Folkets favorittbil 2015: Vinneren er kåret av Dagbladets lesere: BMW i8 er folkets favoritt. Vi treffer markedsdirektør Christian Gottschalk og en gjeng jublende BMW-ansatte.  Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
Folkets favorittbil 2015: Vinneren er kåret av Dagbladets lesere: BMW i8 er folkets favoritt. Vi treffer markedsdirektør Christian Gottschalk og en gjeng jublende BMW-ansatte. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

Her er folkets favoritt

Parallelt med Årets Bil-kåringen har vi også hatt en leseravstemning på nett. Stemmene er nå talt og folkets røst er klar og tydelig. Vinneren er BMW i8.

— Det er veldig stort å vinne lesernes avstemning. Det betyr at folket har fått øyene opp for hva i8 egentlig er. For det er mer enn bare en hybrid, sier Kjetil Myhre, ansvarlig for BMWs i-avdeling i Norge

Da BMW i8 ble lansert som konseptbilen Vision Efficient Dynamics i Frankfurt i 2009 trodde ikke verden sine egne øyne. I tillegg hadde den teknologi man bare kunne drømme om.

Konseptbilen var en 2+2-hybrid sportskupé, med 256 hestekrefter fordelt på to elmotorer og en dieselmotor, 800 Nm og en toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t.

Nesten uvirkelig Men, dette var bare èn del av eventyret. Den var nemlig bygget for å komme under grensen på 100 gram CO2-utslipp pr/km og gjennomsnittsforbruk ved blandet kjøring var oppgitt til 0,38 liter per mil.

I elmodus, hvor den kun går på strøm, skulle energiforbruket tilsvare et utslipp på 50 gram CO2 pr/km.

Dette var nesten for godt til å være sant. Men, det var også bare en konseptbil, så ingen regnet med at den kom til å se dagens lys.

En urealistisk realitet I årene etter forsto man at konseptbilen kunne bli en realitet, dog ikke i nærheten av å likne på det som ble presentert i Frankfurt i 2009, men forventningene var fortsatt høye. Det var også snakk om at det skulle bli verdens første bil med laserlys.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor kunne BMW endelig presentere sin produksjonsutgave av konseptbilen, og igjen ble verden sjokkert. Den endelig utgaven var omtrent helt lik konseptet, om ikke enda heftigere. I tillegg kunne den vise til de samme utrolige tallene.

Dieselmotoren er byttet ut med en 1,5 liters bensinmotor som er turbotunet og yter hele 231 hestekrefter. Kombinert med elmotorene som utgjør 131 hestekrefter, har bilen totalt 362 hester og nærmere 600 Nm. Null til hundre er unnagjort på 4,4 sekunder, og toppfarten er som på konseptbilen elektronisk sperret til 250 km/t.

Samtidig har den et C02-utslipp på 49g/km, lavere enn en Toyota Yaris Hybrid, og et snittforbruk på vanvittige 0,21l på mila.

Den kan kjøres i ren elmodus, eDrive, med en oppgitt rekkevidde på 37 km, eller i hybridmodusene Comfort eller Eco-pro hvor bensinmotoren og elmotorene samarbeider.

Setter du den i sport vil panelet endre farge til rødt, og bilen blir et monster. Og ja, for 100 000 kr ekstra får du laserlys.

BMW i8 er en imponerende kombinasjon av teknologi, vakkert design og miljøvennlighet. Den er på mange måter en pioner og setter standarden for hva vi kan forvente oss av biler i fremtiden. Samtidig beviser den at råskap og eleganse ikke trenger å gå på bekostning av miljø.

Til stor glede Christian Gottschalk, markeds - og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, gleder seg over resultatet og sier at BMW i8 representerer noe man ikke har sett før, både hva gjelder design, teknologi og miljøhensyn.

— Vi gleder oss stort over at BMW i8 vinner Årets Bil i Dagbladet. Kombinasjonen av en supersportsbil som har lavere forbruk enn en vanlig småbil sammen med ekstreme ytelser og et unikt design gjør BMW i8 til en bil ulikt alt annet. I tillegg er produksjonen av BMW i8 er basert på 100% fornybar energi og materialer med utstrakt bruk av karbon.

Samtidig påpeker han at det er ekstra gøy at den er stemt frem av folket, og at BMW har gjort mye riktig i produksjonen av i8.

— Vi har opplevd enorm interesse rundt BMW i8 siden lanseringen i sommer, og at den er Årets Bil 2014 er et flott bevis på at bilen virkelig har truffet en nerve hos det norske folk, sier Gottschalk.

Mer enn bare hybrid BMW i-ansvarlige Kjetil Myhre er stolt over å vinne Årets Bil blant leserne. Han sier at i8 er mer enn bare en hybrid og at den ikke bare er miljøvennlig på veien. Den tenker på miljøet allerede før den blir påbegynt og gjennom hele prosessen.

— Med i8 ønsket vi å vise hva man kan få ut av det å være effektiv. Bilen tenker på miljøet hele veien, både materialet som brukes og selve produksjonen er revolusjonerende. Selve fabrikken er drevet av energi fra egne vindmøller. i8 gir en kjøreopplevelse ulikt noe annet på markedet, sier Myhre.

VELDIG FORNØYD:Markedsdirektøri BMW Norge, Christian Gottschalk, er stolt over at BMW i8 ble stemt frem som lesernes favoritt i Årets Bil 20015. Han mener at i8 representerer fremtiden og at det er en viktig bil.  Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
VELDIG FORNØYD:Markedsdirektøri BMW Norge, Christian Gottschalk, er stolt over at BMW i8 ble stemt frem som lesernes favoritt i Årets Bil 20015. Han mener at i8 representerer fremtiden og at det er en viktig bil. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer