NYE HURTIGRUTEN: Torsdag offentliggjorde Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019. Illustrasjon: ROLS ROYCE / NTB SCANPIX
NYE HURTIGRUTEN: Torsdag offentliggjorde Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019. Illustrasjon: ROLS ROYCE / NTB SCANPIXVis mer

Her er de nye Hurtigrutene

- Den største kontrakten vi noen gang har inngått.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

Torsdag presenterte Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019. Avtalen inkluderer også opsjon på bygging av ytterligere to nye skip.

Etter det NTB forstår vil hvert enkelt av skipene koste over én milliard kroner.

- Selv om det ikke skulle bli fire skip til slutt, vil dette være den største kontrakten vi noen gang har inngått. Vi har ikke lyst å gå inn på summene, men dette dreier seg om en kontrakt på flere milliarder kroner, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam til NTB.

Miljøteknologi Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino.

- Dette er en intensjonsavtale. I det ligger det at vi går inn i sluttforhandlinger med Kleven nå. Skipenes design er ikke 100 prosent ferdigstilt. Sammen med Kleven, Bellona og Rolls-Royce skal vi nå se på hvilken type miljøteknologi skipene skal få, sier Skjeldam.

De nye skipene skal ha om lag 300 lugarer og plass til 600 passasjerer. De skal både kunne gå som ekspedisjonsskip i polare farvann og kunne inngå i flåten som går langs norskekysten.

- Dette innebærer ikke et skifte i strategi fra vår side. Vi har sagt at vi satser sterkt på norskekysten, og at vi også satser sterkt på eksplorercruise. Norskekysten og vår posisjon som riksvei nummer en blir selvfølgelig like viktig som den har vært, sier konsernsjefen.

Omstilling Hurtigruten har de siste tre åra vært gjennom en kraftig omstillingsprosess og er ikke lengre på norske hender etter at det britiske investeringsfondet TDR Capital i 2014 overtok aksjemajoriteten i selskapet.

- Vi har vært gjennom en tøff og lang omstilling, og har ikke tjent penger på hurtigrutedriften siden 90-tallet. Nå har vi vært gjennom tre år med omstilling, og snudd store røde tall til positive tall for selskapet. Nå ser vi store muligheter i norsk reiselivsnæring og i internasjonalt reiseliv. Denne satsingen er en naturlig fortsettelse av omstillingen vi har vært gjennom, sier Skjeldam til NTB.

Tillitsvotum Kleven vant fram i konkurranse med elleve andre verft over hele verden.

- Det er ikke gitt at vi skulle velge et norsk verft. Dette er et tillitsvotum til norsk verftsindustri, sier Skjeldam.

Også for Kleven vil hurtigrutekontrakten være en av de største i selskapets historie. Ifølge administrerende direktør Ståle Rasmussen vil oppdraget bety økt aktivitet i Ulsteinvik i åra framover.

- Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden, sier Rasmussen til NTB.

Sinte fans Tidligere i vinter raste Hurtigrutefansen etter å sett de nye bildene av den moderniserte utgaven av MS «Kong Harald».

550 millioner kroner er lagt på bordet for å modernisere og oppgradere fire av Hurtigrutens skip fra 90-tallet, samt ombygging av ekspedisjonsskipet Spitsbergen.

Les også: Nå kastes harry-møblene ut: Se bildene av nye Hurtigruten

De tre andre skipene som skal gjennom en omfattende ansiktsløftning er MS «Polarlys», MS «Nordkapp», MS «Nordnorge». Samtlige skal være ferdig restaurert i løpet av året.

(©NTB / Dagbladet)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram