JURYEN AVGJØR: Denne uka møtes Årets bil-juryen for å kåre vinneren blant de ti finalistene: Fra venstre:  Ulrika Risberg - direktør for marked og kommunikasjon i NAF, juryleder og sjefredaktør i Autofil Espen Stensrud, Bård Eker - industridesigner og eier av Eker Group, Koenigsegg og Hydrolift, Hilde Schjerve - avdelingsleder for Tema Dagbladet, Anders G. Hovde - seniorrådgiver i TNS Gallup, Kari Asheim - avdelingsleder transport i Zero og Fred Magne Skillebekk - redaktør Din Side Motor. Foto: Torbjørn Berg
JURYEN AVGJØR: Denne uka møtes Årets bil-juryen for å kåre vinneren blant de ti finalistene: Fra venstre: Ulrika Risberg - direktør for marked og kommunikasjon i NAF, juryleder og sjefredaktør i Autofil Espen Stensrud, Bård Eker - industridesigner og eier av Eker Group, Koenigsegg og Hydrolift, Hilde Schjerve - avdelingsleder for Tema Dagbladet, Anders G. Hovde - seniorrådgiver i TNS Gallup, Kari Asheim - avdelingsleder transport i Zero og Fred Magne Skillebekk - redaktør Din Side Motor. Foto: Torbjørn BergVis mer

Her er finalebilene

Hvilken av dem vinner den store finalen?

Les alt om Årets Bil 2014 her!

TOYOTA AURIS TOURING SPORTS HYBRID
TOYOTA AURIS TOURING SPORTS HYBRID Vis mer

(Dagbladet): Juryen har plukket ut  ti biler til finalen  i Årets Bil 2014. Dommen faller neste tirsdag.

MITSUBISHI OUTLANDER PLUG-IN HYBRID EC
MITSUBISHI OUTLANDER PLUG-IN HYBRID EC Vis mer

- Aldri har vi sett flere såkalte miljøbiler i denne kåringen. Men det som gjør det hele spennende, er forskjellene dem imellom.

VW eUp
VW eUp Vis mer

- Tesla er noe for seg selv med sine utrolige ytelser, mens både elbilen BMW i3 og Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid representerer noe helt nytt, sier juryleder og Autofil-redaktør Espen Stensrud.

TESLA MODEL S
TESLA MODEL S Vis mer

Juryen har ikke hatt noen lett jobb med å skrelle ned antallet kandidater til Årets Bil 2014 fra 30 til ti.

PORSCHE CAYMAN
PORSCHE CAYMAN Vis mer

Torsdag denne uka møtes juryen for å teste alle bilene, før de feller sin endelige dom. Da blir det offentliggjort i Dagbladet og på Din Side Motor hvem som blir den verdige vinneren av tittelen Årets Bil 2014.

MERCEDES-BENZ S-KLASSE
MERCEDES-BENZ S-KLASSE Vis mer

Som i bilverdenen ellers, som overstrømmes av stadige nye modeller og nisjer, er det et stort spenn blant de ti finalistene.

LEXUS IS 300h
LEXUS IS 300h Vis mer

- Porsche Cayman er med fordi den er en utrolig leken sportsbil til en «fornuftig» pris, mens Mercedes-Benz S-klasse alltid bringer med seg ny teknologi som vi etter hvert vil se i billigere bilmodeller, sier Stensrud, som gleder seg stort til finaleheatet og kroningen av vinneren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Auris Touring Sports Hybrid Her er verdens første hybrid-stasjonsvogn. Teknikken er kjent fra Prius med et CO2-utslipp på lave 85 g/km, men nyter du godt av et moderne design og gode plassforhold. Selv med stor batteripakke innabords, er det likevel plass til 530 liter i bagasjerommet. Touring Sport Hybrid er også Toyotas første billig-hybrid som kan trekke en liten tilhenger. Dog bare 345 kilo.
Pris fra 266 000 kroner

Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid EV Den første ladbare hybriden i denne SUV-klassen. Den er utstyrt med en batteripakke på 12 kWh, to elektriske motorer på 60 kW hver (82 hk + 82 hk) og i tillegg en toliters bensinmotorsom både kan lade (som en generator) og kjøre bilen direkte. Outlander Plug-in Hybrid EV kan kjøres helelektrisk i rundt 55 km. Bilen drives da av to elektriske motorer, en for forhjulene og en for bakhjulene. Her har man firehjulsdrift tilgjengelig ved behov. Forbruket er oppgitt til 0,61 liter per mil, med et CO2-utslipp på 49 g/km. Ladetiden via strømnettet tar rundt fire timer.
Pris fra 434 900 kroner.

VW e-Up! Up er en glimrende liten bil, og en eUp er en glijmrende liten elbil. Rekkevidden er oppgitt til 16 mil, og bilen kan lades med hurtigladere. Detter er en ypperlig urbanracer med helt greie ytelser, som 0-100 km/t på 11,3 sekunder. Det klarer den takket være 82 hk og et dreiemoment på 210nm.
Pris fra 182 700 kroner

Tesla Model S Denne bilen definerer et helt nytt marked, og er den mest anvendelige elbilen noensinne. Model S er en spydspiss inn mot framtida, og viser at det er mulig å lage en fullverdig bil som kun går på strøm. I tillegg har den kjøreegenskaper som mang en ordinær bil kan misunne den.
Pris fra 499 000 kroner

Porsche Cayman «Mer sportsbil for pengene finner du ingen steder», skrev Autofil og DinSide.no etter å ha testet bilen. Bilen ble også kåret til World Sportscar of the Year. Noen vil til og med ha det til at Cayman og den takløse slektningen Boxster er morsommere kjøremaskiner enn selveste 911.
Pris fra 674 000 kroner

Mercedes-Benz S-klasse Bilen tar sikte på å toppe segmentet for de store luksussedanene. Dette gjør Mercedes-Benz med alle mulige verktøy, som eksempelvis dufter i friskluftsanlegget og komfortabelt understell med luftfjærer. I S-klasse får du alt det utstyret du kan tenke deg, bortsett fra et ratt som sitter rett i bilen.
Pris fra 1 037 400 kroner

Lexus IS 300h Her jobber en 2,5-liters bensinmotor i kombinasjon med en elektromotor og batteripakke. Resultatet er oppgitte 99 gram CO2/km, som er klassens snilleste. I tillegg byr IS 300h på sportslig framtoning og gode kjøreegenskaper, og en utstyrspakke som oser premium.
Pris fra 397 600 kroner

BMW i3 Med sin spesielle oppbygning og struktur viser elbilen i3 vei for framtida. Karbon og CRP er med på å gjøre bilen både lett og sterk. I tillegg er den bygget fra bunnen av som en ekte elbil. Elmotoren yter 170 hk, og bilen gjør 0-100 km/t på 7 sekunder og har en rekkevidde på 16 mil. I andre markeder leveres den også med rekkeviddeforlenger i form av en bensinmotor. Intelligent teknologi gjør at bilen alltid er på nett.
Pris fra 235 000 kroner

Range Rover Sport Dette er sannsynligvis årets må-ha-SUV blant fjellfolket som frekventerer Hemsedal og Geilo. Nye Range Rover Sport er hele 420 kilo lettere enn forgjengeren, noe som skyldes utstrakt bruk av aluminium. Og med en effektiv 3-liters dieselmotor på 254 hester, er den nesten blitt en halv million «billigere». Med mulighet for en tredje seterad er det plass til sju personer om bord.
Pris fra 898 950 kroner

Kia Carens Kia gjør stadige kvantesprang. Deres nye familiefrakter er en total forvandling fra forrige generasjon Carens og byr på 7-seter, 7 års garanti og en pris som starter på under 280 000 kroner. Det gir mye trygghet for en barnefamilie. Den er fleksibel, praktisk, komfortabel å kjøre - og har fått et dynamisk design som skiller seg ut fra mengden av «kassebiler».
Pris fra 279 900 kroner

BMW i3
BMW i3 Vis mer
RANGE ROVER SPORT
RANGE ROVER SPORT Vis mer
KIA KARENS
KIA KARENS Vis mer