Her er gourmetmaten så billig at mange lurer på hvordan det lar seg gjøre

Sammenliknes med lavprisflyene - alt eksta koster penger.

VENNER IGJEN: De to matkongene vokste opp i samme by i Sønder-Jylland og begge er utdannet kokk. En periode jobbet Anders hos Torben. Det gikk ikke så bra. - Begge vil være kaptein, ingen av oss vil være styrmann, forteller de. Nå er stemningen god igjen. Anders Aagaard (t.h.) er imponert over konkurrentens mat på restaurant Høst. Foto: ANITA ARNTZEN
VENNER IGJEN: De to matkongene vokste opp i samme by i Sønder-Jylland og begge er utdannet kokk. En periode jobbet Anders hos Torben. Det gikk ikke så bra. - Begge vil være kaptein, ingen av oss vil være styrmann, forteller de. Nå er stemningen god igjen. Anders Aagaard (t.h.) er imponert over konkurrentens mat på restaurant Høst. Foto: ANITA ARNTZENVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

KØBENHAVN (Dagbladet): - Vi er best,sier Torben Klitbo (35), gründer av Cofoco, kokk og kjent som «kongen av lavprisgourmet».

- Nei, vi er best, svarer Anders Aagaard, eier av Madklubben (matklubben på norsk), Cofocos argeste konkurrent.

RIVALENE: Anders (t.v) er billigst, Torben har holdt på lengst. Begge har kjempesuksess med hver sin restaurantkjede. Til sammen omsetter Cofoco (Torben) og Madklubben (Anders) gourmetmat til lavpris for en kvart milliard kroner årlig. Her er de i Cofocos nyeste restaurant, Høst, i København. Foto: ANITA ARNTZEN
RIVALENE: Anders (t.v) er billigst, Torben har holdt på lengst. Begge har kjempesuksess med hver sin restaurantkjede. Til sammen omsetter Cofoco (Torben) og Madklubben (Anders) gourmetmat til lavpris for en kvart milliard kroner årlig. Her er de i Cofocos nyeste restaurant, Høst, i København. Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer

De to rivalene har spredd seg utover Københavnkartet.

Fire retters gourmetmeny helt ned i 250 danske kroner er så billig at mange lurer på hvordan det lar seg gjøre.

Oppskriften? Fine restauranter, gode råvarer, solide kokker, to bordsetninger hver kveld, begrenset meny, minimalt med service.

Alt ekstra koster Etter at Torben Klitbo startet opp i frynsete Istedgade i 2004, har flere forsøkt å kopiere konseptet.

BILLIGST: Madklubben er utfordreren, med større og enda billigere restauranter. Foto: ANITA ARNTZEN
BILLIGST: Madklubben er utfordreren, med større og enda billigere restauranter. Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer

Den med største suksess er hans tidligere medarbeider, Anders Aagaard. Han startet «Madklubben» i 2007, har nå seks restauranter og 250 ansatte og kan trygt kalle seg lavprisgourmet-konge, han også. Torben, på sin side, har ni restauranter og 400 ansatte, mange på deltid.

Vil du ha det mer fornemt enn at maten og vinflaska settes på bordet, er særlig «Madklubben» et sted du bør unngå. Om du derimot godtar å bli servert av folk uten matkunnskap, sålenge sluttsummen er lav, er det bare å møte opp.

Kjedene har mye til felles med lavprisflyene. Alt ekstra koster penger. Det gjelder å holde seg til basisutvalget. Ellers gjør regninga et hopp.

Utsøkte råvarer Det eneste Aagaard og Klitbo ikke sparer penger på er gode råvarer.

VEGG I VEGG Madklubben har dansk profil, Tony's har italiensk mat slik den serveres i New York. Foto: ANITA ARNTZEN
VEGG I VEGG Madklubben har dansk profil, Tony's har italiensk mat slik den serveres i New York. Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer

- Målet er ikke «billigst». Målet er å servere det beste til best mulig pris, sier Aagaard.

Madklubben har et eget manifest som de ber gjestene lese. Manifestet forklarer hvordan prisen kan bli så lav og hva som forventes av deg som gjest.

Du betaler for en, to, tre eller fire retter, du skal ikke spørre kelneren til råds, du skjenker selv vin og du skal være ute av døra etter to timer og 15 minutter. Den første retten koster 100 kroner, de neste en femtilapp hver.

