EN GOD NATT: Vil du ha den beste senga på hotellet? Prøv noen av hotelldirektørenes egne triks, så kan oppholdet bli bedre og billigere enn du hadde forventet. Foto: ODD ROAR LANGE / TRAVELINSPECTOR.NO
EN GOD NATT: Vil du ha den beste senga på hotellet? Prøv noen av hotelldirektørenes egne triks, så kan oppholdet bli bedre og billigere enn du hadde forventet. Foto: ODD ROAR LANGE / TRAVELINSPECTOR.NOVis mer

Her er hotellbransjens hemmelige insidertriks

- Jeg bruker selv mange av tipsene på denne lista.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Er du på jakt etter hotellseng men får vite at hotellet er fullt? Eller vil du bli oppgradert til et bedre rom eller kanskje få rommet til halv pris?

Da vil du ha glede av noen av hotelldirektørenes egne insidertips. 

- Jeg bruker selv mange av tipsene på denne lista, sier revenue manager Eivind Askeland ved Hoff Hotels i Trondheim.

1 Ring til hotellet Ring direkte til hotellet, ikke til felles bookingnummer for hotellkjeden.

Hotellet har bedre oversikt over avbestillinger som nettopp er kommet direkte til dem. Dermed kan du finne ledige rom som ikke finnes på nettsiden.

- Jeg ringer alltid direkte til hotellet og bestiller. Både for å forsikre meg om at bestillingen er slik jeg ønsker og at alt er i orden, og for å få den billigste prisen, sier Askeland.

2 Unngå bookingselskapene Søkemotorer som hotels.com, booking.com og expedia.no har tidligere garantert at de har laveste rompris. Det stemmer ikke lenger. Nå har hotellene svært ofte de aller billigste prisene via sine egne nettsider, i tillegg til at du får bonuspoeng.

- Tidligere har bookingselskapene alltid hatt de laveste prisene fordi det var en kontraktfestet avtale mellom selskapet og hotellkjedene. Nå har hotellkjeder forhandlet frem retten til selv å kunne selge til laveste pris, sier Askeland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På hotellsøkemotorer kan det også stå: Ett rom ledig. Noe som får deg til å handle raskt av frykt for at det er fullt. Det er det ikke alltid grunn til. Kanskje har hotellbookingfirmaet reservert bare dette ene rommet.

3 Fullt betyr ikke utsolgt Nettsider gir deg beskjed om at det er fullt. Det er neppe riktig. Det er alltid ledige rom til «gullkunder» eller til andre som har reservert rom, men som ikke trenger det allikevel.

Kan du vente med bestilling til samme ettermiddag eller kveld som du trenger rommet, vil det ofte dukke opp ledige rom.

Noen ganger er det ekstra store rom som du kan til ordinær rompris.

4 Oppgradering Dersom du har bodd på hotellet tidligere og ikke vært helt fornøyd, vil du svært ofte oppleve at du oppgraderes til et bedre rom for å få deg fornøyd neste gang.

Husk derfor å si i fra om dette ved bestilling, og senest ved innsjekkingen.

5 Et bedre rom Dersom du etter å ha ankommet rommet ikke er fornøyd med det du har fått, skal du gå tilbake til resepsjonen og på en høflig måte si i fra om dette.

GODE ØYEBLIKK: Ingenting føles bedre enn å bli oppgradert fra en vanlig enkeltrom til en suite. Foto: ODD ROAR LANGE / TRAVELINSPECTOR.NO
GODE ØYEBLIKK: Ingenting føles bedre enn å bli oppgradert fra en vanlig enkeltrom til en suite. Foto: ODD ROAR LANGE / TRAVELINSPECTOR.NO Vis mer

Resultatet vil ofte være en oppgradering til en bedre løsning.

- Et godt tips er å sørge for å kjøpe rommet til lavest mulig pris direkte fra hotellet, og så bruker du det du sparer - gjerne et par hundrelapper - til å kjøpe en oppgradering av rommet ved innsjekking. Slik får du plutselig et veldig bra rom til en god pris, sier Eivind Askeland.

6 Den beste dagen Den beste dagen for å booke hotellrom er søndager fra klokka 14.00 og utover. Da får du snakke med folk i resepsjonen, fordi bookingansvarlig har helgefri.

- På mange hoteller har bookingkontoret stengt i helgene, og i løpet av fridagene kan et komme inn avbestillinger som resepsjonisten kjenner til. Derfor kan det være smart å foreta bestillinger direkte til hotellet søndag ettermiddag, sier direktør ved Scandic Seilet Hotel i Molde, Vanja Langsåvold Braute.

Resepsjonen har ofte god oversikt over ferske avbestillinger og kan gi deg en god pris og et bra rom.

7 I ustand Dersom rommet har feil eller mangler, si i fra omgående. Da får de sjansen til å rette opp feilen. Hvis det ikke lar seg fikse får du nytt rom eller avslag i prisen.

8 «I ustand»-pris Dersom du, via telefonsamtale eller personlig oppmøte, får beskjed om at hotellet er fullt, skal du allikevel undersøke om de har rom som er i ustand.

Kanskje er det bare en TV, minibar eller telefon som ikke virker, eller en stol som er ødelagt. Dette er rom du kan få leie for halv pris dersom du godtar mangelen.

9 Konferanseplasser ledig Dersom du vet at det skal være en stor konferanse ved et hotell som sier at det er fullbooket kan du ringe til konferansearrangøren. De har ofte ledige rom som du kan få overta.

Eventuelt vent til dagen da konferansen starter og sjekk med hotellet direkte. Avbestillinger kommer alltid.

- Hotellene sitter ofte igjen med de beste rommene fordi businessgjester ikke bestiller suiter. Noen gjester skal kanskje plasseres på et slikt rom hvis alle de andre rommene er opptatt, og da blir det kanskje deg fordi du er hyggelig, sier Askeland.

9 Flørt Ja, det er lov å flørte med resepsjonisten. Alle liker en blid og positiv kunde. Det blir ofte oppgradering eller rabattløsninger av slikt.

- Å være blid og hyggelig er alltid smart. Og det er alltid lov å flørte litt, sier Eivind Askeland ved Hoff Hotels.

- Man kommer alltid langt med et smil. De som står i resepsjonen blir også påvirket av gjestene, og det er alltid hyggelig å gjøre noe ekstra for en gjest når man kan, sier Vanja Langsåvold ved Scandic Seilet Hotel.

10 Be om regningen tidlig Dersom du skal overnatte flere netter bør du be om en utskrift av regningen allerede kvelden før utsjekking.

Slik kan du kontrollere at alt er korrekt, og at du ikke blir belastet for utgifter du ikke skal ha.

SJEKK INN RIKTIG:  Med de rette tipsene kan du gjøre dit neste hotellopphold bedre. Ingenting betaler seg bedre enn høflighet og et godt smil når du sjekker inn. Husk også å skaffe deg hotellkjedens lojalitetskort. Foto: ODD ROAR LANGE / TRAVELINSPECTOR.NO
SJEKK INN RIKTIG: Med de rette tipsene kan du gjøre dit neste hotellopphold bedre. Ingenting betaler seg bedre enn høflighet og et godt smil når du sjekker inn. Husk også å skaffe deg hotellkjedens lojalitetskort. Foto: ODD ROAR LANGE / TRAVELINSPECTOR.NO Vis mer