MØT OPP:  Møt opp om du ikke får beskjed om noe annet. Det er også viktig at du følger med på SAS' nettsider www.sas.no/info. Foto: VIDAR RUUD / NTB SCANPIX
MØT OPP: Møt opp om du ikke får beskjed om noe annet. Det er også viktig at du følger med på SAS' nettsider www.sas.no/info. Foto: VIDAR RUUD / NTB SCANPIXVis mer

Her er dine rettigheter om flyet ikke går

Du kan kreve alternativ reise eller få pengene tilbake.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Rammes du av uenighetene i SAS?

- Blir flyet kansellert kan du enten kreve alternativ reise så snart som mulig, eller få pengene tilbake, sa direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet da Norwegian sine fly sto på bakken som følge av streiken tidligere i år.

Møt opp om du ikke får beskjed om noe annet. Det er også viktig at du følger med på SAS' nettsider www.sas.no/info.

Avblåses streiken settes flyene raskt i gang. Går flyet og du ikke er der, mister du retten til erstatning for flybilletten.

Ny avgang eller pengene tilbake Du har valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting, uansett årsak til at flyet blir innstilt.

Dersom du velger å få tilbakebetalt billettkostnaden må du ifølge forbrukerrådet være oppmerksom på at du ikke kan kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining,

Dersom du velger omruting, skal flyselskapet sørge for at du får tilbud om mat og drikke i ventetida. Hvis overnatting blir nødvendig, skal du i tillegg få innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet. I tillegg har du rett til å få dekket utgifter til telefonsamtaler.

Er flyavgangen forsinket eller innstilt? På Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator, kan du sjekke hvilke rettigheter akkurat du har.

Slik klager du: Får du ikke det du har krav på må du klage til flyselskapet.

Fører ikke din klage fram må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde.

Har hendelsen skjedd i Norge går du til Transportklagenemnda.

I Europa
Strander du på en flyplass i Europa må klagen i utgangspunktet behandles der.

Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.

Reiser du i Norge finner du informasjon om flyreisen din på avinor.no, eller sjekk ut flyplassens hjemmeside.