mercedes-SUV'en ML har større feil ved 30 prosent av kontrollene.

Best av de beste Som seg hør og bør er de nyeste bilene mest feilfrie. Aller best er to og tre år gamle VW Poloer med større feil på bare 2,2 prosent av de kontrollerte bilene.

SVÆRT LITE FEIL: Porsche 911 gjør det oppsiktsvekkende bra. Det er svært lite feil på brukte utgaver av denne sportsbilen.
SVÆRT LITE FEIL: Porsche 911 gjør det oppsiktsvekkende bra. Det er svært lite feil på brukte utgaver av denne sportsbilen. Vis mer

Også Porsche kan kalle seg en vinner. Porsche 911 er beste modell i alle de tre eldste årsklassene. Selv på ti og elleve år gamle 911-biler har TÜV funnet betydelige feil ved kun 11 prosent av bilene.

Toyota-kvalitet Toyota har lagt bak seg noen år med flere tilbakekallingsaksjoner og store medieoppslag om feil. Men satser du på et problemlfritt bilhold, ser det likevel ut til at merket kan være verdt å satse på.

TÜV-rangeringen viser nemlig at Toyota byr på en grunnleggende trygghet i det som sjekkes i kjøretøykontrollene. Disse handler i hovedsak om kontroll av det sikkerhetsmessige ved bilen, og om utslipp.

Toyota gtoppet også den norske bilindeksen i år, noe merket har gjort syv ganger tidligere.

- Toyota forbindes først og fremst med driftssikkerhet, sier Anders G. Hovde.

SOLID: Både Prius og en rekke andre Toyota-modeller gjør det svært godt på statistikkene. Disse bilene har gjennomgående få alvorlige feil.
SOLID: Både Prius og en rekke andre Toyota-modeller gjør det svært godt på statistikkene. Disse bilene har gjennomgående få alvorlige feil. Vis mer

Toyota har hele 13 modeller inne blant topp fem i de ulike klassene TÜV har delt bilene inn i. Utvider vi til topp ti i de ulike årsklassene, finner vi hele 20 Toyota-modeller.

De verste bilene 2 til 3 år gamle biler: Dacia Logan: 13,3 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 48 000 km
Fiat Doblo: 12,3 prosent, 50 000 km
Daihatsu Sirion: 12 prosent, 33 000 km
Fiat Panda: 11,7 prosent, 30 000 km
Citroën C4: 10,6 prosent, 41 000 km

4 til 5 år gamle biler: Dacia Logan: 25,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 73 000 km
Renault Kangoo: 23,2 prosent, 72 000 km
Renault Laguna: 23 prosent, 90 000 km
Fiat Doblo: 21, 4 prosent, 80 000 km
Peugeot 407: 18 prosent, 85 000 km
Renault Mégane: 18 prosent, 76 000 km

6 til 7 år gamle biler Chrysler PT Cruiser: 32,6 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 87 000 km
Fiat Stilo: 31,6 prosent, 96 000 km
Mercedes ML: 30 prosent, 118 000 km
Renault Kangoo: 29,4 prosent, 93 000 km
Renault Laguna: 29,3 prosent, 103 000 km

8 til 9 år gamle biler: Chrysler PT Cruiser: 36,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 115 000 km
Fiat Stilo: 35,6 prosent, 109 000 km
Renault Laguna: 34,2 prosent, 123 000 km
Renault Kangoo: 33,8 prosent, 119 000 km
Alfa Romeo 147: 33,8 prosent, 111 000 km
VW Sharan: 33,2 prosent, 144 000 km
10 til 11 år gamle biler: Fiat Bravo/Brava: 38,9 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 125 000 km
Ford Galaxy: 38,8 prosent, 159 000 km
Ford Ka: 37,8 prosent, 56 000 km
Renault Kangoo: 37,7 prosent, 149 000 km
Renault Laguna: 37,2 prosent, 125 000 km
VW Sharan: 37,2 prosent, 166 000 km