STRØKEN FORM: Den mektige Fisker Karma er snaut fem meter lang, nesten to meter bred og har 22-tommers hjul. Likevel går den som et uvær, og ligger klistret til veien. Det burde gjort komforten håpløs, men slik er det ikke. Foto: ANDREAS HANDELAND
STRØKEN FORM: Den mektige Fisker Karma er snaut fem meter lang, nesten to meter bred og har 22-tommers hjul. Likevel går den som et uvær, og ligger klistret til veien. Det burde gjort komforten håpløs, men slik er det ikke. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Her er drømmebilen Justin Bieber valgte på privaten

Snakk om kinderegg: Ulikt alt annet, sterk som en bjørn og politisk korrekt.

(Dagbladet): Dette er bilen Hollywood-kjendisene står i kø for å kjøpe. Norgesaktuelle Justin Bieber er en av dem, og han har valgt å få sin lakkert i blank krom.

I en tid da de fleste biler på markedet er mer og mer like hverandre, trenger vi bilprodusenter som går mot røkla.

Fisker Automotive er en slik produsent. Du har kanskje ikke hørt om den, og kanskje heller ikke om mannen bak, Henrik Fisker?

Dansken står bak biler som BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage og eksklusive DB9 - biler som alle er svært kostbare og allerede samleobjekter.

I 2007 ble Fisker Automotive etablert i samarbeid med Bernhard Koehler. Målet var å lansere en bil ulikt alt annet på markedet.

Og her jeg sitter bak rattet i en Fisker Karma noen få år seinere, er jeg ikke i tvil om at deres mål er nådd. Kanskje ikke så rart at bilen ble en legende allerede før sin egen fødsel, og at Hollywood-kjendisene står i kø for å sikre seg et eksemplar?

Egenart Stikkordet er egenart. Fisker Karma skiller seg fra alle andre biler jeg har kjørt med god margin.

LEKKERT: Interiøret i Fisker Karma ligner ikke på noe annet i bilverdenen. Diamantformene i designen går igjen flere steder, både på rattet, girvelgeren, eksosutblåsene, i dørsidene og i eksteriøret. Treverket i midtkonsollen er ikke fra friske trær, men enten fra trær døde i skogbrann eller hentet opp fra bunnen av Lake Michigan. For å bruke en real Idol-klisjé: Da snakker vi egenart. Foto: ANDREAS HANDELAND
LEKKERT: Interiøret i Fisker Karma ligner ikke på noe annet i bilverdenen. Diamantformene i designen går igjen flere steder, både på rattet, girvelgeren, eksosutblåsene, i dørsidene og i eksteriøret. Treverket i midtkonsollen er ikke fra friske trær, men enten fra trær døde i skogbrann eller hentet opp fra bunnen av Lake Michigan. For å bruke en real Idol-klisjé: Da snakker vi egenart. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den viser at det umulige ikke alltid er umulig, og at miljøfokus ikke trenger å gå på bekostning av utseende, funksjon eller følelser.

Bilens utseende er vakkert og unikt - ulikt alt annet på markedet. Bilens lekre, dynamiske linjer får den til å se bøllete og modellpen ut på samme tid.

Også innvendig er Karmaen svært spesiell. Den diamantformede designen går igjen flere steder, og Fisker har selvfølgelig valgt utradisjonelle løsninger der det er mulig.

Utsøkt komfort Sittestillingen i de tofargede setene er førsteklasses, og det samme er ergonomien. Selv med et nokså stramt understell i kombinasjon med 22-tommers hjul er fjæringskomforten god, og med en tyngde på 2,4 tonn ligger bilen godt plantet på veien.

Dashbordet er nærmest renset for knapper, brytere og knotter. Omtrent alt styres fra den store touchskjermen i midtkonsollen, der man også kan se fordelingen av kraft og hvilken kilde som står for framdriften.

Men glem planene du har om at Fisker Karma kan duge som familiebil. Den har riktignok fire seter, men bak er det ikke spesielt god plass - verken under taket eller til beina.

Karma er som nevnt en bil rik på detaljer. Et bilsmykke er vel det den egentlig bør omtales som.

