NYSGJERRIG: En av Volkswagens representanter gir miljøvernminister Bård Vegar Solhjell en innføring i Golf Blue-e-motion før prøveturen. Foto: ANDREAS HANDELAND
NYSGJERRIG: En av Volkswagens representanter gir miljøvernminister Bård Vegar Solhjell en innføring i Golf Blue-e-motion før prøveturen. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Her er Golfen som ikke bruker én dråpe drivstoff

Dessuten er den mer komfortabel enn en vanlig bil.

(Dagbladet): Volkswagen kommer seint på banen med elektriske utgaver av sine modeller. Først i 2014 vil Golfen vi her har kjørt bli å finne i sortimentet, mens en elektrisk Up! vil komme seint i 2013.

Det er litt rart, siden den tyske produsenten i flere tiår har eksperimentert med elektriske utgaver av den populære kompaktbilen. Kanskje du husker CityStromer-modellene?

SEINT, MEN GODT: Volkswagen er denne gangen seint på banen med elektrisk Golf, men du verden for en god elbil prototypen er. Foto: ANDREAS HANDELAND
SEINT, MEN GODT: Volkswagen er denne gangen seint på banen med elektrisk Golf, men du verden for en god elbil prototypen er. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Selv sier Volkswagen at grunnen til dette er at de ikke ønsker å lansere noe som ikke fungerer som folk ønsker. Det skal være like bra eller bedre enn noe annet på markedet, samt være grundig testet før massene slår kloa i produktet.

Best i verden Interessen rundt elektriske kjøretøy i Norge er kjempestor, og ingen andre land i verden har så mange elbiler per innbygger. Det finnes nå snaut 6600 elbiler på norske veier, og det utgjør ca. 1,6 prosent av det totale bilsalget.

At folk vil ha, og er villige til å betale for elektriske biler er det liten tvil om. Mye kan vi nok takke incentivene for. En elbil har gratis tilgang på lading, parkering og kjører fritt i kollektivfeltet. Dessuten er elbilen fritatt for både engangsavgift og merverdiavgift.

EN «VANLIG» BIL: Det er lite som sladrer om elbil, og godt er det. Her sitter du godt som bare det. Foto: ANDREAS HANDELAND
EN «VANLIG» BIL: Det er lite som sladrer om elbil, og godt er det. Her sitter du godt som bare det. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Etter en liten kjøretur med den elektriske Golfen, svarer miljøvernminister Bård Vegar Solhjell på spørsmål fra miljøorganisasjonen Zero og et lite knippe norske journalister.

Usikker framtid Det de fleste lurer på, er selvsagt hva som vil skje med incentivene.

- Det er bred enighet både i regjering og opposisjon om å bevare incentivene. Men jeg kan ikke si noe sikkert om når og hvordan de vil forsvinne, annet enn at det ikke foreligger planer for å gjøre noe med det nå, sier Solhjell.

FULL TANK: Slik «fylles» en Golf Blue-e-motion. Den kan også hurtiglades på en 400V-kurs. Da blir batteriene 80 prosent fulle på 30 minutter. Foto: ANDREAS HANDELAND
FULL TANK: Slik «fylles» en Golf Blue-e-motion. Den kan også hurtiglades på en 400V-kurs. Da blir batteriene 80 prosent fulle på 30 minutter. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

- Målet vårt er å nå et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 85 gram i 2020. Det vil si at vi ikke må overlate alt ansvaret til elbilen, men også optimalisere flere typer teknologi slik at utslippene totalt reduseres, sier Solhjell.

Miljøorganisasjonen Zero ønsker kjappere behandlingstid på spørsmålet rundt incentiver, men ikke for enhver pris.

- Vi ønsker heller usikkerhet og lang varighet, enn sikkerhet og kort varighet, sier Gøril L. Andreassen, avdelingsleder for transport i Zero.

Glimrende elbil Miljøvernministeren har aldri selv eid noen elbil, men likte godt den lille runden han fikk i den elektriske Golfen. Det er ikke vanskelig å forstå.

Nå er riktignok vår bil en prototype, for den serieproduserte elektriske drivlinjen blir ikke å få i Golf før i neste karosserivariant.

SPENNENDE KONSEPT: Dagbladets Andreas Handeland er spent på hvordan produksjonsutgaven blir. Denne prototypen lover veldig godt. Foto: ANDREAS HANDELAND
SPENNENDE KONSEPT: Dagbladets Andreas Handeland er spent på hvordan produksjonsutgaven blir. Denne prototypen lover veldig godt. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Likevel føles Golf Blue-e-motion nærmest som en produksjonsbil. Den ser ut som en vanlig bil, og kjører både komfortabelt og stabilt på veien.

Opplevelsen er ikke helt ulik den markedslederen Nissan Leaf tilbyr, men Golfen byr på bedre sittekomfort og ergonomi.

Akselerasjonen er kjapp som en sprek bil med vanlig forbrenningsmotor. I hastigheter opp til 35 km/t er det lagt på en kunstig lovpålagt lyd slik at fotgjengere skal høre bilen komme. Ellers suser den av gårde nærmest lydløst. 

Batteripakka på drøyt 300 kilo krever litt plass, så bagasjerommet er rundt 70 liter mindre enn på en vanlig Golf. Siden bilen ikke har noen bensin- eller dieselmotor under panseret, gjør ikke batteriene bilen så mye tyngre enn en vanlig Golf.

Kommer i 2014 Vår prøvetur rundt i Oslo sentrum er ikke lang nok til å avsløre noe negativt om rekkevidden eller om bilens kjøreegenskaper. Men siden dette er en drivlinje som først kommer i neste Golf, har Volkswagen god tid til å jobbe med den.

De forteller selv at det jobbes mest med rekkevidden, som i skrivende stund er på 150 kilometer. 

En morsom detalj er at bilens takluke er et solcellepanel som gir strøm til bilens varme- og kjøleapparat, slik at anlegget ikke påvirker batteripakka og bilens rekkevidde.

Informasjonssjef Jan Erik Haugen hos Volkswagen sier de ikke vet hva Golf Blue-e-motion vil koste når den kommer i ordinært salg i 2014, men at de vil prise den konkurransedyktig sett i forhold til konkurrentene.