GODBIT: Denne Lexusen til 4,5 millioner kroner var et av årets store høydepunkter for Dagbladets bilmann. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
GODBIT: Denne Lexusen til 4,5 millioner kroner var et av årets store høydepunkter for Dagbladets bilmann. Foto: ØISTEIN NORUM MONSENVis mer

Her er de uforglemmelige øyeblikkene fra 2011

Superbiler, miljø-dragrace og en smak av ekstrem motorsport.

(Dagbladet): I likhet med i alle andre jobber, er også yrket som biljournalist fylt med opp- og nedturer.

Noen dager på jobb er definitivt bedre enn andre, og her er mine beste bilminner fra året som har gått.

Strøm møter bensin Tesla Roadster Sport er verdens raskeste serieproduserte elektriske bil. Den går som et børseskudd, men høres ut som en t-bane - helt absurd.

Vi kjørte den i et fartsfylt dragrace på video mot det grommeste Mercedes har å by på: Den retroinspirerte måkevinge-bilen SLS AMG.

Med sine 571 hester er den brutalt rask, og lyden burde vært pensum på hvert eneste klassetrinn gjennom hele oppveksten.

På papiret er de like raske til hundre med 3,8 sekunder, men i vårt rundt 400 meter lange dragrace gjorde den ene kort prosess med den andre.

Hvem som vant, kan du se nærmere på videoen i denne saken.

To dager i Porsche-himmelen Porsche er rått - mer er det ikke å si om den saken.

DUELLEN DET LUKTER SVIDD AV: Verdens raskeste elbil møter ekstrem superbil i dragrace. Foto: ANDREAS HANDELAND
DUELLEN DET LUKTER SVIDD AV: Verdens raskeste elbil møter ekstrem superbil i dragrace. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Et besøk på Porsche-hovedkvarteret i Zuffenhausen tidligere i år, startet med en runde i museet. Der kan en bilinteressert gå rundt og sikle i timevis på alt fra produksjonsmodeller, til kule konsepter og legendariske racerbiler.

Vårt formål med turen var prøvekjøring av ikke mindre enn fire Porsche-modeller.

Den ekstremt raske Panamera Turbo S var høydepunktet, og hybridmodellen av samme bil druknet naturlig nok litt i mylderet av fete bensin-Porscher.

Carrera GTS er den sterkeste av 911 Carrera-modellene gjennom tidene, med sine 408 selvpustende hester.

En kjempegrom Porsche som skal dekke gapet mellom de «vanlige» 911-modellene, og de mer ekstreme RS-modellene.

Slik gikk det da vi prøvekjørte den.

Den siste Porsche-modellen var den som imponerte aller mest. Cayman R har kjøreegenskaper som går utapå langt dyrere sportsbiler, og en balanse helt i øverste sjikt. Lyden er også ekstremt heftig, selv om den i dette selskapet kommer til kort ytelsesmessig.

Norges gjeveste bilkåring Dagbladets store bilkåring «Årets Bil» holder stand som Norges største og viktigste av sitt slag.

I år var det klart for min debut som juryleder, og det skulle ikke bli noen enkel oppgave.

Startfeltet av biler var knallsterkt, og alle de fem jurymedlemmene hadde sine egne preferanser.

Men det gikk veldig bra, og den framtidsrettede Opel Ampera - «bilen som gjør elbilen tilgjengelig for folk flest» - stakk av med seieren.

En dag i Isachsens sko Ok, Sverre Isachsens sko fikk han ha for seg selv, men bilen hans derimot fikk jeg luftet noen runder på Lyngåsbanen.

Den tredobbelte europamesteren i rallycross tok meg imot med åpne armer, bokstavelig talt.

Det 600-hester sterke beistet gjorde 0-100 km/t på to sekunder blank, og ga meg en voldsom opplevelse jeg aldri vil glemme.

