FORNØYD MED «DÅRLIG» BIL: Øivind Lie er nå på sin andre Land Rover, og er generelt sett fornøyd med bilen, til tross for at Land Rover havner på sisteplass i kvalitetsundersøkelsen. Han har sluppet unna de største problemene, men har hatt noen småfeil. - Det har stort sett vært det elektriske som har kranglet, sier Lie.
FORNØYD MED «DÅRLIG» BIL: Øivind Lie er nå på sin andre Land Rover, og er generelt sett fornøyd med bilen, til tross for at Land Rover havner på sisteplass i kvalitetsundersøkelsen. Han har sluppet unna de største problemene, men har hatt noen småfeil. - Det har stort sett vært det elektriske som har kranglet, sier Lie.Vis mer

Her er bilmerkene som må oftest på verkstedet

Resultatene fra stor kvalitetsundersøkelse overrasker.

For tiende år på rad havner Land Rover på sisteplass i den store kvalitetsundersøkelsen fra Warranty Direct og det britiske bilbladet «What car?».

Undersøkelsen viser at over halvparten av alle Land Rovere må repareres i løpet av en periode på et år.

Den verste bilen fra det britiske merket er dagens Range Rover.

BEST: Honda topper kåringen for sjuende året på rad. Aller best er den lille SUV-en HR-V. 
Foto: Honda
BEST: Honda topper kåringen for sjuende året på rad. Aller best er den lille SUV-en HR-V. Foto: Honda Vis mer

Den beste er den rimeligere Freelander, som blir bygget på en annen fabrikk enn storebror Range Rover.

Europeisk flopp De europeiske bilmerkene flopper.

Alle merkene på de ti første plassene er enten fra Japan eller Korea.

De beste europeiske merkene er Skoda og Smart på 11. og 12. plass.

2. PLASS: Toyota er for mange nordmenn selve symbolet på god kvalitet. Det underbygges av resultatene i undersøkelsen, selv om Honda trakk det lengste strået. Foto: Toyota
2. PLASS: Toyota er for mange nordmenn selve symbolet på god kvalitet. Det underbygges av resultatene i undersøkelsen, selv om Honda trakk det lengste strået. Foto: Toyota Vis mer

De eneste statusbilmerkene som er inne blant de 20 beste, er Lexus på 3. og Porsche på 16. plass.

På toppen av lista finner vi Honda. Den japanske bilprodusenten har hatt topplasseringen sju år på rad.

Bare ni prosent av Hondas biler har hatt behov for reparasjoner.

Honda på topp Den beste modellen er SUV-en HR-V, som ble solgt fra 1998 til 2006.

3. PLASS: Suzuki kaprer tredjeplassen i kåringen sammen med Lexus og Mitsubishi. Foto: Suzuki
3. PLASS: Suzuki kaprer tredjeplassen i kåringen sammen med Lexus og Mitsubishi. Foto: Suzuki Vis mer

Den verste modellen er forrige generasjons Accord, som ble produsert i tidsrommet 1999-2003.

Toyota følger på andreplassen, med en feilprosent på 14.

Siste generasjon Corolla fra 2002- 2007 er deres mest pålitelige bil, mens sportsbilen MR2 fra mellom 2000 og 2007 er den minst pålitelige.

Tredjeplassen er delt mellom Lexus, Mitsubishi og Suzuki. Disse har alle en feilprosent på 15.

I år som i fjor er det Alfa Romeo og Renault som innehar nest siste og tredje siste plassering på lista.

Ifølge rapporten må henholdsvis 46 og 45 prosent av bilene innom verkstedet i løpet av ett år.

Warranty Direct er et selskap som selger bilgarantier, og har et stort statistikkgrunnlag når de utarbeider sin årlige rapport.

Bilene i undersøkelsen er eldre enn tre år, da Warranty Direct sier at det er vanskelig å si noe om holdbarheten på nyere biler.

Basert på garantisaker «What Car?» bruker gjennomsnittlig pris på reparasjoner for å gi bilene en poengsum.

Dette har begrenset relevans her, da verkstedprisene i Storbritannia og Norge ikke er like.

JUMBO: Britiske biler har et frynsete kvalitetsrykte. Land Rover Freelander klarer seg bra, men Range Rover gjør det aller verst.
JUMBO: Britiske biler har et frynsete kvalitetsrykte. Land Rover Freelander klarer seg bra, men Range Rover gjør det aller verst. Vis mer

Vi kan likevel se hva slags feil som er vanligst på de forskjellige merkene.

De europeiske merkene sliter med elektronikken. Én av tre reparasjoner er relatert til bilenes elektroniske systemer.

De japanske merkene Subaru, Lexus og Suzuki har derimot større problemer med hjulopphengene.

To av fem verkstedjobber på disse bilene skyldes feil på hjuloppheng eller aksler.

Les også:
Vi har testet 571 biler
Ekstra vrakpant for bilvrak
Slik gjør du luksusbilkuppet
Sjekk priser og vanlige feil før du kjøper bruktbil