VÆR RIKTIG SKODD: Med utgangspunkt i NAFs vinterdekktester de siste fem årene, har Forbrukerrådet foretatt en grundig analyse og kommer nå med sine konklusjoner.  Foto: COLOURBOX.COM
VÆR RIKTIG SKODD: Med utgangspunkt i NAFs vinterdekktester de siste fem årene, har Forbrukerrådet foretatt en grundig analyse og kommer nå med sine konklusjoner. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Her er de beste vinterdekkene

Sats på disse merkene.

Dinside Det er viktig å skifte hjul i tide når vinteren kan sette inn brått og uventet omtrent når som helst etter høstjevndøgn. Det er samtidig viktig å være skodd etter forholdene - eksempelvis er det ingen god idé å ville gardere seg ved å kjøre med vinterdekk når føre og vær slett ikke tilsier det.

Men nå er den tiden på året da det ikke er noen grunn til å nøle lenger de aller fleste stedene i landet vårt. Tidligere i høst presenterte vi den årlige vinterdekktesten som Norges Automobil-Forbund (NAF) står bak.

Billigdekk har fått mye kritikk Flere år på rad har vi måttet advare mot billigdekk fra ukjente produsenter. Men innimellom kommer det overraskelser. I år var det et dekk fra Taiwan som sto for den største.

Taiwanske Maxxis er nok ukjent for de fleste, men presterte på det jevne i alle disipliner, og endte i topp både på snø og vått føre.

Trenger du nye dekk? Slik sjekker du

Over tid Forbrukerrådet har villet gå lenger og har derfor analysert de siste fem års resultater fra NAFs vinterdekk-tester. På bakgrunn av dette mener forbrukerorganisasjonen å kunne fortelle deg hvilke produsenter som lager de beste — og de dårligste — vinterdekkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anbefalingen fra Forbrukerrådet er altså basert på en totalvurdering av resultatene i testene i perioden 2010 til 2014.

Skal du velge pigg eller piggfritt?

Nordiske, ikke kontinentale Forbrukerrådet presiserer hvorfor de tar utgangspunkt i NAFs vinterdekktest og ikke den europeiske dekktesten ledet an av tyske ADAC. Årsaken er ganske enkelt at den europeiske tar for seg såkalte kontinentale vinterdekk, mens NAF tester de spesifikt nordiske.

Nordiske vinterdekk har ifølge Forbrukerrådets rapport blant annet en mykere gummiblanding og skarpere «skuldre» enn kontinentale vinterdekk, noe som sørger for at bedre grep på snø og et betydelig bedre grep på is.

Hvorfor fem år med tester? Denne analysen er spesielt ment å skulle gi et bedre grunnlag for valg av vinterdekk for dem som ikke er ute etter akkurat den dekkdimensjonen som har vært gjenstand for årets dekktest (205/55-16).

Begrunnelsen til Forbrukerrådet er at det er større sjanse for at en produsent skal være bedre også på andre dimensjoner hvis de gjentatte ganger gjør det bra på denne testen - og vice versa.

Resultatene:
De fem beste piggdekk-merkene

PIGG ELLER EI? Det finnes dessverre ikke et entydig fasitsvar. Foto: PER ERVLAND
PIGG ELLER EI? Det finnes dessverre ikke et entydig fasitsvar. Foto: PER ERVLAND Vis mer

1. Nokian: 8,54 poeng

2. Continental: 8,46 poeng

3. Pirelli: 8,28 poeng

4. Goodyear: 8,08 poeng

5. Gislaved: 8,00 poeng

De fem beste piggfri-merkene

1. Nokian: 7,60 poeng

2. Goodyear: 7,58 poeng

3. Michelin: 7,46 poeng

4. Continental: 7,34 poeng

5. Pirelli: 7,08 poeng

De fem beste merkene sammenlagt (pigg & piggfri)

1. Nokian: 8,07 poeng

2. Continental: 7,90 poeng

3. Goodyear: 7,86 poeng

4. Pirelli: 7,74 poeng

5. Michelin: 7,69 poeng

Det beste dekket «forbudt» Også i årets test ble det storeslem til Nokian, ettersom de havnet øverst på pallen i begge kategorier, piggdekk og piggfritt - riktignok delt med GoodYear i kategorien piggfritt.

Fjorårets test skapte overskrifter og oppsikt. Nokian Hakapelliita 8 ble også da testens klare vinner, men var til å begynne med ikke godkjent for norske forhold.

Etter at Dinside stilte spørsmål ved avgjørelsen, ble det endringer.

Vegdirektoratet snudde i saken, og dekket ble godkjent på en toårig dispensasjon, som nå er utvidet ytterligere.