MERCEDES BENZ: Den nye B-klassen er en fabelaktig vinterbil, også med forhjulstrekk. B-klassens fantastiske xenonlys har vunnet flere tester med en ekstremt bred og lang lyskilde. Foto: MERCEDES-BENZ
MERCEDES BENZ: Den nye B-klassen er en fabelaktig vinterbil, også med forhjulstrekk. B-klassens fantastiske xenonlys har vunnet flere tester med en ekstremt bred og lang lyskilde. Foto: MERCEDES-BENZVis mer

Her er de ti beste vinterbilene

Kulde, is og mørke stiller høye krav til bilen.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Randi Færden (67) og mannen pleier å skifte bil hvert tredje år. Denne gang falt valget på en Volvo V40 Cross Country T4 AWD.

- Min mann er veldig opptatt av biler. Han så en annonse for Volvoen og falt pladask for den. Han var og kikket på den et par ganger, før han fikk overtalt meg til å være med. Akkurat som min mann falt jeg umiddelbart for designet og fargen, sier Færden.

- Det var viktig for oss at bilen er veldig sikker. Firehjulstrekk var også viktig, så nå er det en perfekt vinterbil for oss. Innvendig er det stille og rolig, og setene er veldig behagelige, synes Færden.

RASK: Den er snerten og kjapp i trafikken, mener Randi Færden om sin nye Volvo V40. - 180 hestekrefter gjør bilen rask og morsom å kjøre, og med så mange hester kommer man også forbi fortere i forbikjøringssituasjoner, noe som øker trafikksikkerheten, sier hun. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
RASK: Den er snerten og kjapp i trafikken, mener Randi Færden om sin nye Volvo V40. - 180 hestekrefter gjør bilen rask og morsom å kjøre, og med så mange hester kommer man også forbi fortere i forbikjøringssituasjoner, noe som øker trafikksikkerheten, sier hun. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer

- Vi har hatt veldig mange biler, og jeg har selv kjørt bil kontinuerlig siden jeg tok lappen som 19-åring, så jeg kan virkelig gå god for komforten når det gjelder Volvos seter. Vi har tidligere hatt flere Saaber, og de er vel de eneste som kan matche Volvoens komfort. Men det kan bli litt mye varsling med lys og lyder av og til fra de ulike sensorene.

- Vi fikk levert bilen 21. november og har kjørt 70 mil så langt. Det har vært en fornøyelse fra første stund, forteller en særdeles tilfreds Volvo-eier.

God vinterbil? Å finne definisjonen på en god vinterbil er ikke lett, men det er mulig å sette opp kriterier for hva en slik bil bør kunne by på av kvaliteter. Alle bilfabrikkene tester sine nye biler oppe i vinterkulda langt nord i Sverige eller Finland, men likevel er det mye som skal klaffe for at bilen virkelig kan kalles en god vinterbil.

Varmeapparat En god vinterbil må være i stand til raskest mulig å få en isfri frontrute, og den bør også varme opp kupeen på hurtigst mulig tid.

Vinterpakke Flere nye biler har elektrisk oppvarming av frontruta, samt elektrisk varme i seter (både foran og bak), pluss varme i ratt og spylerdyser. Men vær obs på at alt slikt utstyr stjeler mye strøm.

Diesel-utfordring Rask oppvarming av kupeen er et kjent problemområde for dieselbiler. Heldigvis er de fleste biler som er solgt nye i Norge, utstyrt med en tilleggsvarmer som hjelper. Hvis kulda bikker ned mot 25 minus eller mer, er det gjerne dieselbilene som først streiker på grunn av at dieselen begynner å felle ut vokskrystaller og bli uklar.

Framkommelighet Å kunne krabbe opp en bakke er selvsagt ekstremt viktig for en vinterbil. Og det er ingen tvil om at trekk på alle fire er klart best. Men også bakkeklaring, bremser, stabilitet og den generelle evnen til å ta seg fram på glatte veier spiller inn. Mest viktig her er dekkvalget, og det er et punkt du ikke bør spare penger på.

Forhjulstrekk vs. bakhjulstrekk Har du ikke råd til firehjulstrekk, vil det for den vanlige bilist ofte være greiest med forhjulstrekk.

Når en bakhjulsdrevet bil mister grepet bak, vil hekken på bilen komme ut i en sleng (overstyring). Her må man kontraratte (altså styre imot kjøreretningen, noe som for mange ikke så erfarne bilister kan være vanskelig å gjøre i praksis).

En annen ting er at en forhjulsdrevet bil normalt sett tar seg lettere opp en bakke enn en bakhjulsdrevet bil, fordi den har tyngden av motoren over hjulene som trekker bilen.

Gode lys Å ha skikkelige lys på bilen kan være utgjøre forskjellen på å treffe en elg, eller å stoppe før man treffer.

Antisladdsystemer Så å si alle nye biler i dag har antisladd og antispinn-systemer, sikkerhetssystemer som har gjort utrolig mye for å forbedre sikkerheten for den vanlige bilist.

• Her er ti biler som oppfyller de fleste av disse kravene, og som trives godt oppe på fjellet en kald vinterdag.

Volvo V40 Cross Country • Best sikkerhet

At det svenske Volvo-konsernet vet hvordan en god vinterbil skal være, er ingen stor overraskelse. Men i tillegg til firehjulstrekk og et fabelaktig varmeapparat, får du også alt det siste av sikkerhetssystemer. Cross Country koster penger, men Summum-utgaven har alt (inkludert automatgir) som den sikkerhetsbevisste kunde måtte ønske.

• Volvo V40 Cross Country T4 AWD Summum
Pris: 480 300 kr
Motor: R4, 1984 ccm
Effekt: 180 hk
Moment: 300 Nm/2700
0-100: 8,7 sek
Toppfart: 220 km/t

VW Golf 4Motion • Folkets favoritt

Det norske folket elsker VW Golf, og med sjuende generasjon Golf er det da også god grunn til det. Når du i tillegg får den med firehjulstrekk, er det virkelig grunn til å juble. Minuset er at du bare får trekk på alle fire kombinert med dieselmotor, men TDI-motorene til VW-konsernet har et godt rykte. 1,6 TDI med 105 hk er et godt kjøp, og i Highline-utgave har du det meste du trenger.

VOLVO V40 CROSS COUNTRY: I tillegg til firehjulstrekk og et fabelaktig varmeapparat får du også det siste av sikkerhetssystemer. Foto: VOLVO
VOLVO V40 CROSS COUNTRY: I tillegg til firehjulstrekk og et fabelaktig varmeapparat får du også det siste av sikkerhetssystemer. Foto: VOLVO Vis mer

• VW Golf 1,6 TDI Highline 4Motion
Pris: 319 100 kroner
Motor: R4, 1598 ccm
Effekt: 105 hk
Moment: 250 Nm/1500
0-100: 11,5 sek
Toppfart: 187 km/t

Subaru Outback • Ustoppelig norgesvenn

Ustoppelig er slagordet til Subaru, og det er faktisk ikke så malplassert. Helt siden 80-tallet har Subaru vært kjent for sitt gode permanente firehjulstrekksystem, og de sementerte sitt rykte via utallige triumfer i rally-VM på 90-tallet og tidlig 2000-tall. I dag har konsernet mange gode modeller å tilby, og Outback er en fin stasjonsvogn for det norske folk.

Subaru Outback 2,5i Classic Lineartronic
Pris: 485 300 kroner
Motor: R4, 2457 ccm
Effekt: 173 hk
Moment: 235 Nm/4100
0-100: 9,9 sek
Toppfart: 198 km/t

BMW M550D • Best varmeapparat

Tyske ADAC gjennomførte i fjor en stor test med 89 nye biler, for å sjekke hvor lang tid det tar å få en bil som startes i ti minusgrader til å holde 23 varmegrader inne i kupeen. Den bilen som klarte øvelsen på kortest tid, var overraskende nok dieselbilen BMW M550 D, på imponerende ni minutter. Nå er 5-serien blitt oppgradert, men med like godt varmeapparat som før. Firehjulstrekk (kalt xDrive hos BMW) fås på flere av modellene, og alle bilene har xenonlys som standard.

VW GOLF 4MOTION: Det norske folket elsker VW Golf.
VW GOLF 4MOTION: Det norske folket elsker VW Golf. Vis mer

BMW M550 D xDrive
Pris: 1 167 500 kroner
Motor: R6, 2993 ccm
Effekt: 381 hk
Moment: 740 Nm/2000
0-100: 4,7 sek
Toppfart: 250 km/t

Mercedes-Benz B-klasse • Best lys

Den nye B-klassen er en fabelaktig vinterbil, også med forhjulstrekk. B-klassens fantastiske xenonlys har vunnet flere tester med en ekstrem bred og lang lyskilde.

• Mercedes-Benz B 220 4Matic
Pris: 399 900 kroner
Motor: R4, 1991 ccm
Effekt: 184 hk
Moment: 300 Nm/1200
0-100: 7,5 sek
Toppfart: 225 km/t

Mazda CX-5 • Mye bil for pengene

Det blir gjerne mye dyre status-SUV-er når man skal sy sammen lister, men det går også an å få en fremragende SUV med alt du trenger av utstyr, til under 400 000 kroner. Vår favoritt her er Mazda CX-5 med gode kjøreegenskaper og et flott chassis.

SUBARU OUTBACK: Subaru har mange gode modeller, og Outback er en fin stasjonsvogn for det norske folk.
SUBARU OUTBACK: Subaru har mange gode modeller, og Outback er en fin stasjonsvogn for det norske folk. Vis mer

• Mazda CX-5 2.0 AdvancePlus 4x4
Pris: 383 900 kroner
Motor: R4, 1998 ccm
Effekt: 160 hk
Moment: 208 Nm/4000
0-100: 9,4 sek
Toppfart: 187 km/t

Jaguar XJ • For kjenneren

Jaguar XJ er verdens kanskje mest elegante sedan. Den er nå tilgjengelig med firehjulstrekk, noe som gjør den fjellstødig på vinterføre. Legg til en superb 8-trinns automatkasse, og det mest utsøkte interiøret du kan tenke deg, og plutselig er ikke prislappen noe å klage over likevel.

• Jaguar XJ 3.0 V6 S/C AWD Portfolio SWB
Pris: 1 425 950 kroner
Motor: V6, 2995 ccm
Effekt: 340 hk
Moment: 450 Nm/2000
0-100: 6,4 sek
Toppfart: 250 km/t

Toyota Rav4 • Ny drivlinje til hyggelig pris

Nye Rav4 kom i salg i mars 2013, og har som forventet solgt svært godt på det norske markedet. Men nå kan salget ta av enda mer. For modellåret 2014 kommer nemlig en ny drivlinje til en svært hyggelig pris. Bilen er ikke perfekt, men med et flott design og Toyotas gode rykte blir Rav4 en fortsatt bestselger med denne prislappen.

BMW M550D: Dieselbil med imponerende godt varmeapparat.
BMW M550D: Dieselbil med imponerende godt varmeapparat. Vis mer

• Toyota Rav4 2.0 D-4D 4x4 Sense
Pris: 324 000 kroner
Motor: R4, 1998 ccm
Effekt: 124 hk
Moment: 310 Nm/1600-2400
0-100: 11 sek
Toppfart: 180 km/t

Range Rover Sport • Årets statusbil

Hvis penger ikke spiller noen rolle, så er det lite som kan matche en Range Rover som den ultimate vinterbilen. Her får du alt og litt til: Fantastiske terrengegenskaper, makeløs komfort, suveren sikkerhet, et superelegant interiør og et aldeles nydelig design.

• Range Rover Sport 3,0 TdV6 HSE Dynamic Pack
Pris: 1 019 000 kroner
Motor: V6, 2993 ccm
Effekt: 211 hk
Moment: 520 Nm/2000
0-100: 10,3 sek
Toppfart: 195 km/t

Skoda Octavia • For den pris- og plassbevisste

Er du og familien din på jakt etter en god bil til under 400 000 kroner? Med firehjulstrekk, 6-trinns automatgir, god bakseteplass og attpåtil massiv bagasjeromsplass? Da finnes det et åpenbart svar: Skoda Octavia stasjonsvogn.

MERCEDES-BENZ B-KLASSE: Dette er en fabelaktig vinterbil, også med forhjulstrekk. B-klassens fantastiske xenonlys har vunnet flere tester.
MERCEDES-BENZ B-KLASSE: Dette er en fabelaktig vinterbil, også med forhjulstrekk. B-klassens fantastiske xenonlys har vunnet flere tester. Vis mer

• Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 Elegance Stasjonsvogn
Pris: 364 400 kroner
Motor: R4, 1798 ccm
Effekt: 180 hk
Moment: 280 Nm/1350-4500
0-100: 7,5 sek

MAZDA CX-5: Det går an å få en fremragende SUV med alt du trenger av utstyr, til under 400 000 kroner. Vår favoritt her er Mazda CX-5 med gode kjøreegenskaper og et flott chassis.
MAZDA CX-5: Det går an å få en fremragende SUV med alt du trenger av utstyr, til under 400 000 kroner. Vår favoritt her er Mazda CX-5 med gode kjøreegenskaper og et flott chassis. Vis mer
JAGUAR XJ Verdens kanskje mest elegante sedan er nå tilgjengelig med firehjulstrekk, noe som gjør den fjellstødig på vinterføre.
JAGUAR XJ Verdens kanskje mest elegante sedan er nå tilgjengelig med firehjulstrekk, noe som gjør den fjellstødig på vinterføre. Vis mer
TOYOTA RAV4: For modellåret 2014 kommer det en ny drivlinje til en svært hyggelig pris.
TOYOTA RAV4: For modellåret 2014 kommer det en ny drivlinje til en svært hyggelig pris. Vis mer
RANGE ROVER SPORT: Hvis penger ikke spiller noen rolle, er det lite som kan matche en Range Rover som den ultimate vinterbilen. Her får du alt.
RANGE ROVER SPORT: Hvis penger ikke spiller noen rolle, er det lite som kan matche en Range Rover som den ultimate vinterbilen. Her får du alt. Vis mer
SKODA OCTAVIA: Er du og familien din på jakt etter en god bil til under 400 000 kroner? Med firehjulstrekk, 6-trinns automatgir, god bakseteplass og massiv bagasjeromsplass? Da er svaret Skoda Octavia stasjonsvogn.
SKODA OCTAVIA: Er du og familien din på jakt etter en god bil til under 400 000 kroner? Med firehjulstrekk, 6-trinns automatgir, god bakseteplass og massiv bagasjeromsplass? Da er svaret Skoda Octavia stasjonsvogn. Vis mer