UNNGÅ FEILTRENING: Å trene for hardt og på feil måte gjør deg utsatt for smerter og skade i muskler og ledd. Foto: COLOURBOX
UNNGÅ FEILTRENING: Å trene for hardt og på feil måte gjør deg utsatt for smerter og skade i muskler og ledd. Foto: COLOURBOXVis mer

Her er de vanligste feilene du gjør når du trener styrke

Slik unngår du å få smerter og skader i muskler og ledd.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

(Dagbladet): - Det er mange som har blitt skadet av å trene på treningssentre. Men mange som får vondt, vet ikke at det kan knyttes til det de har gjort treningsmessig, forteller Espen Arntzen, personlig trener og grunnlegger av Akademiet for personlig trening (AFPT).

VANLIGE FEIL PÅ TRENINGSSENTERET Her er lista over feil vi ofte gjør når vi trener, og hvordan du kan unngå dem.

Dårlig teknikk

Dårlig teknikk ved styrkeøvelser er en vanlig feil.Slik gjør du: Spør om hjelp.

For tunge vekter

Menn eller gutter som trener for å bli sterkere eller bygge muskler løfter ofte for tungt. Vanlige feil er å slippe stanga for raskt mot brystet, ikke gå dypt nok i beinøvelser og bruke kroppsvekten for mye ved trening av armer og rygg.Tar du for tunge vekter før du har fått på plass teknikken, kan du overbelaste ledd, leddbånd og muskulatur.Slik gjør du: Ikke bruk tyngre vekter enn du kan kontrollere. Se til at du kan utføre øvelsen i fullt bevegelsesutslag. I tillegg bør du klare å stoppe vekten på vei opp og holde den ett sekund. Kan du det, er det større sannsynlighet for at du har løftet uten juks.

For lette vekter

Den typiske klienten i dette tilfellet er en jente som skal ned i vekt. Det er en oppfatning om at bruk av litt tyngre vekter bygger muskler, noe kvinner ofte vil unngå.Slik gjør du: Lær mer om korrekt trening slik at du trener i forhold til det du ønsker å oppnå, og ikke i forhold til gamle myter.

Trener for ofte og ikke hardt nok

Mange trener mye, men på langt nær hardt nok. Kroppen trenger ganske kraftig stimuli for å bli sterkere eller bedre, og dette oppnås best med hardere og mer riktig trening, ikke nødvendigvis mer.Slik gjør du: Tren hardere. Se til at du planlegger treningen godt og trener hardt nok i forhold til det du ønsker å oppnå. Da kan du også benytte den tiden du sparer på noe annet morsmt.

Lite variasjon

Særlig gutter kan ha for mye fokus på det de ser i speilet. Det kan gi dårlig holdning, vondt nakke og rygg. Mange gutter og menn er ivrige på benkpress og glemmer å trene baksida.Slik gjør du: Tenk balansert styrke for kroppen, husk baksiden på både over- og underkropp. Tren for eksempel sittende roing eller andre øvelser for muskulaturen mellom skulderbladene og ryggen.

Trene for hardt

Mange som er flinke til å trene, trener ofte for hardt. Det gir kroppen for lite tid til å restituere seg, og bryter den heller ned.Slik gjør du: Legg inn en rolig dag/hviledag etter en hard økt eller sørg for å trene et tilpasset program. Varier metodene du bruker.Kilde: Espen Arntzen, personlig trener AFPT, spesialist i idrettsfysioterapi Grethe Myklebust og Atle Arntzen, Elixia.

Han forteller at han møter mange kunder som har trent på seg en skade.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn