Her er bilene som støyer mest og minst

Sjekk lista over de beste og verste i sju bilklasser.

STOR OG STILLE: Jaguar XJ har lavest støynivå i 80 km/t av alle testbilene. Sjekk tabellene nederst i saken. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STOR OG STILLE: Jaguar XJ har lavest støynivå i 80 km/t av alle testbilene. Sjekk tabellene nederst i saken. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonenVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

STØYER MEST AV DE STORE: Den nye elbilen Tesla Model S gjør det ikke bra i støymålingene i storbilklassen, til tross for at elmotoren er stillegående. Hjulene peker seg ut som hovedårsak: 21-tommersfelger med brede dekk er selve oppskriften på mye dekkstøy på grov asfalt. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STØYER MEST AV DE STORE: Den nye elbilen Tesla Model S gjør det ikke bra i støymålingene i storbilklassen, til tross for at elmotoren er stillegående. Hjulene peker seg ut som hovedårsak: 21-tommersfelger med brede dekk er selve oppskriften på mye dekkstøy på grov asfalt. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Forskjellen i støynivå mellom forskjellige bilmodeller er store.

STILLE SUV: Det er store forskjeller i denne klassen,  som omfatter både store og små biler. Men VW Touareg er luksusbilstille. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STILLE SUV: Det er store forskjeller i denne klassen, som omfatter både store og små biler. Men VW Touareg er luksusbilstille. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Når vi sorterer ut bilene med sommerdekk i Vi Menn Bil Top Gears testresultater, har vi støymålinger på 185 forskjellige modeller.

I 80 km/t varierer støynivået fra 61,8 dBA i Jaguar XJ 3,0D til 74,6 dBA i Mercedes-Benz SLS AMG.

STILLE KOMPAKTBIL: Elbilen Nissan Leaf er ikke bare helt stille når den står i ro, den er støysvak i fart også. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STILLE KOMPAKTBIL: Elbilen Nissan Leaf er ikke bare helt stille når den står i ro, den er støysvak i fart også. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Dette er selvsagt to ekstreme eksempler, men vi ser også store forskjeller for de mer «normale» bilene.

STØYENDE KOMPAKTBIL: Ford Focus ST viser at sportslige modeller ofte bråker ganske mye. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STØYENDE KOMPAKTBIL: Ford Focus ST viser at sportslige modeller ofte bråker ganske mye. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Volvo V70 D3 målte vi eksempelvis til 64,4 dBA, mens Alfa Romeo 159 2,0 JTD ble målt til 70,7 dBA.

Luksus best Generelt sett er det, ikke overraskende, de store luksusbilene som gjør det best.

STILLE FAMILIEBIL: En BMW 3-serie med moderat dekkdimensjon er godt støydempet. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STILLE FAMILIEBIL: En BMW 3-serie med moderat dekkdimensjon er godt støydempet. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Topplista domineres av storbiler som Audi A6 og BMW 5-serie, og av SUV-er i luksusklassen som Volkswagen Touareg og Porsche Cayenne.

STØYENDE FAMILIEBIL: Mens Skoda Superb er blant de støyende, særlig med store hjul. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STØYENDE FAMILIEBIL: Mens Skoda Superb er blant de støyende, særlig med store hjul. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Det er imidlertid ett unntak: Den kompakte elbilen Nissan Leaf. Den havner på sjetteplass totalt sett når vi ser på hvor mye bilene støyer i 80 km/t.

Dekk spiller stor rolle Tallene viser dessuten at dekk spiller stor rolle for støyen.

STILLE FLERBRUKSBIL: Ford C Max har god komfort, også når det gjelder støy. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STILLE FLERBRUKSBIL: Ford C Max har god komfort, også når det gjelder støy. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Piggfrie vinterdekk støyer mindre enn sommerdekk. Det skyldes først og fremst at vinterdekk har mykere dekkstamme enn sommerdekk.

STØYENDE FLERBRUKSBIL: Opel Meriva har brede dekk for en såpass liten bil, og det gir støy. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STØYENDE FLERBRUKSBIL: Opel Meriva har brede dekk for en såpass liten bil, og det gir støy. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Dekk med mykere stamme absorberer ujevnheter bedre, og det skaper mindre støy. Vinterdekk har i tillegg mykere gummiblanding.

STILLERE SMÅBIL: Citroën DS3 er relativt stille. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STILLERE SMÅBIL: Citroën DS3 er relativt stille. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

- Du skal likevel ikke bruke piggfrie vinterdekk om sommeren. De har mye dårligere grep enn sommerdekk. I en kritisk situasjon kan det være forskjellen på liv og død, sier fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear.

STØYENDE SMÅBIL: Alfa Romeo MiTo, med sportslige hjul, bråker mest av de små. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STØYENDE SMÅBIL: Alfa Romeo MiTo, med sportslige hjul, bråker mest av de små. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Forskjellen på drøye ti desibel fra beste til verste i vår test ser kanskje ikke så ille ut i utgangspunktet, men seniorforsker hos SINTEF, Truls T. Gjestland, forklarer at det er en større forskjell enn man kanskje skulle tro.

Dobbel lydstyrke - Generelt kan man si at to-tre desibel så vidt er en hørbar forskjell. Fem-seks desibel er derimot en veldig tydelig forskjell i lydnivå, mens ti desibel vil oppfattes som en dobling av lydstyrken, sier han.

STILLE OG SPORTSLIG: Med taket på kan også en kabriolet være godt støydempet, viser BMW 640i kab. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
STILLE OG SPORTSLIG: Med taket på kan også en kabriolet være godt støydempet, viser BMW 640i kab. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Det er også en forskjell på hva slags lyder det er snakk om.

SPORTSLIG STØY: Mercedes SLS AMG er buldrende V8-dunder, som alltid. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
SPORTSLIG STØY: Mercedes SLS AMG er buldrende V8-dunder, som alltid. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

En Mercedes SLS AMG vil neppe oppleves som irriterende av en bilinteressert person, siden det hovedsakelig er snakk om motorlyd.

Til tross for at dette er bilen som bråker mest i våre objektive målinger.

- Det er avgjørende hva slags forhold man har til den lyden man hører. En Harley kan for eksempel høres ut som musikk i førerens ører, mens den plager flesteparten av dem som bor langs veien, forklarer Gjestland.

Les også: Verdens raskeste elbil møter ekstrem superbil.

Blir trøtt
At man blir trøtt av å kjøre bil er heller ikke så rart.

Støy gjør deg utvilsomt trøtt, og forskeren forteller at det som kalles rød støysone i byggesammenheng, har en grense på 65 dB - utenfor huset.

Disse sonene er steder hvor man helst ikke skal bygge hus, og når dette er samme nivå som de beste bilene i flere av klassene, forstår man hvorfor man blir trøtt etter flere timer på veien.

Bilene som støyer mest og minst • Tabellene under viser resultatet fra støymåling av de fem beste og fem dårligste i sju bilklasser.
 
• Målingene utføres på fast teststed. Alle biler er målt med sommerdekk.

• Fart kontrolleres med GPS, støy måles med avansert støymåler. Testbiler kjøres i begge retninger for å korrigere for vind, og gjennomsnittet regnes ut.

• Tabellene er sortert etter støynivå i 80 km/t.