ÜBER-LUKSUS: Mercedes-Maybach skal avduke sin første luksuslomousin ganske snart, på bilutstillingen i Los Angeles. Dette, samt logoen i hekken, er alt vi har fått se så langt. Foto: DAIMLER
ÜBER-LUKSUS: Mercedes-Maybach skal avduke sin første luksuslomousin ganske snart, på bilutstillingen i Los Angeles. Dette, samt logoen i hekken, er alt vi har fått se så langt. Foto: DAIMLERVis mer

Her er det nye Mercedes-alfabetet

For navn er ingen spøk.

Dinside Lær de nye merkenavnene: Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach. Disse danner i fremtiden, sammen med allerede eksisterende Mercedes-Benz, Daimler-konsernets hellige treenighet hva Mercedes-navnet angår.

Mercedes-Benz har svært lenge, som oftest, bygget utmerkede biler. Men med årene har modellbetegnelsene deres blitt en salig røre. Det ryddes det nå opp i.

Spørsmålet er: Blir det bedre?

Men Daimler-konsernet går lenger enn det i sin modernisering av nomenklaturet - fortegnelsen over navn som brukes. Også navngivingen for modeller og modellvarianter blir nå grundig revidert.

Mye mer diskret Det tror vi. Et bokstavlig talt skrikende eksempel er en av de beste Mercedes-modellene vi noen gang har kjørt, nemlig Mercedes-Benz S 500 PLUG IN HYBRID, som er dens offisielle navn per i dag. Jeg mener... hva...?

I Dinsides test fjernet vi riktignok versalene for lesbarhets skyld, men Mercedes må visstnok skrive det på den måten for å ha betegnelsene som beskyttet varemerke. (Plug-in Hybrid er jo i seg selv generisk).

Vel, i fremtiden kommer den til å hete kort og godt S 500 e. Det betyr at bilen har elektrisk motor og er ladbar.

Forenkling Endringene er som følger:

FÅR NAVNET GLE COUPÉ: Mercedes' kommende konkurrent til BMW X6. Foto: DAIMLER
FÅR NAVNET GLE COUPÉ: Mercedes' kommende konkurrent til BMW X6. Foto: DAIMLER Vis mer

c står for naturgass, noe som er relativt lite aktuelt for oss i Norge. d vil stå for diesel - og erstatter heldigvis BlueTEC og CDI e vil altså stå for electric så da slipper vi de skrikende PLUG-IN HYBRID, BlueTEC PLUG-IN HYBRID og, mer diskret på nye B-klasse: Electric Drive, som vi nylig har prøvekjørt. f står for for «fuel cell», altså hydrogendrevet brenselcelle, som Mercedes satser stort på fremover, og f erstatter F-CELL. h betyr «hybrid » (ikke-ladbar sådan) og erstatter HYBRID og BlueTEC HYBRID.

Bensinversjonene får ingen egen bokstavbetegnelse.

Tydeliggjøring Modellnavnene generelt siden klasse-begrepet ble innført har det ikke vært så mye å si på, bortsett fra i SUV/crossover-kategorien. Der har det ballet på seg med nye varianter de siste årene. Derfor innføres nå en systematisk tilnærming:

GL betyr SUV (med unntak av G-klassen), og siste bokstav henviser til størrelses- og statuskategori.

Resultat:
• GLA = GL A-klasse
• GLC = GL C-klasse - til nå GLK
• GLE = GL E-klasse - hittil M-Class, også kjent som ML
• GLE Coupé = GL E-klasse Coupé
• GLS = GL S-Class - inntil nå kjent som GL
• G forblir uendret - dette er en veteran og en klassiker i Mercedes-modellspekteret og får lov å bli hetende bare G - som står for Geländewagen (terrengbil).

GLE Coupé kommer forøvrig til å bli en konkurrent til BMW X6 - vår omtale av den kan du lese her.

Tilsvarende system gjelder allerede for de såkalte «firedørs-kupéene» (CLA og CLA Shooting-Brake, CLS og CLS Shooting Brake), og vil komme til å gjelde for roadsterne - i dette tilfellet også med unntaket som bekrefter regelen, nemlig SL, som er et beskyttet begrep hos Mercedes. Men neste SLK vil altså hete SLC.

Luksus-comeback Maybach er tilbake! (Igjen? er vi fristet til å si). Det gikk ikke så veldig bra med den utgående luksusmodellen som bar det merkenavnet - den solgte ikke bare dårligere enn håpet, men fikk også viden om stempelet som en vulgær bil for rikfolk med dårlig smak. Sist gang vi hadde noe nytt å rapportere om merket var for øvrig da Maybach 62 Zeppelin ble vist i 2009.

TYDELIGERE: Slik vil Mercedes-Benz' modellbetegnelser se ut i fremtiden, kategori for kategori. Men enda bedre er at de ofte kompliserte versjonsbenevnelsene (hovedsaklig basert på typen drivlinje) nå blir mye mer rasjonelle.  Foto: DAIMLER
TYDELIGERE: Slik vil Mercedes-Benz' modellbetegnelser se ut i fremtiden, kategori for kategori. Men enda bedre er at de ofte kompliserte versjonsbenevnelsene (hovedsaklig basert på typen drivlinje) nå blir mye mer rasjonelle. Foto: DAIMLER Vis mer

Det synes vi er synd på mange måter for bilen var et konsentrat av fremtidsrettet teknologi for sin tid - men designen kunne Mercedes nok vært heldigere med.

S 600 på vei Og nå er Maybach altså inne i varmen igjen, men denne gang som Mercedes-Maybach, altså som et klart definert undermerke. Dette på samme måte som det nylig skapte Mercedes-AMG.

Første modell med det nye navnet skal bli en luksuslimousin med navnet Mercedes-Maybach S 600, en betegnelse som bringer tilbake minner om en berømt Rolls-Royce-konkurrent fra 60-tallet.

LOGO: Mercedes-Maybach (X 222) 2014 Foto: DAIMLER
LOGO: Mercedes-Maybach (X 222) 2014 Foto: DAIMLER Vis mer