Her er folkets favoritt

Parallelt med Årets Bil-kåringen har vi også hatt en leseravstemning på nett. Stemmene er nå talt og folkets røst er klar og tydelig. Vinneren er BMW i8.

Folkets favorittbil 2015: Vinneren er kåret av Dagbladets lesere: BMW i8 er folkets favoritt. Vi treffer markedsdirektør Christian Gottschalk og en gjeng jublende BMW-ansatte.  Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
Folkets favorittbil 2015: Vinneren er kåret av Dagbladets lesere: BMW i8 er folkets favoritt. Vi treffer markedsdirektør Christian Gottschalk og en gjeng jublende BMW-ansatte. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

— Det er veldig stort å vinne lesernes avstemning. Det betyr at folket har fått øyene opp for hva i8 egentlig er. For det er mer enn bare en hybrid, sier Kjetil Myhre, ansvarlig for BMWs i-avdeling i Norge

Da BMW i8 ble lansert som konseptbilen Vision Efficient Dynamics i Frankfurt i 2009 trodde ikke verden sine egne øyne. I tillegg hadde den teknologi man bare kunne drømme om.

Konseptbilen var en 2+2-hybrid sportskupé, med 256 hestekrefter fordelt på to elmotorer og en dieselmotor, 800 Nm og en toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t.

Nesten uvirkelig Men, dette var bare èn del av eventyret. Den var nemlig bygget for å komme under grensen på 100 gram CO2-utslipp pr/km og gjennomsnittsforbruk ved blandet kjøring var oppgitt til 0,38 liter per mil.

I elmodus, hvor den kun går på strøm, skulle energiforbruket tilsvare et utslipp på 50 gram CO2 pr/km.

Dette var nesten for godt til å være sant. Men, det var også bare en konseptbil, så ingen regnet med at den kom til å se dagens lys.

En urealistisk realitet I årene etter forsto man at konseptbilen kunne bli en realitet, dog ikke i nærheten av å likne på det som ble presentert i Frankfurt i 2009, men forventningene var fortsatt høye. Det var også snakk om at det skulle bli verdens første bil med laserlys.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer