BEST I KLASSEN: Alfa Romeo Giulietta er ikke bare lekker å se på, den klarer seg også meget godt i kollisjonstesten, se nederst i artikkelen. Noen plassmester er den ikke, men den rører definitivt ved følelsene. Foto: SVEINUNG U. YSTAD
BEST I KLASSEN: Alfa Romeo Giulietta er ikke bare lekker å se på, den klarer seg også meget godt i kollisjonstesten, se nederst i artikkelen. Noen plassmester er den ikke, men den rører definitivt ved følelsene. Foto: SVEINUNG U. YSTADVis mer

Her er de sikreste bilene

Sjekk dette før du kjøper ny bil.

• Se tabellen over sikre og mindre sikre biler, testet av EuroNCAP i 2010 og 2011, nederst i artikkelen.

Det har skjedd voldsomt mye på sikkerhetsfronten de siste åra, og fokuset har tvunget bilprodusentene til å lage sikrere biler for forbrukerne.

Likevel er det store forskjeller på sikkerhetsnivået i modeller som selges på markedet i dag.

De aller fleste har obligatorisk utstyr som ABS-bremser, kollisjonsputer og elektronisk stabilitetskontroll, men der stopper noen ganger også likheten.

KRASJTEST: Her testes beskyttelse for barn i en Hyundai ix35. EuroNCAP bruker krasjtestdokker som simulerer barn på 18 måneder og tre år.
KRASJTEST: Her testes beskyttelse for barn i en Hyundai ix35. EuroNCAP bruker krasjtestdokker som simulerer barn på 18 måneder og tre år. Vis mer

EuroNCAP ble opprettet i 1996 som et samarbeidsorgan mellom sju EU-nasjoner og en rekke forbrukerorganisasjoner.

Der krasjtestes de fleste nye bilmodellene som lanseres på det europeiske markedet, og resultatene presenteres for forbrukerne.

Vi har kikket nærmere på alle bilmodeller som er testet i 2010 og 2011, slik at du enkelt kan se hvilke modeller som gjør det best i de ulike bilklassene.

Tøffere kriterier Testprosedyrene har vært utviklet kontinuerlig, og nytt i 2011 er at bilenes elektroniske stabilitetskontroll, ESP, også testes.

Å oppnå toppscore har blitt stadig vanskeligere.

KARI SANDBERG: Direktøren i Trygg Trafikk mener avgiftsreduksjon på sikre biler må til.
KARI SANDBERG: Direktøren i Trygg Trafikk mener avgiftsreduksjon på sikre biler må til. Vis mer

I 2009 fikk 90 prosent av bilene toppkarakteren fem stjerner, mens bare 65 prosent oppnådde det samme i 2010.

Fordelen er at bilprodusentene må anstrenge seg enda mer for å takle tøffere krav.

Ulempen er at det ikke alltid er absolutt relevant for forbrukeren å sammenlikne biler fra forskjellige produksjonsår, spesielt fra og med 2010 da kriteriene ble skjerpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det finnes flere generelle, og enkle, forholdsregler du kan ta for å bedre sikkerheten betraktelig.

- Bilbelte aller viktigst Leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen, har en Audi A4 stasjonsvogn fra 2006 og en VW Polo fra 2004.

Han kan på strak arm fortelle oss hvilke resultater de har i EuroNCAP.

Amundsen er ikke i tvil om hva som er det viktigste når det gjelder sikkerhet i bil:

- Bilbeltet er den viktigste livredderen, fulgt av elektronisk stabilitetskontroll.

Har du i tillegg skikkelige dekk og en EU-godkjent bil, er du rimelig trygg.

Da er det føreren det kommer an på.

Han mener også kollisjonsputer er en trygghet i kombinasjon med bilbeltene.

Direktør i Trygg Trafikk, Kari Sandberg, mener en avgiftsreduksjon på sikre biler er rette veien å gå:

- Det er synd det ikke er avgiftslette for biler som gir økt trafikksikkerhet.

Hun har akkurat solgt sin VW Passat 2007-modell, og snuser på både VW Golf og Audi A3.

Hva de har i Euro NCAP-score vet hun ikke i farta, men regner med at begge modellene har fem stjerner.

- Men mest lyst har jeg på en Volvo XC60, som har en flott totalpakke hva sikkerhet gjelder.

Men å handle bil er jo som kjent ikke minst et spørsmål om pris, sier Sandberg.

SIDEKRASJ: BMW 5-serie i sidekollisjonstest hos EuroNCAP.
SIDEKRASJ: BMW 5-serie i sidekollisjonstest hos EuroNCAP. Vis mer