UFORGLEMMELIG: Dagbladets tidlige møte med Fisker Karma ble en uforglemmelig opplevelse - rett og slett fordi det er en fantastisk bil som er noe helt for seg selv. Foto: ANDREAS HANDELAND
UFORGLEMMELIG: Dagbladets tidlige møte med Fisker Karma ble en uforglemmelig opplevelse - rett og slett fordi det er en fantastisk bil som er noe helt for seg selv. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Treverket i midtkonsollen er eksempelvis ikke fra nedhogde trær. Karma er tilgjengelig i tre utstyrsversjoner, og alle tre har forskjellige paneler.

Det ene - valnøtt - stammer fra skogbrannene i California i 2007. Det andre fra mahognitrær som har blåst overende i samme delstat. Det tredje er eik som har blitt hentet opp fra havbunnen i Lake Michigan.

Sært? Ja. Kult? Ja, ekstremt, og politisk korrekt også.

God på kamuflasje Ute på veien er det to ting som slår meg. For det første er Karma en enorm bil det er guffent å manøvrere inne på trange parkeringsplasser og lignende. For det andre fatter jeg ikke hvor de 2,4 tonnene den veier ble av.

Karma oppleves som ganske sporty selv på svingete vei, og styreresponsen er god.

Men først og fremst er det oppmerksomheten denne bilen vekker, som kanskje er det mest berusende.

Det er lagt på en kunstig lyd i lave hastigheter, som er lovpålagt av hensyn til fotgjengere. Men Karmaen høres mer ut som noe fra verdensrommet enn som en bil.

Sterk Fisker Karma er en ladbar hybrid med rekkeviddeforlenger. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til å være 83 kilometer.

INGEN FAMILIEBIL: Fire seter ja, men glem familiealibiet. Dette er en bil for de færreste av oss, og den velges med hjertet. Foto: ANDREAS HANDELAND
INGEN FAMILIEBIL: Fire seter ja, men glem familiealibiet. Dette er en bil for de færreste av oss, og den velges med hjertet. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

De to elektromotorene yter til sammen 403 hester og 1300 Nm, og det gjør at bilen i sportsmodus passerer 100 km/t på beskjedne 5,9 sekunder. Ikke verst for en bil på 2,4 tonn!

Rekkeviddeforlengeren, som gjør at bilen blir klassifisert som en hybrid og ikke en elbil, er en toliters turbomotor nedtrimmet til 210  hester. Den er ikke koblet til drivhjulene direkte, men gir elektromotorene energi.

Forbruket på 1,2 liter på mila på blandet kjøring, vel og merke når bilen ikke er i ren elektrisk modus, er kanskje ikke veldig imponerende. Men så er ikke 2,4 tonn med luksus, design og 22-tommers hjul noe du sannsynligvis kjøper for å redde kloden.

Gunnar Birkenfeldt fra Ferdinand Motor har ventet lenge på sin luksuriøse godbit:

- På samme måte som at vi var først med Nissan Leaf, Tesla Roadster og Chevrolet Volt, har vi nå landets første Fisker Karma. Jeg bestilte bilen 12. mai 2009, så det tok nesten tre år å få den hit. To kjøpere tegnet kontrakt på bilen, men begge trakk seg pga ventetida. Begge har nå etterpå angret seg når de fikk sett bilen, sier Birkenfeldt.
 
Halvparten av bilene den Bergens-baserte butikken selger, havner i Oslo-området. Derfor åpner Ferdinand-gjengen butikk i Oslo fra høsten av.

Fisker Karma er klassifisert som en hybridbil, og nyter naturlig nok da ikke godt av myndighetenes incentiver - til tross for at bensinmotoren i realiteten fungerer som et aggregat.

Prisen på godbiten er satt til 1 295 000 kroner, og flere bilder av bilen kan du se her.

Karma er nok først og fremst en bil for de velbemidlede av oss, der følelser, jåleri og bilinteresse kommer før fornuft og økonomi i køen.

Og til det formålet er Karmaen i en egen klasse hva «miljøbiler» angår.

BREI SOM EI LÅVEDØR: Sjekk, for en smekker hekk. Brede bakskjermer, enorme 22-tommers hjul og lav taklinje gjør at Karmaen skriker etter oppmerksomhet. Og det får den i lange baner. Foto: ANDREAS HANDELAND
BREI SOM EI LÅVEDØR: Sjekk, for en smekker hekk. Brede bakskjermer, enorme 22-tommers hjul og lav taklinje gjør at Karmaen skriker etter oppmerksomhet. Og det får den i lange baner. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer