SVÆRT LASTEVOLUM: Skoda Octavia har et av markedets beste bagasjerom, og er en av vinnerne i det norske markedet. Foto:  RUNE M. NESHEIM
SVÆRT LASTEVOLUM: Skoda Octavia har et av markedets beste bagasjerom, og er en av vinnerne i det norske markedet. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Her er en av grunnene til at den vinner

Storselgerne og taperne blant bilmodellene og merkene.

Dinside Vi kunne nylig presentere de generelle tendensene for bilsalget her til lands i september og årets tre første kvartaler. Disse er som kjent basert på statistikken over førstegangsregistrerte biler fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Noen stiger, andre synker Denne gangen ser vi nærmere på merkene og modellene som fremstår som "vinnere" og "tapere" i markedet (se tabellene nederst).

Dette er basert på prosentvis vekst eller nedgang i forhold til i fjor - og i forhold til utviklngen i totalmarkedet - som i september falt i absoluttverdi med 4,8 prosent, selv om fallet er større når man tar hensyn til at det var flere registreringsdager i år. Dermed er veksten i forhold til i fjor etter ni måned ikke på mer enn 1,2 prosent.

Tesla både opp og ned Statistikk må tas med en klype salt, og kan vris og vrenges på. Derfor noen (forhåpentligvis) oppklarende fakta. Hittil i år er det Tesla som fremstår som vekstkongen med sine + 338 prosent, men det er selvsagt i forhold til et år der det ikke ble registrert noen det første halvåret. I september er det da også motsatt - Tesla er "taperen" med - 83 prosent, men det igjen fra et svært høyt nivå i september i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW og Toyota hver sin vei Derfor synes vi det i grunnen mer interessant å se nærmere på merker som har vært etablert en stund, tilbyr flere modeller og i et relativt betydelig antall. Her er det tydelig at de to rivalene som topper salgsstatistikken, Volkswagen og Toyota, beveger seg i motsatt retning. Volkswagen oppover og Toyota nedover. Her er elbil et nøkkelord - Volkswagen tilbyr nå to slike som selger bra, e-Golf og e-up!, mens Toyota ikke har noen.

TOYOTA-SUKSESS: Auris (her som stasjonsvogn), er et unntak i Toyota-porteføljen med god vekst, Mens også RAV4 holder stand. Men alle de andre modellene faller, tildels kraftig.  Foto: KNUT MOBERG
TOYOTA-SUKSESS: Auris (her som stasjonsvogn), er et unntak i Toyota-porteføljen med god vekst, Mens også RAV4 holder stand. Men alle de andre modellene faller, tildels kraftig. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Resultat: Volkswagen opp 9 prosent og Toyota ned 10,3.

Outsidere lykkes Ellers, blant "vinnerne", bekrefter merker som Renault, Peugeot, Suzuki og Jeep at de er blitt mer interessante igjen for norske kunder i år enn årene før. BMW, Skoda og Nissan på sin side, fortsetter sin fremgang selv om Skoda fikk et tilbakeslag i september måned. Lexus har også fått fotfeste nå.

Noen modeller drar På modellnivå skyldes veksten til disse merkene hovedsaklig modeller som den SUV-lignende Captur, hos Renault, i mindre grad den nye elbilen Zoe. Peugeot lykkes med nyeste modell derfra - "årets bil" 308, som kom som romslig stasjonsvogn i år. Også Renault Captur-konkurrenten 2008 treffer tydeligvis noe hos norske kunder. Suzuki lykkes med sin SX4 S-Cross og Jeep har lansert sin nye Cherokee - men her er volumene fortsatt beskjedne om enn i sterk vekst. Hos BMW er det elbilen i3 som drar lasset sammen med luksus-SUV-en X5 samt nye X4.

Octavia er melkekua hos Skoda, ikke overraskende. Nissan har nå flere godt selgende modeller å støtte seg til - elbilen Leaf øker fortsatt og nye Qashqai og X-Trail har nå begynt å bidra til det økende salget. Lexus begynner å få en del volum takket være CT 200h og, i september, ny, mer kompakt SUV med spektakulær design: NX 300h.

Flere merker sliter På "taper-listen" så langt i år (Se tabellen nedenfor for mer detaljer), finnes Hyundai i bunn med et fall på 48 prosent. Det tidligere suksessmerket fra Korea tok nylig konsekvensen av sin svekkede posisjon i år ved å ansette nye koster i den norske ledelsen for å tilføre ny dynamikk.

FALLER KRAFTIG: Ikke langt fra halvering fra i fjor for Hyundai tross attraktive modeller (i40 på bildet) Foto: Cato Steinsvåg
FALLER KRAFTIG: Ikke langt fra halvering fra i fjor for Hyundai tross attraktive modeller (i40 på bildet) Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

Den andre koreaneren, Kia, har også slitt med svekket salg hittil i år, men har nå gode forhåpninger til sin elbil Soul EV for å snu tendensen. Andre på nedadgående trend er Fiat, Subaru, Ford, Honda og Opel.

Detaljene finner du i tabellene.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.