KOSTER MYE: Til tross for en halv milliard i statlige tilskudd i fjorårets statsbudsjett, koster det fortsatt mye å kjøre på norske veier. Foto: Scanpix
KOSTER MYE: Til tross for en halv milliard i statlige tilskudd i fjorårets statsbudsjett, koster det fortsatt mye å kjøre på norske veier. Foto: ScanpixVis mer

Her er bomsjokket

Til tross for en halv milliard i statlige tilskudd i fjorårets statsbudsjett, koster det fortsatt mye å kjøre på norske veier.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

I 2017 satte staten av 502,8 millioner kroner til å subsidiere bomveiene i landet vårt. Så lenge bompengeselskapene gikk med på å gjøre diverse endringer i innkrevingssystemet, fikk flere veier del i denne potten.

Fra bomringen i Kristiansand, i sør, til Ryaforbindelsen i Troms, i nord, finnes det i alt 228 bomstasjoner i Norge. Om lag 51 av disse har fått tilskudd for i år. Fra og med torsdag 1. mars går dermed prisene ned med om lag ti prosent på flere av disse strekningene. Det har ifølge Statens vegvesen vært ett av kriteriene for å få støtten – selv om vi i praksis ser at ikke alle har klart dette, sammenlignet med prisene for 2017.

På grunn av saksbehandlingstid vil flere av bompasseringene ventelig få lavere satser først fra 1. april.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn