Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Her er bomsjokket

Til tross for en halv milliard i statlige tilskudd i fjorårets statsbudsjett, koster det fortsatt mye å kjøre på norske veier.

KOSTER MYE: Til tross for en halv milliard i statlige tilskudd i fjorårets statsbudsjett, koster det fortsatt mye å kjøre på norske veier. Foto: Scanpix
KOSTER MYE: Til tross for en halv milliard i statlige tilskudd i fjorårets statsbudsjett, koster det fortsatt mye å kjøre på norske veier. Foto: Scanpix Vis mer

I 2017 satte staten av 502,8 millioner kroner til å subsidiere bomveiene i landet vårt. Så lenge bompengeselskapene gikk med på å gjøre diverse endringer i innkrevingssystemet, fikk flere veier del i denne potten.

Fra bomringen i Kristiansand, i sør, til Ryaforbindelsen i Troms, i nord, finnes det i alt 228 bomstasjoner i Norge. Om lag 51 av disse har fått tilskudd for i år. Fra og med torsdag 1. mars går dermed prisene ned med om lag ti prosent på flere av disse strekningene. Det har ifølge Statens vegvesen vært ett av kriteriene for å få støtten – selv om vi i praksis ser at ikke alle har klart dette, sammenlignet med prisene for 2017.

På grunn av saksbehandlingstid vil flere av bompasseringene ventelig få lavere satser først fra 1. april.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?