GJERRIGSTE SUV: Mitsubishi har vært først ute med en ladbar SUV. Outlander PHEV er en romslig, komfortabel SUV som supplerer sin bensinmotor på 177 hestekrefter med to elmotorer -  en foran og en bak. Den har selvsagt firehjulsdrift og kan kjøres som ren elbil i opptil fem mil. Foto: KNUT MOBERG
GJERRIGSTE SUV: Mitsubishi har vært først ute med en ladbar SUV. Outlander PHEV er en romslig, komfortabel SUV som supplerer sin bensinmotor på 177 hestekrefter med to elmotorer - en foran og en bak. Den har selvsagt firehjulsdrift og kan kjøres som ren elbil i opptil fem mil. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Her er de gjerrigste bilene

Du kan spare mye ved å sjekke disse tabellene.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

PENGESLUK: Drivstoff til bilen er en stor utgiftspost for de fleste. Desto viktigere er det å velge riktig bil ut ifra behov, samt å kjøre økonomisk. Dette gir i tillegg en miljøgevinst som ikke skal undervurderes. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL
PENGESLUK: Drivstoff til bilen er en stor utgiftspost for de fleste. Desto viktigere er det å velge riktig bil ut ifra behov, samt å kjøre økonomisk. Dette gir i tillegg en miljøgevinst som ikke skal undervurderes. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Autofil/DinSide.no: Hva en bil koster i bruk, har selvsagt sammenheng med mange faktorer.

IKKE SÅ GJERRIG: I praksis bruker mange biler mer enn det som oppgis. Hybriden Lexus CT 200h bruker ifølge en britisk studie nesten 40 prosent mer i snitt enn fabrikken oppgir. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE
IKKE SÅ GJERRIG: I praksis bruker mange biler mer enn det som oppgis. Hybriden Lexus CT 200h bruker ifølge en britisk studie nesten 40 prosent mer i snitt enn fabrikken oppgir. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE Vis mer

Verditapet er den største enkeltfaktoren i nesten alle tilfeller.

Så kommer servicer og reparasjonskostnader, som har med både bilens driftssikkerhet og delepriser å gjøre.

RULLER BILLIG: Volvo V60 hybrid/dieselbil er billig i bruk. Den har et oppgitt forbruk på 0,18 liter på mila. Foto: AUTOFIL
RULLER BILLIG: Volvo V60 hybrid/dieselbil er billig i bruk. Den har et oppgitt forbruk på 0,18 liter på mila. Foto: AUTOFIL Vis mer

Videre forsikring, årsavgift, parkering og bompenger. Alt dette er med på å gjøre bilhold til en av de postene som tynger husholdningsbudsjettene mest.

Det vi kan påvirke Mye av dette er det ikke så mye å gjøre noe med. Men når det gjelder faktoren drivstoff, har vi faktisk en viss valgmulighet.

Tabellene viser bilene som bruker minst drivstoff, klasse for klasse - ifølge de offisielle tallene.
Tabellene viser bilene som bruker minst drivstoff, klasse for klasse - ifølge de offisielle tallene. Vis mer

Prisen på bensin, diesel, strøm eller gass kan vi heller ikke gjøre så mye med, men bilens forbruk kan vi påvirke.

BIL KOSTER: Årsavgift, forsikring, NAF-kontroll, reparasjoner. Dette er faste utgifter som merkes på budsjettet, men drivstoff-forbruket varierer ut fra hvilken bil du kjøper. Da er det viktig å sjekke hvor mye bilen bruker. Foto: Colourbox
BIL KOSTER: Årsavgift, forsikring, NAF-kontroll, reparasjoner. Dette er faste utgifter som merkes på budsjettet, men drivstoff-forbruket varierer ut fra hvilken bil du kjøper. Da er det viktig å sjekke hvor mye bilen bruker. Foto: Colourbox Vis mer

Forbruket er dermed viktig å undersøke før innkjøp. Deretter kan vi bestrebe oss på å kjøre så økonomisk (og dermed samtidig miljøvennlig) som mulig.

Forbruket går ned Bilene som selges i Norge i dag, har i snitt et atskillig lavere drivstofforbruk enn de hadde for bare få år siden. Ny hybridteknologi, og den stadig økende andelen av elbiler, gjør at denne tendensen akselererer.

Forbrukstallene er også blitt redusert ved at dieselandelen er blitt høyere enn den var fram til 2005/2006.

Dieselmotorer har jevnt over lavere forbruk enn bensinmotorer i sammenliknbare biler.

Vis mer

Derimot har diesel den ulempen at de medfører større utslipp av partikler og nitrogenoksider - som forurenser lokalmiljøet og kan gi pustevansker hos sårbare personer.

SUV med 0,2 på mila Nå kan du faktisk finne en stor SUV med firehjulsdrift som har et forbruk ved blandet kjøring oppgitt til lave 0,19 liter på mila.

Vis mer

Nylig lanserte Mitsubishi en ladbar hybridversjon av sin folkesuksess Outlander, som oppnår dette oppsiktsvekkende tallet.

Her er de 

gjerrigste bilene

I det minste i teorien. For de fleste er klar over at de oppgitte forbrukstallene bare unntaksvis stemmer med virkeligheten.

Store avvik Det engelske nettstedet HonestJohn publiserer regelmessig lister over avvik mellom bilenes oppgitte forbruk og det bilistene konstaterer i praksis. Svært få oppnår lavere forbrukstall enn det oppgitte, og i mange tilfeller er det konstaterte overforbruket på godt over 25 prosent.

Tabellene viser bilene som bruker minst drivstoff, 
klasse for klasse - ifølge de offisielle tallene.
Tabellene viser bilene som bruker minst drivstoff, klasse for klasse - ifølge de offisielle tallene. Vis mer

For å ta et eksempel: I september 2010 annonserte Lexus et normforbruk på 0,38 liter per mil for sin nye kompakt-hybrid, CT 200h.

Tallene fra HonestJohn.co.uk viste at eierne av denne bilen i snitt bare klarte å tilbakelegge 73 prosent av den oppgitte avstanden per gallon bensin - hvilket omregnet tilsvarer et overforbruk på 37 prosent.

Tallet som ble konstatert ute i virkeligheten, var altså 0,52 liter per mil.

Mange norske bilister ønsker imidlertid ikke at disse tallene skal bli mer realistiske. Det ville nemlig bety høyere normert CO2-utslipp - og dermed mer avgifter og dyrere biler.

• Tabellene viser bilene som bruker minst drivstoff, klasse for klasse - ifølge de offisielle tallene.
Kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Folksam, importørenes egne data, honestjohn.co.uk