PREMIEREKVELD: Her viser teknisk direktør i VW frem den nyfødte - som utvilsomt har noen gener til felles med Audi A7 Sportback. Radikal ny design, hevder selskapet. Men vi mener vi kjenner igjen både Passat CC og detaljer fra Audi her.  Foto: VOLKSWAGEN
PREMIEREKVELD: Her viser teknisk direktør i VW frem den nyfødte - som utvilsomt har noen gener til felles med Audi A7 Sportback. Radikal ny design, hevder selskapet. Men vi mener vi kjenner igjen både Passat CC og detaljer fra Audi her. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Her er den nye ladbare fra VW

Viser muskler med nytt konsept.

Dinside Den tyske bilgiganten nøyde seg ikke med å få store overskrifter tidligere på dagen da Volkswagen Passat ble kåret til Årets Bil i Europa 2015 - neida, de måtte vise seg igjen senere på kvelden.

Konsern-show! Dette i anledning Volkswagen Group Night som foregikk mandag kveld, altså kvelden før pressen i det hele tatt får se hva som rører seg inne i messehallene. Group Night inkluderer nyheter fra alle VW-konsernets bilprodusenter som Skoda, Audi, Bentley, Lamborghini og Seat.

Tilbake til Volkswagen: Dinsides utsendte fikk mellom annet se konseptbilen Sport Coupé Concept GTE, som ifølge konsernet selv viser merkets nye designretning.

Sport Coupé er en stor bil - med 487 centimeter i lengden er den større enn Passat. For oss ser den ut som en etterfølger til den pene Passaten vi testet for få år siden.

Og VW kommer ikke til å gi seg med dette: Også den helt nye Touran og likeledes andre nyheter som ansiktsløftet Sharan og helt ny Passat Alltrack vises i Genève.

Design i utvikling Men det var altså konseptbilen Volkswagen Sport Coupé Concept GTE (puh!) som var i fokus under Volkswagens Group Night mandag kveld.

SKARPE KANTER: Renskårne linjer kjennetegner den nye konseptbilen, og de tre bokstavene GTE har blitt betegnelsen på kraftfullek ladbare hybrider fra VW. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
SKARPE KANTER: Renskårne linjer kjennetegner den nye konseptbilen, og de tre bokstavene GTE har blitt betegnelsen på kraftfullek ladbare hybrider fra VW. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Konseptbilen, som i formspråket altså kan minne om fordums Passat CC, presenteres som en sportslig kombikupé med fire dører, og med en ladbar hybrid drivlinje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I denne designen har VW villet at evolusjon og revolusjon skal møtes. De hevder også at det viser i hvilken retning Volkswagen vil utvikle seg fremover.

Dr. Heinz-Jakob Neusser, utviklingssjef og styremedlem i Volkswagen, som tidligere på dagen mottok Årets Bil-trofeet, uttrykker det i all beskjedenhet slik:

- Denne konseptbilen er en fantastisk dynamisk coupé, som kommer til å sette standarden i sin klasse. Takket være designen, som både er sportslig og romslig, vil denne bilen være et imponerende alternativ til firesetere i B- og C-segmentet.

Anti-SUV! Formspråket er nesten motsatt av den i våre dager så populære SUV-fasongen - bilen er lav og langstrakt. Grillen, frontlysene og Volkswagen-merket er designet på en ganske ny måte, som gir frontpartiet et noe annerledes uttrykk sammenlignet med andre Volkswagen-modeller.

TRE MOTORER: Slik er innmaten i VW Sport Coupé, som altså er en konseptbil. Foto: VOLKSWAGEN
TRE MOTORER: Slik er innmaten i VW Sport Coupé, som altså er en konseptbil. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

A-stolpen er plassert langt bak - dette er det motsatte av Cab forward - noe som gir et langt panser. Den lave C-stolpen gjør at bakparten får et kupé-aktig preg. Med 21-tommers felger blir det dynamiske visuelle inntrykket komplett.

Denne bilen er nok et hint om hvordan man ser for seg at elektrifiseringen kan gjøre det mulig å fortsette å lage biler for entusiaster også i fremtiden. Det er ikke så lenge siden vi testet Volkswagen Golf i en sprek ladbar GTE-versjon, som viser at dette er en fremtid som tas på alvor der i huset.

Massive krefter Sport Coupé Concept GTE er en ladbar hybrid med en bensindrevet V6 TSI-motor på 380 hestekrefter. To elektriske motorer skal sørge for lokalt utslippsfri kjøring. Volkswagen forteller at konseptbilen har en topphastighet på 250 km/t og skal klare seg med et drivstofforbruk på bare 0,2 liter per mil. (Formodentlig ikke mens den kjører i topphastigheten, vil vi tro...)

0 til 100 kilometer i timen skal den greie på akkurat 5,0 sekunder.

Bilen er bygget på Volkswagens etterhvert velkjente MQB-plattform (som VW Golf, Skoda Octavia, Seat Leon og Audi A3). Og man har ikke glemt de praktiske egenskapene: Den har et bagasjerom på 480 liter.

NYTT? VEL... Dette er tidsriktig, med rette linjer og minimalt med kluss. I våre øyne helt typisk Volkswagen, og en naturlig forlengelse av dagens designuttrykk om man vil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
NYTT? VEL... Dette er tidsriktig, med rette linjer og minimalt med kluss. I våre øyne helt typisk Volkswagen, og en naturlig forlengelse av dagens designuttrykk om man vil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Hvis og når det kommer en produksjonsbil basert på denne i salg, må vi komme tilbake til på et senere tidspunkt.