Her er de elleve beste bilene i Norge i fjor

Les om hver enkelt. Hva gjør de så gode?

PÅ PALLEN:   
1. Opel Ampera Opel Ampera er framtidsbilen som imponerte juryen. Dens største styrke er plug-in hybriddrivlinjen, som er slik at du kan kjøre den som ren elbil mesteparten av tiden.

«Det er muligheten til å kjøre Ampera bare på vannkraft som gjør den til en genial bil», som jurymedlem og Zero-sjef Einar Håndlykken sa.

Samtidig slipper du angsten for å gå tom for strøm, og Ampera er dertil utrolig komfortabel, kvikk, ser kul ut og har brukbart med plass.
 
2. Ford Focus Ford Focus er en modell vi regner som klasseleder i den beinharde kompaktklassen - populært kalt Golf-klassen.

Mange har råd til den, den ser bra ut, har svært gode kjøreegenskaper, godt med plass og tilbyr masse utstyr - ikke minst sikkerhetsutstyr.

Motorene er gode og miljøeffektive, og kan kjøpes i Flexifuel-versjon. «En slags OBOS-versjon av BMW 1-serie - og den har alt du trenger», som juryformann og Dagbladet-journalist Andreas Handeland bemerket.
  3. Hyundai i40 Siste modell på pallen ble Hyundai i40.

En modell som mer enn noen annen demonstrerer Hyundais klassereise de siste åra.

Den har gode kjøreegenskaper, ser stilig ut og har en interiørkvalitet man kanskje ikke forventer seg i en Hyundai. Ikke nok med det - også på områdene sikkerhet og komfort scorer i40 godt i biltester.

Men i40 er først og fremst i toppen på grunn av forholdet mellom pris og utstyr!

  UTENFOR PALLEN:
Range Rover Evoque Range Rover Evoque får designbevisste bilelskere til å skjelve i knærne.

Dessuten er den svært komfortabel, og har terrengteknologi som gjør den til noe mer enn en «show off»-4WD.

Likevel er Evoque den første av de elleve som ryker ut av diskusjonen. Denne typen biler er nemlig ikke helt spiselig for miljøbevegelsen, og samtidig er den dyr.

«Klassen er jo gått ut på dato», som Einar Håndlykken i miljøstiftelsen Zero kategorisk fastslo.

  Audi A6 Audi A6 har nydelige kjøreegenskaper, herlige motorer, en eksteriørdesign som oser av sportslighet og eleganse, flott interiør, høy komfort og toppsikkerhet.

«Men dette er en bil som ikke passer bilbudsjettene til folk flest», hevdet jurymedlem og markedsanalytiker Anders G. Hovde fra TNS Gallup. Noen favoritt hos miljøbevegelsen blir heller ikke slike digre luksusvogner.

Men for den som har råd ... snadder! A6 har alt.

  Peugeot 508 Peugeot 508 ble kåret til «Lesernes favoritt».

Dette er en elegant og utstyrsrik familiebil som gir mye for pengene, og som appellerer til mange flere enn de som i utgangspunktet er merkefans.

«Jeg hadde slått fra meg 508, men ble imponert da jeg kjørte den», sa jurymedlem Anders G. Hovde. Likevel nådde den ikke helt opp. 508 er god på det meste, men mangler det lille ekstra for å slåss om «Årets Bil 2012»-tittelen.

  Lexus CT200h Lexus CT200h endte veldig nær pallen. I likhet med BMW 1-serie er dette en kompaktbil med mange kjøpsutløsende egenskaper.

Den har svært gode kjøreegenskaper, en utmerket hybriddrivlinje, god sikkerhet og komfort, og et svært lavt utslipp av CO{+2}.

Dessuten ser bilen ut som «en million». Pallplassen glapp imidlertid fordi den ikke overrasker nok. Juryen hadde følgende å si om Lexusen: «CT200h er hybridfavoritten, helt til man ser hva Opel Ampera har å by på».

Toyota Yaris Nye Toyota Yaris byr på bedre kjørekomfort, vesentlig bedre plass og gjerrige motorer. Likevel nådde den ikke opp i finalen.

