STREKNINGS-ATK: Ser du dette skiltet betyr det at strekningen foran deg har gjennomsnittsmåling av fart. - Vi tror de nye skiltene er lettere å forstå, sier Jan Wamstad, senioringeniør i Statens vegvesen, Region Sør. Foto:PETTER HANDELAND
STREKNINGS-ATK: Ser du dette skiltet betyr det at strekningen foran deg har gjennomsnittsmåling av fart. - Vi tror de nye skiltene er lettere å forstå, sier Jan Wamstad, senioringeniør i Statens vegvesen, Region Sør. Foto:PETTER HANDELANDVis mer

Her er de nye skiltene du må passe deg for

Snart begynner den store sommerutfarten. Statens Vegvesen tar nye grep for å sørge for at du holder deg til fartsgrensene.

Frem til 2009 fantes det bare én type fotoboks langs veiene i Norge, de såkalte punkt-ATK-ene som måler farten ved ett punkt. Føreren blir bøtelagt hvis farten ved dette punktet er for høy.

Men sommeren 2009 ble en ny form for fotobokskontroll etablert i Norge, streknings-ATK. Denne teknologien består at to fotobokser som måler gjennomsnittsfarten på en gitt strekning.

MÅLER SNITTFART: Slik fungerer streknings-ATK. Det gule lyset etter den siste boksen lyser hvis du har kjørt for fort. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN
MÅLER SNITTFART: Slik fungerer streknings-ATK. Det gule lyset etter den siste boksen lyser hvis du har kjørt for fort. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN Vis mer

Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy.

Streknings-ATK-ene har vist seg svært effektive sammenlignet med vanlige fotoboksene.

NYTT SKILT: Slik blir det nye skiltet som varsler at du har en gjennomsnittsmåling foran deg. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN
NYTT SKILT: Slik blir det nye skiltet som varsler at du har en gjennomsnittsmåling foran deg. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN Vis mer

- Våre beregninger viser at streknings-ATK-ene gir opp mot tre ganger større fartsreduksjon enn vanlig punkt-ATK, sier Arild Ragnøy, sjefsingeniør i Statens vegvesen.

Forstår ikke skiltene I fjor fantes det 12 strekninger med gjennomsnittsmåling i Norge, som registrerte over 14 000 fartsovertredelser og dro inn nesten 19 millioner kroner i bøter.

En brukerundersøkelse gjennomført av Statens vegvesen viste at mange ikke forstår forskjellen på en strekningsmåling og en punktmåling.

UTGÅR:  Dette skiltet blir borte. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN
UTGÅR: Dette skiltet blir borte. Illustrasjon: STATENS VEGVESEN Vis mer

-Vi tror mange er blitt tatt i gjennomsnittsmålinger fordi de simpelthen ikke har forstått skiltene, sier Jan Morgan Guttormsen, politiinspektør i Politidirektoratet.

Nye skilt Nå tar Statens vegvesen i bruk et nytt skilt for å varsle strekningsmåling mellom to fotobokser.

-Vi er veldig fornøyde med de nye skiltene, og tror de vil bidra til at overtredelsesprosenten vil synke, sier Guttormsen

- Skiltet skal på en klarere måte fortelle trafikantene om strekningsvis automatisk trafikkontroll. Brukerundersøkelsen avdekket at dagens skiltning ikke fungerte godt nok, sier Anne Beate Budalen, senioringeniør i Statens vegvesen.

Det nye skiltet er allerede tatt i bruk — og er som første sted satt opp på Riksvei 7 Bromma - Nesbyen i Hallingdal.

På alle kommende strekninger med slik kontroll skal det nye skiltet brukes. I løpet av året skal skiltet erstatte dagens skiltning på de eksisterende strekningene med gjennomsnittsmåling.

- Det er i dag 14 steder med strekningsvis fartskontroll i Norge. Det arbeides med fire til sju nye strekninger til i løpet av året, sier Budalen.