HARDKJØR: Testførerne legger ingenting imellom i jakten på det beste vinterdekket. Foto: Lasse Allard
HARDKJØR: Testførerne legger ingenting imellom i jakten på det beste vinterdekket. Foto: Lasse AllardVis mer

Her er de beste vinterdekkene

Årets store dekktest har to klare vinnere.

• Du finner hele karakterkortet med resultater nederst i saken.

NAF-bladet Motor har testet 19 nordiske vinterdekk i utfordrende øvelser.

Det vanskeligste underlaget er fortsatt snø og is.

Mange hevder at de kjører mest på saltet tørr eller våt asfalt om vinteren.

Men det er når isen plutselig er der eller når våt snø laver ned og kjøres hard og glatt, at vinterdekkene virkelig viser hva de duger til.

Det er først og fremst snakk om sikkerhet - om evnen til å stoppe bilen raskest mulig. Og hvor gode de er til å holde bilen stabil sideveis, slik at du unngår å komme over i motgående kjørebane i en sving.

BEST I SVING: Svingegenskaper er et viktig tema i dekktestene. Her er testbilen på vei gjennom en S-kombinasjon. Foto: Lasse Allard
BEST I SVING: Svingegenskaper er et viktig tema i dekktestene. Her er testbilen på vei gjennom en S-kombinasjon. Foto: Lasse Allard Vis mer

I tillegg er det selvfølgelig fint om dekket sørger for å ta deg opp den bratte bakken hjemme og støyer så lite som mulig. Men for de fleste er ikke dette kritiske egenskaper.

Uansett hvilke egenskaper du setter høyest, kan du gå inn i testen og finne de dekkene som passer dine behov best.

Dyrest er best De beste dekkene er også de dyreste. Årets store vinterdekktest viser at det er Michelin, Nokian, Goodyear og Continental - i den rekkefølgen - som topper blant de piggfrie. Continental, Nokian Bridgestone og Pirelli er toppdekkene med pigger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle er såkalte premium dekk og prises deretter. Men i testen vil du også finne rimeligere dekk som kan gi deg bra og sikre prestasjoner i vinter.

Vi oppgir ikke priser på dekkene i testen. Årsaken er rett og slett at de prisene som dekkimportørene oppgir ofte er mer "villedende" enn "veiledende".

Det er stor forskjell på de rabattene de enkelte dekkforhandlerne får fra importøren. Dermed blir det stor forskjell på hvilke priser de kan gi deg som kunde.

Den riktige prisen finner du bare ved å sjekke prisen hos to-tre forhandlere.

Prisvariasjonene er store. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000-1500 kroner på en slik ringerunde.

Storselgerne er med Denne gangen har vi med de mest solgte dekkene i Norden.

Savner du noen dekk, kan du gå inn på www.naf.no og finne testene fra tidligere år. I fjor hadde vi blant annet med flere kinesiske billigdekk i testen.

Vi testet også slitte pigg- og piggfrie dekk for å se hvordan egenskapene forandrer seg etter hvert som dekkene slites.

Konklusjonen var at et piggfritt dekk beholder de gode egenskapene sine lenger enn et piggdekk.

Sjekk ut hele karakterkortet nederst i saken.

Piggdekk Agi Sarek 2 Bridgestone Noranza 2 Evo Continental Conti IceContact Goodyear Ultra Grip Extreme Hankook Winter I*Pike Michelin X-Ice North XIN2 Nokian Hakkapeliitta 7 Pirelli Winter Carving Edge Vredestein Arctrac Yokohama Ice Guard Stud ig35
(Klikk på hvert enkelt dekknavn for å se detaljer, poengscore og konklusjon).

Piggfrie dekk Bridgestone Blizzak WS70 Continental Conti VikingContact 5 Dunlop SP Ice Sport Goodyear Ultra Grip Ice+ Kumho I?Zen KW31 Michelin X-Ice XI2 Nokian Hakkapeliitta R Pirelli Icecontrol Yokohama Ice Guard ig30
Testbil:
Ford Focus 2,0 Dekkdimensjon: 205/55 R16

Hele testen finner du på naf.no

BEST AV PIGGDEKKENE: Continental Conti Ice Contact. Foto: produsenten
BEST AV PIGGDEKKENE: Continental Conti Ice Contact. Foto: produsenten Vis mer


Les også:

Slik fungerer de nye fotoboksene

Her kommer det nye fotobokser før vinteren

- SUV-er er ikke gode vinterbiler

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

RESULTAT:

BEST AV DE PIGGFRIE: Michelin X-Ice XI2. Foto: Produsenten
BEST AV DE PIGGFRIE: Michelin X-Ice XI2. Foto: Produsenten Vis mer

Liten tabell? Klikk her for å se STOR versjon.

Hele testen finner du naf.no

Tabellen er hentet fra bladet MOTOR.
Tabellen er hentet fra bladet MOTOR. Vis mer