Fra juryen kom det følgende melding: «Mye godt å si om Yaris, men den er ikke bedre enn konkurrentene. Og den byr ikke på så mye nytt, bortsett fra en computer i midtkonsollen en 60-åring ikke vil skjønne bæret av».

  MB B-klasse Nye Mercedes-Benz B-klasse kjører som en drøm, og har mange andre sterke egenskaper importøren håper skal gjøre den til deres mest solgte modell i 2012.

Som forgjengeren er den komfortabel, har godt med plass og scorer svært høyt på sikkerhet. Og så er den blitt mer sportslig.

Likevel nådde den ikke helt opp i finaleomgangen. «Kjempefin bil, men fortsatt ikke helt Mercedes», som jurymedlem Anders G. Hovde sa retorisk.

  Nissan Leaf Nissan Leaf er kåret til «Årets Bil» i Europa. Den er kjapp, lydløs, stillegående, har god komfort og bra bagasjeplass.

En elbil som i motsetning til elbiler flest oppleves som en ordentlig bil, og den beste av sitt slag på det norske markedet.

PÅ PALLEN - OPEL AMPERA: «Det er muligheten til å kjøre Ampera bare på vannkraft som gjør den til en genial bil» jurymedlem og Zero-sjef Einar Håndlykken. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
PÅ PALLEN - FORD FOCUS: Mange har råd til den, den ser bra ut, har svært gode kjøreegenskaper, godt med plass og tilbyr masse utstyr - ikke minst sikkerhetsutstyr. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
PÅ PALLEN - HYUNDAI I40: Den har gode kjøreegenskaper, ser stilig ut og har en interiørkvalitet man kanskje ikke forventer seg i en Hyundai. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN- RANGE ROVER EVOQUE: Denne bilen får designbevisste bilelskere til å skjelve i knærne. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN - AUDI A6: Nydelige kjøreegenskaper, herlige motorer, en eksteriørdesign som oser av sportslighet og eleganse, flott interiør, høy komfort og toppsikkerhet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN - PEUGOT 508: 508 er god på det meste, men mangler det lille ekstra for å slåss om «Årets Bil 2012»-tittelen. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN - LEXUS CT200H:Den har svært gode kjøreegenskaper, en utmerket hybriddrivlinje, god sikkerhet og komfort, og et svært lavt utslipp av CO{+2}. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN - TOYOTA YARIS: Nye Toyota Yaris byr på bedre kjørekomfort, vesentlig bedre plass og gjerrige motorer. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN - MERCEDES B-KLASSE: Nye Mercedes-Benz B-klasse kjører som en drøm, og har mange andre sterke egenskaper importøren håper skal gjøre den til deres mest solgte modell i 2012. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN - NISSAN LEAF: En elbil som i motsetning til elbiler flest oppleves som en ordentlig bil, og den beste av sitt slag på det norske markedet. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
UTENFOR PALLEN - BMW 1-SERIE: BMW 1-serie er sportslig, og har dertil god komfort. Den har nydelige kjøreegenskaper og flotte miljøgunstige motorer, og helt grei plass. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN

Men så har den elbilenes velkjente akilleshæl, og dermed når den ikke pallen.

«En sitter ofte med hjertet i halsen og er redd for å gå tom, selv om bilen i seg selv er veldig god», mente juryformann Andreas Handeland, som har forsøkt å leve med Leaf i en testperiode.

  BMW 1-serie BMW 1-serie er sportslig, og har dertil god komfort. Den har nydelige kjøreegenskaper og flotte miljøgunstige motorer, og helt grei plass.

Blant finalistene var det mest naturlig å sammenlikne den med Lexus CT200h.

Lexusen scoret det avgjørende lille poenget i den interne tvekampen mot 1-serie, fordi den er en hybrid.

«Men hadde ikke Lexusen vært en hybrid, tror jeg kanskje resultatet hadde vært omvendt», uttalte jurymedlem Ulrica Risberg.

LES OGSÅ:
De 10 beste familiebilene i 2011
De 15 beste bruktbilkjøpene
Her er de beste bruktbilene med 4x4
SUV - eller stasjonsvogn med 4x4?
Vi har testet 608 biler