UNGT: Kjedene rekrutterer unge folk som kan sette mat og drikke på bordet. Mange har lite matkunnskap, men godt humør skal du være garantert. Her hovmester Christian Nordby i Madklubben Bistro de Luxe fotografert ved en tidligere anledning. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN
UNGT: Kjedene rekrutterer unge folk som kan sette mat og drikke på bordet. Mange har lite matkunnskap, men godt humør skal du være garantert. Her hovmester Christian Nordby i Madklubben Bistro de Luxe fotografert ved en tidligere anledning. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN Vis mer

Konseptet går hjem hos danskene, som har vendt seg til å ta en drink et annet sted før eller etter middagen. Til sammen omsetter de to kjedene mat for en kvart milliard danske kroner i året.

Imperium Ferdigretter fra eget supermarked, selskapslokaler, flymat, chartermat, lunsjmat, matmagasin, matcruise, middag med filmvisning, konsert eller fotball. Et helt matimperium har vokst opp rundt Cofoco under Torben Klitbos ledelse.

Om folk ikke kan komme til restaurantene, kan han komme til dem, på jobben, hjem, i bryllupet, eller der de er på ferie.

Nå følger Aagaard etter med deli-konseptet «Madklubben derhjemme». Satsingen blir knallhard. Torben mener det også her er plass til dem begge.

Ofte understreker de konkurransen ved å etablere hver sin restaurant langs samme gate. Som i Store Kongensgate. Madklubben går heller ikke av veien for å bli sin egen nabo.

Var i konflikt I 2005 kom Anders tilbake til Danmark etter fire år i London. Han banket på hos Torben, som han hadde kjent fra barndommen på Jylland. Så ble de nære medarbeidere. Det gikk fint et års tid. Så kom de i konflikt og Anders brøt ut.

- Vi krangla hver dag. Begge vil være kaptein, ingen av oss vil være styrmann, sier Torben.

I flere år snakket de ikke sammen. Nå er tonen god igjen. Begge ser fordeler ved å ha en rival.

- Konkurransen gjør at vi strekker oss, sier Anders.

- Og hadde vi ikke hadde havnet i konflikt, ville København gått glipp av mange gode restauranter, sier Torben.

Norske gjester Har du ikke vært på en av spisestedene deres allerede, skal det godt gjøres å ikke legge merke til Cofoco (forkortelse for Copenhagen Food Consulting) og Madklubben på neste tur.

Stadig flere nordmenn anbefaler restaurantene deres, blant annet på Tripadvisor, men 90 prosent av gjestene er dansker.

- Vi vil ikke lage turistrestauranter. Vi er ikke som Relæ, Manfreds og Noma, sier Torben.

- Folk skal spise hos oss fordi det er her københavnerne spiser, sier Anders.

Italiensk og østers Mye av maten har italiensk tilsnitt, mat alle kan like. Vespa, Scarpetta, Spuntino og The Italian har den typen mant. Oyster's & Grill er sjømat og kjøtt, et helt annet konsept.

Da den første åpnet i 2011 skrev en anmelder at det var som å ha fått en middelhavs-havnekneipe til København, med positivt fortegn.

Klitbo liker intime lokaler, har flere restauranter og bruker mye penger på interiør.

- Det skal ikke se ut som «et loppemarked» selv om maten er billig, sier han.

Madklubben markerer seg med store restauranter. Restauranten i Tivoli har 500 sitteplasser. 

- På en kveld  kan vi servere tusen personer. Vi har så mange gjester at vi nesten ikke trenger fryser, forteller Aagaard.

FEIRINGER: Begge kjedene har langbord til familier og vennegjenger. Alle billigst er det her, på Madklubben. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN.
FEIRINGER: Begge kjedene har langbord til familier og vennegjenger. Alle billigst er det her, på Madklubben. Foto: KRISTIAN RIDDER-NIELSEN. Vis mer

Kritikerne mener spisestedene hans grenser til fabrikk. Aagaard sier han kompenserer ved å ha lidenskapelige mennesker på jobb.

Sjansespill
Anders Aaagaard kjører trygt, Torben Klitbo er villmannen. Han tar største sjanser.

- Jeg bare er sånn, kjører uten sikkerhetsbelte, sier han.

Han var i tvil om den siste restauranten, Høst, en investering til fire millioner kroner. Anmelderne mener han traff tidsånden igjen.

Tre-retter til under 300 kroner, nordisk matprofil og intimt interiør gir fulle hus.