WRC: Turen med Jari-Matti Latvala i hans WRC-bil var helt vill - rett og slett skremmende! Foto: ANDREAS HANDELAND
WRC: Turen med Jari-Matti Latvala i hans WRC-bil var helt vill - rett og slett skremmende! Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Se - og ikke minst hør - videosaken her.

Helt rå bil, og en utrolig sympatisk og hyggelig fyr.

Komplett galskap Jari-Matti Latvala er førstefører foran Petter Solberg hos Fords WRC-team, og naturlig nok en av verdens desidert beste rallysjåfører.

Etter et besøk hos M-Sport, der bilene bygges, driftes og utvikles, skulle jeg få sitte på med Latvala på trening i skogen.

Jeg har selv hatt debutantlisens og så vidt prøvd meg i rallysporet, men denne mannen beviser ganske fort at man selv ikke har peiling.

Latvala skremte nesten livet av meg, og det var en svært så lykkelig biljournalist som kunne hoppe ut av kartleserstolen med livet i behold.

Latvala er nemlig ikke bare rask i rallyløypa, men også den som smadrer flest WRC-biler...

Eksklusiv råskap Årets grommeste bilopplevelse med en gateregistrert bil er det Lexus LFA som står for.

Som en av ytterst få nordmenn fikk jeg noen timer bak rattet i verstingen som har tatt ti år å utvikle.

Se video av den elleville prøvekjøringen her.

En helt ekstrem bil på alle måter, det er ikke spart på noen verdens ting.

Ved siden av den heftige responsen, draget og de sylskarpe kjøreegenskapene sitter lyden av V10-motoren på 9500 omdreininger fortsatt igjen i trommehinna.

Prisen på herligheten? 4,5 millioner kroner.

En noe rimeligere kjøremaskin som også leverer en opplevelse helt utenom det vanlige, er BMWs nyeste M-modell.

IMPONERENDE: Vi kalte den verdens mest imponerende bil etter prøvekjøringen. To tonn som i praksis fyker til 100 km/t på 3,5 sekunder er ekstremt. Foto: HÅKON EIKESDAL
IMPONERENDE: Vi kalte den verdens mest imponerende bil etter prøvekjøringen. To tonn som i praksis fyker til 100 km/t på 3,5 sekunder er ekstremt. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

1M Coupé er brutal å se på, og like rå å kjøre. Lyden fra rekkesekseren er eksemplarisk, til tross for at motoren har turbo.

Les den saken her.

Smågodt i hverdagen Men, det må ikke sportsbiler til for at arbeidsdagen skal bli litt ekstra bra.

Tidlig i vår var jeg med i juryen som sammen med Lexus og Norges astma og allergiforbund (NAAF), som skulle kåre hvilke barnetegninger som skulle få dekke karosseriet på en helt ny Lexus.

Det å få være i en barnehage sammen med kreative barn som lar fargestiftene jobbe i takt med fantasien, er herlig. Resultatet ble kjempetøft!

DRØMMEDAG: Det ble en uforglemmelig opplevelse å få ratte Sverre Isachsens ekstreme rallycrossbil på Lyngåsbanen. Nøkkeltall er 600 hester, 0-100 km/t på to sekunder og en prislapp på fem millioner. Foto: BENJAMIN A. WARD
DRØMMEDAG: Det ble en uforglemmelig opplevelse å få ratte Sverre Isachsens ekstreme rallycrossbil på Lyngåsbanen. Nøkkeltall er 600 hester, 0-100 km/t på to sekunder og en prislapp på fem millioner. Foto: BENJAMIN A. WARD Vis mer
VINNERE: Her ser vi barna i Regnbuen barnehage Myrdal i Bergen, sammen med den folierte Lexusen. Foto: ARILD KJÆRNLI
VINNERE: Her ser vi barna i Regnbuen barnehage Myrdal i Bergen, sammen med den folierte Lexusen. Foto: ARILD KJÆRNLI Vis mer