MB Generation EQ: I motsetning til de som utvikler hydrogenbiler er det flere produsenter som nå er i ferd med å lage praktiske elbiler, og Mercedes-Benz er en av dem. EQ er en bil som likner på dagens GLC, og det er ikke utenkelig at neste generasjon GLC vil bli nettopp som denne. Navnet spiller på IQ, men der I er byttet med E for elektrisk. Foreløpig er bilen tenkt til en rekkevidde på 50 mil, og med den europeiske CCS-ladestandarden vil bilen på sikt kunne lade for 10 nye mil på fem minutter. Også EQ er tenkt som en selvkjørende bil, men uansett hvilken produsent vi snakker om, så vil det ta tid for slike systemer å innta markedet. Foto: Fred Magne Skillebæk
MB Generation EQ: I motsetning til de som utvikler hydrogenbiler er det flere produsenter som nå er i ferd med å lage praktiske elbiler, og Mercedes-Benz er en av dem. EQ er en bil som likner på dagens GLC, og det er ikke utenkelig at neste generasjon GLC vil bli nettopp som denne. Navnet spiller på IQ, men der I er byttet med E for elektrisk. Foreløpig er bilen tenkt til en rekkevidde på 50 mil, og med den europeiske CCS-ladestandarden vil bilen på sikt kunne lade for 10 nye mil på fem minutter. Også EQ er tenkt som en selvkjørende bil, men uansett hvilken produsent vi snakker om, så vil det ta tid for slike systemer å innta markedet. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Elbiler

Her er elbilene du kan glede deg til

Ingen i bilbransjen er i tvil. Framtidas biler drives av strøm.

Tesla er en nykommer i bilbransjen som på mange måter har vekket den tradisjonelle bilbransjen.

Det betyr nødvendigvis ikke at Tesla utgjør en trussel for gigantene, men at de har vekket en sovende bjørn.

Når bransjen finner ut at også de må lage elektrifiserte biler for å nå sine utslippsmål, så skjer det mye på en gang.

For ingen vil stå igjen når toget går, men ikke alle er enige om når toget faktisk går.

Snart er hver femte elbil

Derfor ser vi at noen produsenter har det travelt med å komme i gang, mens andre tar seg bedre tid.

I Norge er vi snart kommet så langt at hver femte personbil som selges er en elbil. Det er enestående. Ingen andre steder på denne kloden er salget av elbiler høyere.

I Danmark var de godt i gang, helt til myndighetene strammet inn ved å avgiftslegge bilene. Salget av elbiler har siden stupt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn