I FINALEN: Om ikke Mazda lykkes med CX-5 i Norge, bør de åpne pølsebod i stedet, lød konklusjonen da Vi Menn Top Gear testet denne. Men blir den Årets Bil 2013? Foto: Terje Bjørnsen
I FINALEN: Om ikke Mazda lykkes med CX-5 i Norge, bør de åpne pølsebod i stedet, lød konklusjonen da Vi Menn Top Gear testet denne. Men blir den Årets Bil 2013? Foto: Terje BjørnsenVis mer

Her er finalebilene

Sjekk hvilke 11 biler som kom til finalen i Årets Bil 2013!

(Dagbladet): - Det var ingen lett jobb å plukke ut finalistene og det ble gjort noen knallharde prioriteringer av juryen før 31 nominerte var blitt til 11 finalister. Det viser at bilåret har vært godt og at kvaliteten på produktene hever seg år for år, sier juryformann Terje Bjørnsen.

Bjørnsen er fagredaktør for bilredaksjonen i Vi Menn, og har selv kjørt alle finalebilene.

ÅRETS BIL-JURYEN 2013: Ulrica Risberg, Anders G. Hovde,  Kari Sandberg, Terje Bjørnsen, Turid Næss og Marius Holm. Foto: BJØRN LANGSEM
ÅRETS BIL-JURYEN 2013: Ulrica Risberg, Anders G. Hovde, Kari Sandberg, Terje Bjørnsen, Turid Næss og Marius Holm. Foto: BJØRN LANGSEM Vis mer

- Alle bilene som er med i finalen har vi kjørt gjennom våre grundige biltester før kåringen.

- Sammen med kjøringen på finaledagen og detaljinformasjonen som er hentet inn rundt kandidatene i juryens fagmiljøer, er vi godt rustet til å kåre en verdig vinner av Årets bil 2013, sier han.

Spennende utvalg Utvalget av biler i finalen er meget spennende. Ikke overraskende domineres finaleheatet av kompaktklassen med fem modeller.

SKODA CITIGO
SKODA CITIGO Vis mer

Det har vært en flom av spennende bilnyheter i høst, med VW Golf, Volvo V40 og Mercedes A-klasse for å nevne noen.

Dessuten har vi med tre SUV-modeller. Dette er blant de aller mest populære biltypene i Norge og de nye modellene tar viktige steg blant annet på miljøfronten.

¨AUDI A3
¨AUDI A3 Vis mer

De tre siste finalistene skiller seg ut hver på sin måte; Skoda Citigo representerer noe nytt blant de aller billigste bilene, Prius+ bringer hybridteknikk inn i en større familiebil, og leserfavoritten BMW 3-serie representerer sportslig luksus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gleder seg Denne uka samles hele juryen og bruker en hel dag på å gå gjennom og teste de 11 finalebilene.

- Det er klart det blir en vanskelig jobb å kåre en vinner med et så sterkt felt. Heldigvis er kriteriene for kåringen tydelige, oppgaven blir derfor å definere hvilken av finalebilene som best reflekterer disse når alle fakta og inntrykk skal oppsummeres.

KIA CEE'D
KIA CEE'D Vis mer

- Erfaringsmessig går diskusjonen livlig i juryen. Med årets tette felt tror jeg ikke det er gjort i en håndvending å bestemme seg for vinneren. Desto mer spenning for alle involverte.

- Jeg gleder meg til finalen, sier Terje Bjørnsen.

• HER ER FINALEBILENE Skoda Citigo Den nye småtassen fra Tsjekkia er med en lengde på 3,54 meter en bitteliten bil, men har likevel fått fem av fem stjerner for sikkerhet i EuroNCAPs kollisjonstest. Blant annet tilbys den med City Safe Drive, som er en nødbremsfunksjon som virker automatisk under 30 km/t. 

MERCEDES A-KLASSE
MERCEDES A-KLASSE Vis mer

Pris fra 114 400 kroner.

Audi A3 Kompaktbiler med noe ekstra ved seg, som Audi A3, er en voksende nisje i Norge. A3 stiller med påkostet interiørfølelse, kjøreglede og en mengde valgmuligheter når det gjelder utstyr og motorer. I år fås A3 bare i tredørsversjon, men Sportback-utgaven med fem dører er på plass til våren.

Pris fra 292 600 kroner.

Kia Cee'd Cee'd er søstermodellen til Hyundai i30. Det betyr at veldig mye av det tekniske er likt, men utseendet er ganske forskjellig. Typisk for Kia er mye utstyr - som skinninteriør og automatgir - til rimelig pris hvis du velger øverste utstyrsserie. C'eed er en seriøs utfordrer i kompaktklassen.

VW GOLF
VW GOLF Vis mer

Pris fra 192 400 kroner.

Mercedes A-klasse A-klasse har tatt helomvending. Borte er den korte, høye og praktiske bilen vi kjenner fra før. Nå er det sportslighet i linjer og kjøreegenskaper som gjelder, i et relativt trangt karosseri. Dermed er konkurrentene klart definert: A-klasse skal slåss mot Audi A3 og BMW 1-serie.

Pris fra 261 400 kroner.

VW Golf Sjuende generasjon av storselgeren Golf ruller i høst inn i landets VW-butikker. Fås som vanlig i en mengde varianter, der blant annet en versjon med 1,6 liters dieselmotor og firehjulsdrift peker seg ut som en attraktiv norgesbil. Seinere kommer også versjoner med hybrid- og el-motorer.

VOLVO V40
VOLVO V40 Vis mer

Pris fra 225 900 kroner.

Volvo V40 Svenskene satser som alltid på sikkerhet. V40 har ikke bare automatisk nødbrems ved lav fart - skulle uhellet være ute, har den også fotgjenger-kollisjonspute i fronten. Volvo tror at V40 kan rappe kunder både fra statusmerkene og fra volummodeller som VW Golf og Ford Focus.

Pris fra 249 900 kroner.

BMW 3-serie BMW satser som alltid på kjøreglede. Den nye BMW 3-serie er i toppklasse når det gjelder presisjon og sportslig kjørefølelse. Samtidig stiller den med sterke, men i hovedsak gjerrige motorer - flere nye bensinturboer er på plass. Stasjonsvognutgaven lanseres i disse dager.

BMW 3-SERIE
BMW 3-SERIE Vis mer

Pris fra 332 200 kroner.

Toyota Prius+ Seven Toyota leverer hybridsystemer (der bensin- og elmotor samarbeider om framdriften) i stadig flere bilklasser. Prius+ Seven er en flerbruksbil med sju sitteplasser, praktisk setefleksibilitet og ekstra høyde under taket. Motorene er de samme som i en vanlig Prius, og systemet gir lavt forbruk.

Pris fra 311 900 kroner.

Mazda CX-5 Om ikke Mazda lykkes med CX-5 i Norge, bør de åpne pølsebod i stedet, lød konklusjonen da Vi Menn Top Gear testet nyheten. Blant plusspunktene er mye utstyr for pengene, gode kjøreegenskaper og fin komfort. Fås som konkurrentene med enten to- eller firehjulsdrift.

TOYOTA PRIUS+ SEVEN
TOYOTA PRIUS+ SEVEN Vis mer

Pris fra 284 100 kroner.

Mitsubishi Outlander Den forrige utgaven av Outlander ble en suksess da den kom, kanskje særlig fordi den bød på mer plass enn de fleste konkurrentene. Den nye utgaven har enda mer bagasjeplass, selv om de ytre målene er de samme som før. Velg mellom 2,0 bensin og 2,2 diesel, for- eller firehjulsdrift.

Pris fra 299 900 kroner.

Opel Mokka Konkurransen blant kompakt-SUV-ene blir enda hardere: Opel Mokka er omtrent like stor som for eksempel Mitsubishi ASX, Subaru XV og Nissan Qashqai. Motorene er de samme som i flere andre Opel-modeller, med to bensinmotorer på 115 og 140 hk og en dieselmotor med 130 hk.

MAZDA CX-5
MAZDA CX-5 Vis mer

Pris fra 239 000 kroner.

• Tirsdag om ei uke får du en fyldig presentasjon av Årets Bil 2013 her i Dagbladet.

MITSUBISHI OUTLANDER
MITSUBISHI OUTLANDER Vis mer
OPEL MOKKA
OPEL MOKKA Vis mer